در این نوشتار به طور مقدماتی با ابزارآلات دستی متداول  و پرکاربرد در صنعت، ساختمان، خودرو و کارهای عمومی از قبیل آچار های تخت و رینگی، آچار فرانسه، انبردست، سیم چین، دم باریک، انبر قفلی، انبر کلاغی، پیچ گوشتی و .... آشنا خواهیم شد.

آچار های تخت

یکی از متداول ترین ابزار ها در هر کارگاه، مکانیکی و یا جعبه ابزار منزل و خودرو، آچار تخت می باشد. از آچار تخت Flat Wrench برای باز , یا بستن پیچ ها و مهره ها استفاده می شود. اندازه ی هر آچار با فاصله ی دهانه ی آن تعیین می شود. دو اندازه رایج وجود دارد که: یکی «متریک» و دیگری «اینچی» است. در سیستم متریک، آچارها از اندازه ی 7 میلی متری شروع شده، میلی متر به میلی متر افزایش پیدا می کند و تا 25 میلی متر و گاهی بیشتر هم می رسد. در سیستم مبتنی بر اینچ، اندازه ی آچارها از  اینچ شروع شده، با افزایش مرحله ای  اینچ به یک اینچ و گاهی بیشتر هم می رسد.

جهت به کارگیری آچار تخت در یک دهانه ی تنگ، دهانه ی آچار را نسبت به بدنه ی آن با زاویه ی 15 درجه می سازند. آچارهای تخت دیگری هم وجود دارد که زاویه ی دهانه ی آن ها نسبت به بدنه، دارای زاویه ی ...  و  است. انطباق آچارهای انتخاب شده برای کار روی مهره یا پیچ با آچارخور آن نکته مهمی می باشد.

Flat Wrench آچار تخت

آچار رینگی

از آچار های رینگی Ring Wrench برای پیشگیری از لیز خوردن آچار از روی مهره یا سر پیچ، استفاده می گردد. آچار رینگی دارای 12 شیار بوده که هر دو شیار در دو طرف یک گوشه ی مهره یا سرپیچ قرار می گیرد و با زاویه ی  به آن نیرو وارد می شود و به راحتی مهره یا پیچ را باز می کند و امکان لغزش آن از بین می رود.

از طرف دیگر، به علت آن که دیواره ی آچار رینگی خیلی نازک ساخته شده است، در جاهای کوچک به راحتی قابل استفاده است.

آچار رینگی Ring Wrench

آچار فرانسه

آچار فرانسه Adjustable Wrench آچاری قابل تنظیم بوده و عمدتا برای باز کردن پیچ های متوسط و بزرگ به کار می رود. آچار فرانسه ها می توانند بر حسب طول طبقه بندی گردند. مهم ترین عیب این نوع آچارها به هم خوردن اندازه ی آن ها و لغزیدن آن ها از روی مهره است.

آچار فرانسه Adjustable Wrench

انبر ها Pliers

انبر ها تنوع وسیع داشته و از ابزارآلات بسیار پرکاربرد و کارگشا در هر محیط کار  و خانه می باشند. از خانواده انبر ها می توان به موارد زیر اشاره نمود: انبردست، دم باریک، سیم چین، انبر کلاغی، خار بازک کن، خار جمع کن، انبر کلاغی و ...

انبردست

انواع انبرها در صنعت استفاده می شود. انبرها انواع مختلفی داشته از قبیل: انبردست، انبردست محور لغزان، سیم چین، دم باریک، انبر کلاغی، انبر قفلی، خار باز کن، خار جمع کن و... می شناسند که هریک کاربرد مخصوصی دارد.

انبردست Combination Plier

انبردست محور لغزان

به علت لغزنده بودن محور انبردست، دو فک آن بیشتر باز شده، کاربرد آن را بیش تر می کند.

انبردست محور لغزان Sliding Plier

دم باریک

دم باریک Nose Plier در شکل های مختلفی ساخته شده و برای درآوردن قطعه های کوچک در شکاف ها یا نصب کردن پیچ و مهره در جاهای تنگ، فضاهای محدود و کارهای مشابه به کار می رود.

دم باریک Nose Plier

انبر کلاغی

این انبر دارای فک لغزنده ی طولانی بوده و کاربردهای مختلف دارد. این انبر را طوری ساخته اند تا در هر اندازه ای که قرار گیرد آرواره های های آن به طور موازی با هم به شی مورد نظر تکیه کند.

انبر کلاغی

انبر قفلی

انبر قفلی Locking Plier انبری از نوع قفل شونده است. وقتی آرواره های انبر قفلی به قطعه ای که باید باز شود چسبیده، تماس محکم و استواری برقرار نموده، به سهولت آن را از محل خود باز می کند.

انبر قفلی Locking Plier

سیم چین

سیم چین ها ابزارآلاتی هستند که عمدتا برای بریدن سیم ها و قطع کردن پین ها به کارگیری می گردند. سیم چین Cutting Plier از ابزار پرکاربرد عمومی از جمله کارهای سیم کشی برق ساختمان می باشد.

سیم چین Cutting Plier

خار باز کن و خار جمع کن

انبر خار بازکن External Circlip یا خار جمع کن Internal Circlip برای خارج کردن خار و قرار دادن خار بر روی اجسام مختلف به کار می رود. خار باز کن و خار جمع کن از نظر شرایط به کارگیری شبیه هم می باشند. یکی خار را در محل خود باز می کند تا بتوان آن را خارج نمود و دیگری خار را جمع می نماید.

خار باز کن یا خار جمع کن Circlip

آچار پیچ های دو سر دنده

آچار پیچ های دو سر دنده ابزاری دستی می باشند که برای باز کردن و بستن پیچ های دو سر دنده به کار می روند.

آچارهای پیچ گوشتی

در کارگاه آچارهای پیچ گوشتی متعدی به کار می رود که در شکل زیر انواع آن دیده می شود.

آچار پیچ گوشتی Screwdriver

آچار پیچ گوشتی دو سو

پیچ گوشتی دو سو از پرکاربردترین ابزار موجود در هر کیف ابزار می باشد. از آچار پیچ گوشتی دو سو Slotted Screw Driver برای بستن یا باز کردن پیچ های شیار دار استفاده می شود.

آچار پیچ گوشتی چهارسو

آچار پیچ گوشتی چهارسو برای باز و بستن پیچ های شیاردار چهارسو به کار می رود.

آچار پیچ گوشتی خم

از آچار پیچ گوشتی خم در جاهائی استفاده می شود که، پیچ در محل تنگی بسته شده و فضای بالای آن کم باشد و بخواهیم آن پیچ را باز یا بسته کنیم. سر آچار پیچ گوشتی باید با شکاف پیچ کاملاً تطبیق داشته باشد و بدنه ی آن موازی با پیچ قرار گیرد. از پیچ گوشتی نباید به صورت اهرم استفاده شود، زیرا در اثر نیروی وارد شده خم می شود و دقت عمل آن از بین می رود.

آچار مهره های گرد

مهره هایی که دارای شیار محیطی بوده به علت بزرگی یا وضعیت خاص فاقد آچارخور هستند به وسیله ی آچار مهره باز یا بسته می شوند.

چکش

از انواع مختلف چکش ها برای خم کاری، صاف کاری، قلم کاری، سنبه نشان زدن و به طور کلی ضربه زدن به قطعات استفاده می شود. چکش را بر حسب استفاده، ممکن است از فولاد آب داده، برنج، آلومینیوم، چوب، پلاستیک یا لاستیک ساخت. از دسته ی چوبی برای در دست گرفتن و هدایت چکش استفاده می شود.

چکش Hammer or Percussion

برای این که دسته ی چکش به طور کامل در سوراخ سر چکش محکم شود، از یک گوه ی فلزی استفاده می کنیم. برای اطمینان از جدا نشدن چکش از دسته در حین کار، سوراخ آن را از دو طرف کمی گشادتر می سازند تا بر اثر جا زدن گوه، سَرِ دسته ی چکش در سر آن کاملاً محکم باشد و از رها شدن سر چکش و بروز خطر جلوگیری گردد. به این منظور، گوه ای در انتهای دسته ی چکش قرار می گیرد و آن را در روی دسته ثابت می نماید.

دسته ی چکش باید اندکی ضخیم تر باشد تا از جدا شدن چکش از دسته جلوگیری کند. چکش های فولادی که وزن آن ها کم تر از یک کیلوگرم باشد، «چکش دستی» و از یک تا دو کیلوگرم را «چکش آهنگری» و از دو کیلوگرم به بالا را «پتک» می نامند.

آچار آلن

از آچار آلن Key Wrench برای باز کردن پیچ های بدون سر، که دارای شکاف گود شش گوش هستند، استفاده می شود. آچار آلن به شکل ال و از فولاد سخت ساخته می شود.

آچار آلن key Wrench

سنبه ها

سنبه های مختلفی در کارگاه ها به کار می رود. یکی از کاربردهای آن، درآوردن پیچ ها و میخ پرچ ها است که پس از پراندن سر پَرچ با قلم، ابتدا با سنبه ی معمولی، باقی مانده ی آن را جابه جا نموده، سپس با سنبه ی ساقه بلند، آن را از سوراخ خارج می کنند.

ابزار ساختمانی - سنبه

قلاویز پیچ درآر

وقتی که پیچ به طور نادرست محکم شود، در محل خود بریده می شود. برای درآوردن باقی مانده ی پیچ شکسته، از پیچ درآر استفاده می گردد.

قیچی آهن بر

در مواقعی که بخواهیم ورق ها و بعضا واشر ها را ببریم از قیچی آهن بر Steel Scissor استفاده می نماییم.. قیچی های آهن بر را لبه صاف یا گرد می سازند. قیچ های لبه گرد، برای برش های منحنی شکل به کار می رود.

Steel Scissor قیچی آهن بر

دستگاه پرچ کن

دستگاه پرچ کن Rivet Tool در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهیم دو قطعه را از یک طرف به همدیگر پرچ کنیم و طرف دیگر بسته بوده و امکان پرچ کردن وجود نداشته باشد. این پرچ ها را «پرچ کور» می نامند.

انبر پرچ Rivet Plier Handy Tool

به این منظور از پرچ های مخصوص استفاده می کنند. روش پرچ کاری به این ترتیب است:

  • ۱. ابتدا سوراخی در قطعات کار ایجاد می کنند.
  • ۲. ساقه ی بلند پرچ را در دستگاه قرار می دهند.
  • ۳. قسمت ضخیم پرچ را وارد سوراخ قطعه ی کار می کنند.
  • ۴. دسته ی پرچ کن را فشار داده تا سر پرچ در طرف ناپیدای قطعه قرار گیرد.

ابزارآلات دستی ضروری در منزل essential tools

قیمت های ابزارآلات دستی

 فروشگاه اینترنتی کالا و ابزار ساختمانی سیمرغ، فروش و پخش حضوری و آنلاین ابزارآلات صنعتی، لوازم و کالاهای ساختمانی

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد