در هر کارگاه برای شروع هر کار، در ابتدا می بایستی به مسائل ایمنی توجه ویژه ای نمود. با توجه به ضرب المثل قدیمی -یک لحظه غفلت، یک عمر پشیمانی- در صورت بی توجهی به نکات ایمنی ممکن است زیان جبران ناپذیری به خود و دیگران وارد نمائیم. بنابراین باید توجه ویژه ای به مسائل ایمنی در کار داشت و از آن غافل نشد. اهمیت موضوعات ایمنی آن قدر بالاست که برای آن استانداردهای بین المللی تدوین شده و کلیه پروژه های صنعتی، عمرانی و ساختمانی ملزم به رعایت آنها هستند. به طور کلی بخشی از نکات ایمنی، عمومی بوده و بخش های دیگر آن، نیز مربوط به صنعت خاصی هستند. که برخی از موارد عمومی در ذیل بیان می شوند:

اول ایمنی بعد کار - Safety first - ایمنی در کارگاه

۱. مقررات و ضوابط ایمنی و حفاظتی مربوط به هر محیط کاری را باید قبل از ورود به آن مطالعه نموده، تدابیر و پیش بینی های لازم را مورد توجه قرار داد.

۲. یکی از عوامل مؤثر در انجام کارها، نظم و انضباط محیط کاری می باشد. معمولا نتیجه نظم و انضباط کار، افزایش سرعت کار، کیفیت مناسب خواهد بود. از آشفتگی و به هم ریختگی محیط کاری جلوگیری نمائید.

۳. تلاش گردد از ابزار و تجهیزات خراب و معیوب و به ویژه دارای اتصال برقی استفاده نشود.

۴. از هر نوع شوخی، جدال، دویدن و مواردی مانند آن در کارگاه، پرهیز شود.

۵. در ابتدا با نحوۀ کار با تجهیزات و ابزاری که می خواهید از آن استفاده کنید آشنا شده، دستورالعمل آن را مطالعه نموده و به نکات ایمنی و حفاظتی آن توجه داشته باشید.

۶. در هنگام تعمیر دستگاه ها بهتر است فیوزهای آن را باز کرده تا امکان بروز هر نوع خطر احتمالی گرفته شود.

۷. مسیرهای تردد در کارگاه را مشخص نموده و آن را از هر گونه لغزندگی دور نگه دارید، زیرا مسیر لغزنده ممکن است سبب سوانح و خسارات جبران ناپذیر گردد.

۸. هر وسیله، کالا و ابزاری در محل مخصوص به خود و به طور ایمن نگهداری شود.

اول ایمنی بعد کار - Safety first - لوازم و تجهیزات حفاظت فردی

۹. قبل از استفاده از هر دستگاه دقت کنید حفاظ های ایمنی آن در محل مربوطه قرار داشته و چنانچه مجهز به حسگر، کلید و یا پدال ایمنی است، آن را امتحان کرده تا سالم و فعال باشند.

۱۰. از سیم های بدون روکش محافظ یا پوشش معیوب و غیر استاندارد جداً خودداری شود.

۱۱. قبل از استفاده از دستگاه از اتصال سیم ارت دستگاه به چاه ارت اطمینان حاصل کنید.

۱۲. استفاده از وسایل ایمنی متناسب با هرکار مانند دستکش، کلاه ایمنی، عینک، کفش کمک شایانی به جلوگیری از حوادث خواهد نمود.

۱۳. از پوشیدن لباس کار های گشاد خودداری نمائید، لباس کار می بایستی متناسب تن بوده و آستین ها و یقه آن باید کاملاً بسته باشد.

۱۴. استفاده از وسایل زینتی در حین کار مانند انگشتر، حلقه، دستبند خطر آفرین هستند. لذا در هنگام کار از آنها استفاده نشود.

۱۵. شال گردن و مقنعه آویزان و همچنین مو ها و ناخن های بلند خطر آفرین هستند.

۱۶. کلیه مواد آتش زا، پارچه ها و البسه روغنی و ... را از محیط کار دور کرده و آنها را در محل حفاظت شده و مشخص نگهداری کنید.

اول ایمنی بعد کار - Safety first - وسایل حفاظت فردی

برای مشاهده لوازم و تجهیزات ایمنی در فروشگاه اینترنتی کالا و ابزار سیمرغ اینجا را کلیک نمائید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد