دریل مناسب می تواند کارهای زیادی در خانه یا کارگاه انجام دهد. نکات و گزینه های موجود، برای انتخاب بهترین دریل برای کار خود را بیاموزید.

راهنمای خرید دریل برقی

دریل های بدون سیم(شارژی) و با سیم ( برقی)

قدرت، راحتی در حرکت و وزن همه در انتخاب دریل مورد توجه است. دریل بدون سیم(شارژی) امکان تحرک بالا و طیف گسترده ای از ویژگی ها را ارائه می کند. ولتاژ از 4 تا 8 ولت برای دریل پیچ گوشتی های کم کار(معمولی) مناسب است، اما دریل های با ولتاژ 12 تا 18 ولت، بیشترِ نیاز های کاری افراد را برآورده می کنند.

ولتاژ 4 تا 8 ولت برای پیچ گوشتی های بدون سیم (شارژی) کم کار کافی است ، اما دریل های با 12 تا 18 ولت بیشتر نیازهای کار شما را برآورده می کنند. یک مدل با قدرت بیشتر کارهای سنگین تری را می تواند انجام دهد، اما ولتاژ بیشتر به معنی این است که دریل دارای باتری بزرگتر و سنگین تری است. باتری دریل بدون سیم(شارژی) نیاز به شارژ دوره ای دارد. ممکن است بخواهید یک باتری یدکی در دسترس داشته باشید تا بتوانید هنگام شارژ مجدد کار خود را ادامه دهید. برای مقایسه زمان کار باتری ها- چه مدت در طول استفاده کار خواهد کرد – به درجه بندی آمپر ساعت آنها نگاه کنید. آمپر ساعت و ولتاژ بیشتر، مدت زمان کار طولانی تری را فراهم می کند، اما میزان شارژ باتری، موادی که با آن کار می کنید( موادی که مته کاری می کنید) و میزان استفاده مداوم و حتی دما بر ماندگاری شارژ باتری تاثیر می گذارد.

یک دریل با سیم (برقی)  نیروی بیشتری را ارائه می دهد و از مدل بدون سیم(شارژی) با قابلیتهای مشابه سبکتر است. درجه  آمپر، مقدار قدرت را در یک دریل با سیم نشان می دهد. داشتن منبع تغذیه پایدار(اتصال با سیم به برق شهری) به معنی زمان کار بیشتر و عدم نیاز به توقف کار و شارژ مجدد باتری است، اما داشتن سیم باعث تحرک و جابجایی کمتر در کار می شود. بستگی دارد به اینکه محل کار شما از پریز برق چقدر فاصله دارد، جهت اتصال به پریز یک دریل با سیم ممکن نیاز به رابط برق داشته باشید. برای انتخاب سیم رابط مناسب دستورالعملهای سازنده و نکات ایمنی کابل برق را در نظر بگیرید.

انواع باتری های دریل های بیسیم(شارژی) شامل نیکل-کادمیوم (NiCd   یا NiCad) و لیتیوم-یونی (li-ion) است . باتری لیتیوم یونی کوچکتر و سبکتر از باتری نیکل کادمیوم با ولتاژ مشابه است. باتری های Lithium یونی قابلیت حفظ شارژ باتری را در صورت استفاده خیلی کم، تا چندین ماه خواهد داشت.

احتیاط

از دستورالعمل های سازنده ابزار  برای استفاده، نگهداری و ایمنی پیروی کنید.

قابلیت های دریل برقی Drill Capabilities

برخی از قابلیتها برای انجام برخی از کار های خاص ضروری هستند و انجام بعضی از کار ها را ساده تر می کنند. دریل ها در سایزهای ۱/۴ اینچ ، ۳/۸ اینچ و ۱/۲ اینچ موجود هستند. این اندازه ها مربوط به سایز سه نظام دریل است – قسمتی که مته را نگه می دارد- و نشان دهنده حداکثر قطر مته ای است که داخل سه نظام می تواند قرار بگیرد. سایز ۱/۴ اینچ برای انجام کارهای سبک پیچ گوشتی و سایز ۳/۸ اینچ برای انجام کارهای معمول در خانه و طیف وسیعی از مته ها را می توان به آن متصل کرد و دریل ۱/۲ اینچ کار برد های بیشتر و کارهای سنگین تری را انجام می دهد. دریل با سرعت متغیر و دارای کلاچ تنظیم سرعت به شما امکان تنوع در مته کاری مواد مختلف و استفاده از مته های متنوع را می دهد. مته کاری چوب نرم، چوب سخت، آهن و سنگ همه به سرعت ها و گشتاور و نیروهای  چرخشی مختلف نیاز دارد. موادی که سخت می باشند و مته هایی که بزرگ هستند، نیازمند به سرعتی پایین تر و گشتاور بیشتری دارند. موادی که نرم تر می باشند و مته هایی که سایز کوچک تر هستند، می توانند سرعت های زیادتر و گشتاور پایین تر داشته باشند.

دکمه دریل سرعت را کنترل می کند. شما کلاچ را روی سطح گشتاور مورد نظر تنظیم می کنید. درست تنظییم نمودن کلاچ، از خرده شدن و شکسن و یا فرو رفتن درون جسم بر اثر اعمال نیروی زیاد پیشگیری می کند. در دریلهایی که کلید های جدایی برای تنظیم سرعت دارند، کاربر می تواند دریل را بر روی سرعت پایینتر و گشتاور بالاتر یا سرعت بالاتر و گشتاور پایینتر تنظیم کند.

بعضی از دریلها دارای سه ­نظام آچارخور بوده که جهت باز و بسته نمودن آنها می بایستی از آچار استفاده کرد. در برخی دیگر از دریل­ ها، دارای آچارخور سه نظامی بوده که با دست، باز و بسته می شوند. درصورتیکه به تغییر مداوم مته­ یا سر پیچ گوشتی در حین کار دارید، سه­ نظام بدون آچار کارتان را سریع و ساده‌تر می نماید.

در بعضی از مته­ ها که موسوم به مته های پله ای می باشند، قطر میله سه نظام از قطر مته کمتر می باشد.  هر چند این مته ها به دریل های با سه نظام کوچک تر هم می خورد اما ممکن است مته توان لازم را برای نفوذ در مواد توپر را نداشته باشد. گشتاور بیشتر به شما این امکان را می‌دهد که مواد سفت و توپر مانند چوب سخت و فلز را راحت تر سوراخ کاری نمایید. در صورتی که نیازی به این میزان از توان نباشد، یک مته سبک تر و کوچکتر با گشتاور کم‌تر انتخاب نمائید.

سایر ویژگی های دریل های برقی

ویژگی های دریل های برقی 

یک موتور بدون برس راندمان بالایی ارائه می دهد که منجر به زمان اجرای بهتر در دریل­ های شارژی می‌شود. همچنین این نوع از موتورها دارای توان بیشتر. پایایی بیشتر و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. ضمنا دریل ها با این نوع موتور، سبکتر و کم صداتر هستند.

توان خروجی یک ویژگی دیگر جهت دسته ­بندی دریل­ ها است. عدد UWO که مخفف Units-Watts  -Out است خروجی را به عنوان ترکیبی از سرعت و گشتاور اندازه گیری می کند. چراغ توکار دریل به کاربر کمک می‌کند تا محل سوراخ کاری را بهتر مشاهده نماید.

تراز توکار دریل به کاربر در هنگام نصب قلابها و گیره ها کمک می نماید. دسته کمکی که قابلیت تنظیم داشته باشد به کاربر اجازه داده تا هنگام سوراخ کاری سطوح سخت با تعادل و کنترل بهتری عملیات دریل کاری را انجام دهیم.

تجهیزات جانبی Accessories می‌توانند شامل جعبع دریل، باتری اضافه و همچنین مجموعه مته ها باشد. چنانچه قصد دارید یک دریل شارژی را خرید نمایید، مطمئن شوید شارژر دارد یا خیر. توجه نمائید که دریل­ های مخصوص کارهای سنگین با باتری یا شارژر عرضه نمی‌شوند.

نکته: بعضی از باتری‌ های دریل­ های شارژی با دیگر ابزارهای بدون سیم و تجهیزات الکتریکی نیز کار می‌کنند.

طراحی دریل و راحتی استفاده از آن

طراحی ابزارآلات باید به نحوی باشد که کاربر در هنگام استفاده از آن حس راحتی داشته باشد. هنگامی که برای بار نخست یک دریل را بلند می نمایید، ممکن است حس خوبی داشته باشد. اما این نکته را نظر بگیرید که بعد از چند ساعت استفاده چه احساسی خواهید داشت. هنگام خرید دریل، بسته به کاری که می خواهید با دریل انجام دهید، بین قدرت مورد انتظارتان و اندازه و وزنی که می توانید با آن راحت کار کنید، انتخاب متناسبی انجام دهید.

البته طراحی دریل بر نوع استفاده از آن هم اثر گذار است. دریل ها بسته به طراحی به دو دسته تقسیم می­شوند: دریل های T شکل و دریل های تفنگی. دسته در دریل­ های T شکل، در بخش مرکزی دریل است. در این نوع دریل ها، وزن دریل طوری توزیع شده است که فشار کمتری به مچ دست وارد گردد. بسیاری از دریل­ های برقی از طرح تفنگی بهره می­برند که در آنها دسته در قسمت انتهایی دریل قرار دارد.

ساختار دریل برقی

نکات دیگر در خصوص دریل ها

علاوه بر دریل های استاندارد دریلهای دیگری هستند که می توانید آنها را به مجموعه خود اضافه کنید : دریل 90 درجه به شما امکان کار در فضاهای تنگ را می دهد، سه نظام روی دریل 90 درجه با زوایه عمودی نسبت به بدنه دریل نصب شده است. دریل پیچ گوشتی می تواند وظایف سنگین تری را انجام دهد. عملیات پیچ کردن گشتاور بیشتری نسبت به مکانسیم دریل های استاندارد اعمال می کند. دریل چکشی ترکیب عمل دریل معمولی و حالت چکشی که به شما امکان سوراخ کاری در سنگ و بتن را می دهد.

دریل های هوایی ابزارهایی هستند که بجای استفاده از نیروی الکتریسیته ، با هوای فشرده کار می کنند. این دریلها از طریق شنگ هوا می بایست به کمپرسور مناسب هوا نصب شوند.

دریل پرس ابزاری است که می تواند سوراخ کاری را با دقت انجام دهد و سوراخ با عمق دقیق را به سادگی ایجاد کند. با استفاده از ابزار مناسب و تنظیم صحیح ، می توانید تقریباً در هر زاویه ای بدون ترس از راه رفتن دریل یا تغییر شکل مجدد سوراخ از آن استفاده کنید.

پیچ گوشتی های برقی از مدل های کم کار برای کارهای خانگی تا ابزارهای پرقدرت برای نصب پانلهای سقفی یا دکوراسیون متغیر هستند. شما می توانید برخی از مدل ها را برای کار خود تغییر دهید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد