برای اینکه درختی به مصنوعات چوبی تبدیل گردد، نیاز به ابزارآلاتی هست که بتوان درخت را به وسیله آنها برید و به شکل و قطعات به اندازه دلخواه درآورد، این ابزار اره یا ماشین های اره است. همچنین برای ساخت در و پنجره فلزی باید موارد اولیه را طبق ابعاد لازم برید. در اکثر کارگاه ها یا در منزل مواردی پیش می آید که برای از بین بردن اضافه اندازه موجود در قطعات استفاده از اره راحت ترین راه حل به نظر می رسد.

اره کاری

اره کاری یکی از فرآیندهای تغییر شکل از راه براده برداری است و عمل برش توسط کمان اره دستی یا ماشین اره انجام می شود. از این فرایند برای برش مواد، قطعات یا ایجاد شیارهای باریک استفاده می شود.

اجزای کمان اره دستی

1. مهره خروسکی 2. کمان اره 3. فک نگهدارندۀ قابل تنظیم 4. تیغه اره 5. فک نگهدارندۀ ثابت 6. دسته 7. پین های اتصال تیغه اره به فک ها 8. شیار فک های نگهدارنده. عکس ۱

اجزای کمان اره دستی

کمان اره

وظیفۀ کمان اره نگهداری و هدایت تیغه اره است. کمان اره دارای انواع متفاوتی برای انجام برش های خاص است. متداول ترین آنها عبارت اند از:

کمان اره ثابت: برای بستن تیغ اره با اندازۀ اسمی 300 میلی متر به کار می رود.

کمان اره قابل تنظیم: این کمان اره برای بستن تیغه اره  های با طول متفاوت به کار گرفته می شود. عکس ۲

کمان اره

کمان اره با کمان بلند: این کمان اره برای برش های عمیق یا برش های داخلی که کمان اره ثابت نتواند مورد استفاده قرار گیرد و همچنین برای برش فلزات نرم، چوب و مواد غیر فلزی به کار می رود معمولاً تیغه اره مویی روی آن بسته می شود. عکس ۳

کمان اره با کمان بلند

اره ظریف بر: برای ایجاد شیار سرپیچ ها یا سایر شیارهای باریک و دقیق به کار می رود.

دسته کمان اره

دسته کمان اره در دو نوع معمولی و پنجه ای (هفت تیری) ساخته می شود. نوع ساده برای کاربردهای عمومی و نوع پنجه ای برای برش های ساده به کار می رود.

ساختمان تیغه اره

دندانه های تیغه اره به شکل گوه ساخته می شوند و زوایای آن متناسب با مواد مورد برش انتخاب می شود.

زاویه گوه در اره های دستی که برای برش فلزات به کار می رود  برای فلزات نرم که دارای براده طویل هستند،  و زاویه براده برای فلزات سخت را صفر درجه در نظر می گیرند.

تیغه اره های دستی معمولا با اندازۀ اسمی 300 میلی متر و عرض mm 15 - 12 و ضخامت 6/0 تا 8/0 میلی متر ساخته می شوند. منظور از اندازۀ اسمی، فاصلۀ مرکز تا مرکز سوراخ های تیغه اره است.

مشخصۀ دیگر تیغه اره ها گام آن است که ریزی و درشتی دندانه را نشان می دهد. انتخاب تیغه اره به نوع برش (دستی یا ماشینی) و جنس قطعه کار و ... بستگی دارد. جدول زیر ارتباط اندازه دندانه با جنس قطعه کار را نشان می دهد.

اصطکاک بدنۀ تیغه اره با شیار برش موجب سختی برش و اتلاف انرژی می شود. همچنین امکان گیر کردن تیغه اره در شیار وجود دارد. لذا برای کاهش اصطکاک و تأمین فاصله، باید عرض شیار بیش از ضخامت تیغه اره باشد و برای رسیدن به هدف فوق، تیغه اره ها به شکل های زیر ساخته می شوند. عکس ۴

ساختمان تیغه اره

دندانه های جاخورده: این فرم دندانه ها به روش آهنگری و از طریق فشردن لبه دندانه ها ایجاد می شود که منسوخ شده است.

دندانه های چپ و راست: در این حالت دندانه ها یکی در میان به سمت چپ و راست منحرف می شود. این روش کمتر معمول است.

دندانه ها به شکل موجی: در این مدل چندین دندانه به سمت چپ و چند دندانه به سمت راست به شکل موج منحرف می شوند. این نوع دندانه ها بیشترین مورد استفاده را دارند.

جنس تیغه اره ها

برای فلزات نرم و فولاد معمولی از فولاد ابزارسازی و برای سایر فولادها و چدن از فولاد آلیاژی (تندبر) انتخاب شده و پس از ساخت دندانه ها فقط قسمت لبه برنده آنها را آب کاری کرده و سنگ می زنند. در برخی موارد کل تیغه اره را آب کاری می کنند و عبارت All Hard روی آن ثبت می شود.

اره های ماشینی

برای بش قطعات با ابعاد بزرگ و تعداد زیاد و سرعت بالا از اره های ماشینی استفاده می شود. ماشین های اره دارای انواع مختلفی است که متداول ترین آنها عبارت اند از:

  • ماشین اره لنگ موسوم به اره کمانی
  • ماشین اره مجموعه ای
  • ماشین اره نواری

شکل زیر انواع ماشین اره را نشان می دهد. عکس ۵

اره های ماشینی

در هنگام برشکاری از تمام طول تیغه اره استفاده شود. پس از تمام شدن کار برش، مهرۀ خروسک را شل کنید تا فشار از روی تیغه اره برداشته شود.

نکات ایمنی و حفاظتی

  • تیغه اره را از نکته نظر کنترل نداشتن ترک ها مورد بازرسی قرار دهید، زیرا ممکن است در هنگام کار شکسته و باعث آسیب شود.
  • از درست مستقر شدن تیغه اره در کمان مطمئن گردید و پین های اتصال تیغه به فک های نگه دارنده را بازدید نموده که سالم و به طرز مطمئن در محل خود قرار گرفته باشند.
  • از محکم بودن تیغه اره مطمئن شوید.
  • شل بودن تیغه اره علاوه بر انحراف از مسیر برش باعث شکستن آن و آسیب دیدن شخص خواهد شد.
  • مطمئن شوید که دسته کمان اره سالم باشد و در جای خود به گونه ای محکم شده که در حین کار از جای خود خارج نشود.
  • قطعه کار به طور صحیح و کوتاه و محکم در گیره بسته شده باشد. زیرا با چرخش قطعه کار در حین برش تیغه اره شکسته و موجب آسیب خواهد شد.
  • در نزدیکی جدا شدن قطعه، نیروی دست را کمتر کنید تا از شکسته شدن ناگهانی و افتادن قطعه و همچنین برهم خوردن تعادل و احتمال برخورد دست به گیره و ... جلوگیری شود.
  • چون کار با ماشین های اره مستلزم آموزش ویژه است بنابراین از دست زدن به آن خودداری کنید.

parts of hand saw اجزای اره دستی

آشنایی با اره کاری Sawing

 پخش ابزارآلات سیمرغ فروشنده ابزارآلات نجاری، انواع اره های دستی و برقی و لوازم جانبی صنعت چوب

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد