یکی از کاربردی ‌ترین ابزار های الکتریکی در صنعت و ساختمان دریل می باشد. دریل ها Power Drills در صنایع و کارگاه های کوچک تا کارخانجات بزرگ مورد بکارگیری و استفاده واقع می گردند. دریل ها ابزار ایجاد سوراخ و سوراخکاری روی سطوح مختلف فلزی، گچی، چوبی، پلاستیکی و ... می باشند. اساس و مبانی کارکرد دریل ها به اینگونه می باشد که، ابزار سوراخکاری که مته نامیده می شود، به نوک دریل متصل می گردد. نوک مته روی محلی که قرار است سوراخکاری شود، قرار داده شده و سپس دکمه ‌ی استارت Start Bottom دریل فشرده گردیده و بعد از آن مته شروع به دوران می نماید. دوران مته که با سرعت بالا صورت می گیرد، با کمک مارپیچ های مته، سطح مورد نظر را سوراخکاری کرده و داخل آن یک حفره ایجاد می نماید. غیر از سوراخکاری از دریل ها برای گشاد تر نمودن یک سوراخ موجود نیز می توان استفاده نمود.

آشنایی با دریل های برقی power drills

طبقه بندی دریل ها Drill Types

دریل‌ ها را می توان به سه دسته طبقه بندی نمود: دریل های دستی، دریل های برقی و دریل های بادی. در دریل ‌های دستی، نیروی محرکه لازم برای گرداندن محور دریل توسط دست کاربر تامین می گردد. در جاهائی که که عملیات سوراخ کاری سبک مد نظر بوده و یا دسترسی به برق محدودیت داشته باشد، می توان از دریل دستی برای منظور سوراخکاری استفاده نمود.

امروزه عمده دریل های مورد استفاده در صنعت و کاربردهای عمومی دریل های برقی می باشد. مدل‌های برقی معمولی که بیشترین کاربرد را در سوراخ کاری دارند، ویژگی‌هایی دارند که با هم متفاوت اند و هر کدام برای یک نوع استفاده مناسبت بیشتری دارند. دریل‌ های بادی هم انرژی مورد نیازشان را از طریق فشار باد حاصل از کمپرسورها تأمین می نمایند.

دریل شارژی یا Chargable Drills

دریل شارژی یا Chargable Drills

دریل‌ های برقی از نظر منبع تامین انرژی در مدل ‌های شارژی و با سیم تولید می گردند. مدل ‌های دارای قابلیت شارژ  توانایی حمل و نقل بالایی داشته و آزادی حرکت بالایی را برای کاربر فراهم می‌نمایند. دریل های شارژ پذیر را به راحتی می توان در اکثر  شرایط به کارگیری نمود. اما دریل های شارژی به خاطر وزن باطری سنگین‌تر از مدل‌ های سیم دار می باشند. توان و قدرت دریل ‌های شارژی، از روی ولتاژ آن مشخص می گردد. هر چه ولتاژ Volt دریل شارژی بالاتر باشد توان آن هم بیشتر بوده و برای کارهای سنگین‌تر میتوان از آن بهره جست. ولتاژ دریل های شارژی می تواند برای مثال ۱۲ ولت، ۱۸ ولت و حتی تا ۳۶ ولت نیز باشد. همچنین قدرت باتری ها با آمپر ساعت سنجیده شده که هر چقدر بیشتر باشد، دریل شارژی بیشتر روشن بوده و بیشتر می توان با آن کار کرد.

دریل برقی یا Electrical Drills

دریل برقی یا Electrical Drills

دریل ‌های برقی یا سیم دار مدل دیگر از این ابزار بوده که تا چندین سال پیش درصد بالایی از سهم باز این ابزار برقی را به خود اختصاص داده بودند. از مزایای قابل ذکر برای دریل های برقی در مقایسه با دریل های قابل شارژ توان بالاتر این نوع از دریل ها می باشد. با توجه به اتصال دائمی دریل های برقی سیم دار به منبع برق، در استفاده طولانی مدت مشکلی نداشته و مثل مدل‌های شارژی باطری تمام نمی‌کنند. از محدودیت های بارز دریل های برقی نیاز الزامی به برق می باشد. قدرت این وسیله از روی توان یا وات  Watt آن مشخص میشود و هر چه وات دستگاه بالاتر باشد به این معنی است که موتور آن قدرتمند ‌تر و پر توان تر می باشد. دستگاه‌های با توان پایین ‌تر برای کارهایی که نیاز به قدرت چندانی ندارند همانند کاربردهای خانگی و سبک صنعتی استفاده می گردند.

سه نظام آچار خور و سه نظام خودکار

سری دریل ها که به آن سه نظام گفته می شود، قابلیت تنظیم داشته تا مته ‌های با سایز مختلف در داخل آن قرار گرفته و سفت گردند. سه نظام ها کلا متشکل از دو نوع می باشند:

الف-سه نظام هایی که آچار خور بوده که با آچاری ویژه و زائده و یا دندانه هایی که بر روی خود سه نظام طراحی  و ساخته گردیده اند باز و بسته می شوند.

ب-سه نظام اتوماتیک که بعد از سه نظام آچار خور به بازار آمده و محبوبیت زیادی هم پیدا کرده که نیازی به آچار ندارد و با دست باز و بسته میشود. کار با سه نظام اتوماتیک سریعتر می باشد.

سرعت و جهت چرخش دریل

از مشخصات مهم دریل، سرعت دورانی آن است که با واحد دور در دقیقه (rpm) اندازه گیری میشود. قابل توجه اینکه، این عدد تعداد دور‌هایی است که سری یک دریل میتواند بدون مته دوران کند را نشان میدهد. زمانی که داخل دستگاه مته قرار داده می شود و برای سوراخ کاری نوک مته روی سطح قرار میگیرد، تعداد دور‌هایی که دستگاه در یک دقیقه میزند به علت اصطکاک و درگیری مته با جداره سوراخ کاهش پیدا می کند.

دریل پیچ گوشتی

دریل پیچ گوشتی هم برای باز و بسته کردن پیچ و هم برای سوراخ کاری استفاده می شود. دریل پیچ گوشتی ها دارای سه نظام خودکار بوده که می توان از سری های مختلف در آن بهره برد. معمولا گشتاور و سرعت این نوع دریل قابل تنظیم است تا بسته به نوع سطح فرد بتواند پیچ را به راحتی باز و بسته کرده و آن را به میزان دلخواه خود سفت کند در واقع هر چه سرعت چرخش کمتر باشد گشتاور وارد به پیچ بیشتر میشود و پیچ راحت وارد سطوح سخت میشود یا میتوان آن را بیشتر سفت کرد. دریل های شارژی دارای توان کمتری نسبت به سایر دیگر دریل ها دارند و برای دریل کاری روی چوب و فلز مناسب هستند.

دریل های چکشی

دریل های چکشی دریل هایی هستند که غیر از حرکت دورانی دارای خاصیت ضربه زنی به سطح مورد سوراخ کاری نیز می باشند. این ویژگی برای سوراخ کردن مصالح بنایی، بتون، سنگ و دیگر مواد سخت کمک زیادی میکند و کار را راحت‌تر می‌کند. معمولا دستگاه ‌هایی که دارای این توانایی می باشند، امکان قطع و وصل کردن آن را فراهم میکنند تا به عنوان یک دریل معمولی هم قابل استفاده باشد.

دریل های بتن کن Concrete Drills

دریل های بتن کن Concrete Drills

دریل های بتن کن نوع دیگری از دریل چکشی بوده، که کار قلم و چکش را انجام داده و به نوعی یک چکش تخریب کوچک است. این نوع از دریل ها موسوم به دریل های بتن کن می باشند. سایز دریل های بتن کن حدود دو برابر دریل های معمولی است و قدرت بسیار بالایی دارد. از قابلیت های دریل های بتن کن امکان نصب مته های بزرگ و سنگین روی این نوع از دریل ها می باشد. شاخص اندازه گیری تعداد ضربه ‌های اعمالی از سوی دریل بتن کن روی سطح با واحد ضربه در دقیقه  bpm سنجیده می شود. هزینه تعمیر  و نگهداری دریل های بتن کن در برابر سایر انواع دریل ها بالاتر هست. دریل های بتن کن به روغن کاری پیوسته، نگهداری بیشتر نیاز داشته، ضمنا خودشان نیز هزینه بالاتری دارند.

دریل های سر کج

برای استفاده در جاهایی که دسترسی مناسبی وجود ندارد و فضا به گونه‌ای است که با دریل‌های معمولی نمی توان کار کرد مثل بین فضای دو کمد یا دیگر موقعیت‌های باریک و تنگ، نوع ویژه ای از این دریل ها ساخته شده اند، که موسوم به دریل سر کج می باشند.

دریل های با کیفیت، میرا کننده ارتعاشات یا Vibrations می باشند. این خاصیت دامپ نمودن ارتعاشات موجب شده تا علاوه بر این که کم‌تر باعث خستگی دست کاربر گردند، به افزایش کیفیت کار نیز کمک نموده و عمر این ابزار هم بالا رود. همچنین دریل های خوب می بایستی دسته‌ای داشته باشد که در دست گرفتن آن راحت‌ باشد. وجود یک دسته اضافه و امکان نصب آن روی دستگاه هم از مواردی است که به کنترل بهتر این ابزار و وارد کردن فشار بیشتر به نوک مته کمک می کند.

اینفوگرافی تفاوت دریل برقی و دریل شارژی

اینفوگرافی تفاوت دریل برقی و دریل شارژی

مشاهده و دانلود فیلم آموزش سوراخکاری با دریل

  برای اطلاعات بیشتر راهنمای خرید دریل برقی را مطالعه نمائید

فروشگاه اینترنتی بزرگ کالا و ابزار سیمرغ ارائه دهنده انواع ابزار و تجهیزات برقی از قبیل دریل های برقی و شارژی از برند دیوالت، ماکیتا، رونیکس، توسن، رابین، ادون، کرون، بوش، اینتگرال، هیوندای و ... با قیمت مناسب می باشد.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد