در سیستم ها و شبکه های آبرسانی و انتقال سایر مایعات و گازها، شیر ها Valves نقش قطع و وصل جریان را به عهده دارند. شیر ها از اجزای کنترل کننده دبی یا جریان سیالات در شبکه ها هستند. شیرآلات را می توان به دو دسته کلی شیرآلات صنعتی و شیرآلات بهداشتی ساختمان دسته بندی نمود. در این بخش از ابزار مگ سیمرغ می خواهیم مخاطبین گرامی را به طور مقدماتی با شیرآلات بهداشتی ساختمان و یا به طور خلاصه شیرآلات ساختمانی آشنا نماییم.

چرا باید با شیرآلات بهداشتی آشنا باشیم؟

انواع شیرآلات ساختمانی

آشنا بودن با شیرهای ساختمانی کمک کرده تا هنگام خرید شیرآلات، بهترین تصمیم را بگیریم. با وجود اینکه امروزه شیرهای ساختمانی قیمت بالایی دارند و با توجه به اینکه این شیرها، می بایستی عملکرد طولانی مدت داشته باشند، انتخاب بهترین شیر از نظر اقتصادی و کارایی مهم است. در صورتی که شیر نا مناسب تهیه کنیم این موضوع موجب شده که بعد از زمان کوتاهی مورد خرابی واقع شده که خود به نوعی آسیب به اقتصاد خانواده می باشد. ضمنا آشنایی با شیرآلات ساختمانی دید بهتری برای سرویس و نگهداری آنها به ما می دهد.

شیرآلات بهداشتی ساختمان

نکات فنی شیرآلات بهداشتی ساختمان

شیرآلات بهداشتی نیز همانند سایر شیرآلات بر روی قطع و وصل و شدت جریان آب سرد و گرم شبکه لوله کشی داخلی ساختمان ها عمل می کنند. شیرآلات با توجه به فضاهای مختلف ساختمان های مسکونی و اداری دارای طبقه بندی های مختلفی مانند شیر های آشپزخانه، حمام، روشویی، سرویس بهداشتی، پیسوار، شیر حیاطی و ... هستند. شیرآلات از نظر متریال عمدتا از آلیاژهای برنج و سرب ساخته می شوند. البته کاربرد شیر های مسی، روی، استیل، پلاستیکی هم متداول است. انجام آبکاری  و روکش روی شیرآلات تفاوت ظاهری در شیرآلات ایجاد می نماید. نکته قابل ذکر اینست که مطابق استاندارد و به دلیل اینکه به کارگیری سرب در شیرآلات موجب زیان به سلامت انسان است، به کارگیری سرب در اجزای تشکیل دهنده شیرآلات ساختمانی به استثناء دسته آن، ممنوع می باشد. جنس متریال شیرآلات می بایستی دوام مناسب داشته، سمی نباشد و موجب آسیب به سلامت انسان نشود. از موارد موثر در دوام شیرآلات کیفیت روکش و همینطور آبکاری قطعات شیرآلات می باشد.

تفاوت دامنه قیمتی برای شیرآلات در بازار به جنس، کیفیت، تکنولوژی و استاندارد طراحی و همینطور برند سازنده ها وابسته است.

انواع شیرآلات بهداشتی ساختمانی

فضای به کارگیری شیرآلات

شیرآلات با توجه به فضاهای مختلف ساختمان های مسکونی و اداری دارای طبقه بندی های مختلفی مانند شیر های آشپزخانه، حمام، روشویی، سرویس بهداشتی، پیسوار، شیر حیاطی و ... هستند. هر کدام از این شیرآلات بر حسب کاربری مورد نیاز طراحی و ساخته می شود.

شیرآلات بهداشتی ساختمانی

شیرآلات تک اهرمی و دو اهرمی

بعضی از شیرها دارای دو دسته یا اهرم بوده که برای تنظیم آب می بایستی همزمان اهرم آب سرد و اهرم آب گرم را باز نموده، تا بین آب سرد و گرم تعادل ایجاد نمائیم. این موضوع به ویژه در مواقعی که کودکان در حمام می باشند مشکل ساز شده و موجب هدر رفت آب می گردد. به همین دلیل امروزه کاربرد شیرهای تک اهرمی یا تک دسته متداول تر از شیر های دو اهرمی گردیده است.

شیرآلات ساده

شیرآلات ساده شیرهایی هستند که صرفا برای قطع و وصل و یا کنترل جریان آب به کاربرده شده و کار مخلوط کردن آب سرد و گرم را به عهده ندارند و شامل اجزای زیر می باشند: بدنه، دیسک، نشیمنگاه، دسته و یا فلکه.

شیرهای پدالی

یکی از گزینه های مناسب برای فضا های عمومی، استفاده از شیر پدالی می باشد. از محاسن این شیرعدم نیاز به تماس دست با شیرآب بوده که برای مدارس، مساجد، بیمارستان، رستوران ، هتل و سینما ها قابل کاربرد است.

شیرآلات اهرمی

شیرآلات اهرمی دارای مدل های ایستاده و دیواری بوده که نوع ایستاده آن معمولاً در روشویی و سینک ظرفشویی مورد استفاده واقع شده و نوع دیواری آن در حمام و سرویس بهداشتی به کار گرفته می شود. در این نوع شیرها به جای مغزی شیر مخلوط از یک کارتریج Cartridge استفاده می گردد.

شیرآلات هوشمند

شیرآلات هوشمند با بهره گیری از سنسور یا حسگر ها حضور دست را در زیر لوله آب حس کرده و فرمان لازم را به عمل کننده شیر داده و جریان آب وصل شده و با خروج دست از زیر لوله آب عکس این فرمان اتفاق افتاده و جریان قطع می گردد. استفاده از شیر های هوشمند یا سنسور دار به صرفه جویی در مصرف آب  و همینطور حفظ بهداشت کمک شایانی می نمایند.

شیرآلات با پایه بلند

شیرآلات بهداشتی سنسور دار

شیرآلات سینک ظرفشویی می تواند دارای پایه بلند بوده که برای شستشوی ظرف و شستن مواد غذایی کارایی مناسب تری داشته باشد.

تقسیم بندی شیرآلات بر حسب متریال

شیرآلات ساختمانی می توانند از جنس برنج، آلیاژ روی، برنز، مسی، پلاستیکی و .. باشند.

نکات قابل توجه هنگام خرید شیرآلات

  • از فروشنده های معتبر خرید نمائید.
  • اطمینان حاصل نمائید شیر با برند ارائه شده فیک و جعلی نباشد.
  • شیرآلات دارای گواهینامه استاندارد داخلی و یا خارجی را انتخاب نمائید.
  • به دوره گارانتی شیرآلات توجه نمائید.
  • فقط به زیبایی شیرآلات تکیه ننموده، بلکه کیفیت شیر نیز بسیار مهم هست.
  • استفاده از سرب در شیرآلات نسبت به برنج قیمت تمام شده را کاهش می دهد، لذا به این موضوع دقت نمائید.

شیرآلات بهداشتی

برندهای شیرآلات ساختمانی در ایران

از شیرآلات ایرانی موجود در بازار کشور می توان به شیرآلات قهرمان، شودر، راسان، سهند، کی دبلیو سی، درخشان، البرز روز، سیبه، کسری، نوتریکا، تپس، پدیده و ... اشاره نمود. از برند های شیرآلات خارجی نیز می توان به Kohler، Moen، Delta و Kraus اشاره نمود.

(این مطلب در حال به روز رسانی می باشد)

1402-05-18-1-1

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد