آچار فیلر و موتور
با استفاده از آچار فیلر گیری می توان میزان فاصله بین دو صفحه را تنظیم نموده و یا به اصطلاح فیلر گیری نمود. بعد از استارت زدن و شروع به کار موتور های احتراقی مانند خودرو و موتور سیکلت، به دلیل آنکه تمامی قطعات این موتورها فلزی می باشد، بعد از گرم شدن دچار انبساط می گردند. همانگونه که می دانیم، تمامی فلزات دارای خاصیت انبساط در اثر گرم شدن و انقباض در اثر سرد شدن می باشند. در موتور های احتراقی به دلیل سوخت و ساز و احتراق، گرم شدن فلزات و انبساط ناشی از آن پدیده ای اجتناب ناپذیر می باشد. گرمای تحمیلی به سیستم موتور های احتراقی بر قطعات مختلف تاثیر می گذارد که یکی از این قطعات سوپاپ ها می باشند. برای اینکه موتور خودرو یا موتور سیکلت در اثر این افزایش دما و انبساط آسیب نبیند، لقی هایی برای سوپاپ طراحی می گردد. میزان این لقی برای سوپاپ ها متناسب با دمای ایجاد شده و جنس آلیاژ قطعات می باشد. در طول عمر کارکرد خودرو یا بعد از انجام تعمیرات این لقی نیاز به تنظیم و رگلاژ داشته که این تنظیم توسط آچار های فیلر گیری انجام می شود. از دیگر کاربردهای آچار فیلر گیری تنظیم فاصله بین الکترودهای شمع خودرو یا موتور سیکلت می باشد.
آچار فیلر گیری معمولا دارای تیغه های فنری با ضخامت های مختلف به عنوان مثال از 0.05 تا 1 میلی متر می باشد که حسب فاصله ای که قرار است مورد فیلر واقع گردد، انتخاب و مورد استفاده واقع می شود. از انواع برند های موجود آچار فیلرگیری در بازار داخل می توان به موارد زیر اشاره نمود: نووا، هانیکو، آکاد، اسپرو و ...