بازار تهران برای هر ایرانی چه در داخل کشور و چه خارج کشور نامی آشنا می باشد. بازار بزرگ تهران Tehran Grand Bazaar نه تنها از نقطه نظر اقتصادی بسیار دارای اهمیت می باشد، بلکه، از منظر تاریخی و مهندسی معماری نیز بسیار قابل توجه هم برای گردشگران داخلی و هم برای گردشگران خارجی می باشد. بازار بزرگ تهران، که بعضا به نام بازار ۱۵ خرداد نیز موسوم است، بخش مهمی از قلب تپنده اقتصاد، قطب حضور کسبه و مردم شهر تهران و سایر فروشندگان از سایر نقاط کشور می باشد. پیچ و خم کوچه، سرا و دالان های شلوغ، بازاری های شاغل و چرخ های گاری عبوری متعدد، بازدید از بازار بزرگ تهران را جذاب، مهیج و بعضا دلهره آور می کند.

بازار بزرگ تهران Tehran Grand Bazaar

امروزه بسیاری از هموطنان و همشهریان تمایل دارند لوازم و خرید های مورد نیاز خود را از فروشگاه های اینترنتی و یا مراکز خرید و مال‌های بزرگ و شیک خریداری کنند، هر چند خرید از این مراکز مزایا و محاسن خود را دارد، اما بسیاری دیگر، ترجیح می‌دهد خرید خود را از بازارهای اصلی شهر انجام دهند که علاوه بر داشتن قیمت‌های مقرون به صرفه و تنوع بالا، گشت و گذاری نیز به تنهایی یا به اتفاق دوستان و خانواده نیز در بازار خواهند داشت. در این مقاله از مجله اینترنتی سیمرغ مگز به معرفی بازار بزرگ تهران می پردازیم. پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب را مطالعه بفرمایید.

آدرس و موقعیت مکانی بازار بزرگ تهران

آدرس و ورودی بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران در مرکز شهر و منطقه 12 شهرداری تهران واقع شده است. بازار تهران فی مابین چهار خیابان اصلی و قدیمی تهران قرار دارد. در بخش شمالی خیابان پانزده خرداد(بوذرجمهری سابق)، در بخش شرقی خیابان مصطفی خمینی(سیروس سابق)، در بخش جنوبی خیابان مولوی(اسماعیل بزاز قاجار) و در بخش غربی خیابان خیام(خیابان جلیل الملک در دوره قاجار) قرار دارند. محدودۀ پوششی بازار بزرگ تهران به طور تقریبی بیش از ۱۰ کیلومتر طول داشته و برای ورود به آن ورودی های متعددی ساخته شده است. با استفاده از ورودی اصلی به سمت میدانِ سبز یا سبزه میدان، می توانید با یک منظره عالی از خیابان اصلی مواجه شوید. مکان هایی متراکم و پر از جمعیت که خود مانند شهری دیگر، درون شهر تهران به نظر آمده و غیر از انبوه مغازه ها، بانک ها، کلیسا، ایستگاه آتش نشانی و چندین مسجد را شامل می شوند. از جمله ی مهمترین اماکن معروف و قدیمی در این منطقه، می توان به مسجد امام خمینی(مسجد شاه در دوره قاجار) و حرم امام زاده زید (ع) اشاره نمود.

تاریخچه بازار بزرگ تهران

اماکن و گذر های بازار بزرگ شهر تهران

در قرن نوزدهم، آقا محمد خان قاجار، تهران را به عنوان پایتخت ایران برگزید و بسیاری از تغییرات جدید را در بافت تهران ایجاد نمود. درنتیجه، احداث برخی از کاخ های سلطنتی، مساجد، دروازه ‌ها و عمارت شمس العماره، که در اطرافِ بازار بزرگ تهران واقع شده‌اند، یادآور این دوران تاریخی می باشند. نکتۀ جالب این است که معماران بسیاری از این آثار تاریخی و باستانی، ایرانی نبودند. ناصرالدین شاه تیمی از معماران فرانسوی را برای طراحی برخی دروازه ها و مناطق مهم در ایران به خدمت گرفت. آب و هوای گرم تابستان در تهران از دلایل اصلی معماری و ساخت بنای بازار تهران بوده است، تا مردم در مواقع خرید در بازار احساس گرما نکنند. از قرن نوزدهم تا به امروز و بنا بر اظهار بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی، بازار بزگ تهران یکی از قویترین جاذبۀ های گردشگری تهران می باشد.

لذت خرید در بازار بزرگ تهران

اکنون دیگر هنگام بررسی کالاها و خرید کردن می باشد! هموطنان گرامی هر کالایی که در ذهنشان باشد را می توانند در بازار بزرگ تهران پیدا کنند. برای صرفه جویی در زمان و همینطور پیشگیری از خستگی، بهتر است بدانید که برای خرید هر نوع کالا، به کدام قسمت و یا راسته از بازار باید بروید. در اینجا لیستی از این راسته های بازار اشاره می شود که به شما کمک می‌کند برای رسیدن به نقاط فروش مورد نظرتان در بازار راحت تر هدایت شوید.

سرای دالان دراز - بورس آجیل و خشکبار

آجیل، خشکبار و تنقلات را می توانید در بخش چهارسوق بازار بزرگ تهران پیدا کنید. سرای دالان دراز در راسته چار سوق بازار بزرگ و بازار آهنگران، مرکز فروش اقلام متنوع از جمله خشکبار نیز می باشد. آجیل و پسته، بادام، فندق، گردو خشک و میوه‌های خشک مانند کشمش، کشمش سبز، کشمش سبز تیزابی، برگه، آلو بخارا، قیسی خشک، برگه هلو، برگه زردآلو ، برگه آلو، برگه آلوچه و برگه آلبالو، خرما، انجیر خشک در این منطقه به فروش می رسد. سرای دالان دراز بدون شک از مهمترین و پرطرفدار ترین راسته آجیل فروشان پایتخت است. سرای دالان دراز با سقف‌ های گنبدی‌ شکل بوده که حدودا از یک قرن‌ پیش در یکی از کاروانسراهای بازار بزرگ تهران جای گرفته و از سالیان قبل بورس فروش آجیل و خشکبار بوده است. در این بازار مغز بادام، پسته و فندق پاک شده، تفت داده می شوند و بعد از فرآیند شورکاری، آنها را به صورت گونی‌ و بسته، برای آجیل‌ فروشان عمده فروش و خرده فروش سراسر کشور ارسال شده و یا به کشورهای مختلف جهان صادر می‌گردد. راسته آجیل فروشان بازار تهران مانند سرای دالان دراز در روزهای نزدیک به شب یلدا و همینطور عید نوروز مشتریان و طرفداران بسیار زیادی دارد.

فروش آجیل در چارسوق بازار بزرگ تهران

  مشاهده سرای دالان دراز بازار تهران روی نقشه

راسته آجیل فروشان دیگر در بازار بزرگ تهران که در آن طیف متنوعی از انواع آجیل و خشکبار به صورت خرده فروش و عمده فروشی ارائه می گردد، سرای قزوینی ها در بازار آهنگران بازار بزرگ تهران می باشد. مشتریان محترم می توانند آجیل مورد نیاز خود را به صورت جزئی و کلی و حتی کیسه ای در سرای قزوینی ها خرید نمایند.

بازار جعفری - بورس شال و روسری

برخی از لباس و پوشش زنانه مانند شال، روسری، دستکش، کلاه و غیره را می توانید در بازار جعفری خریداری نمائید. بازار جعفری تهران یکی از مراکز بورس فروش شال و روسری محسوب میشود اکثر عمده فروشان شال و روسری با تولیدی روسری های ایرانی همکاری دارند و سعی میکنند مدل روسری های پرفروش اکثر تولیدی های روسری را عرضه و پخش کنند. علاوه بر بازار جعفری تهران بازار دیگری مانند بازار ۱۵ خرداد نیز دارای مراکز فروش شال و روسری یوده که مشتریان برای خرید شال و روسری به این بازار نیز مراجعه می نمایند.

بازار جعفری تهران  - بورس شال و روسری

  مشاهده بازار جعفری تهران روی نقشه

بازار زرگرها - بورس طلا و جواهر

با توجه به اینکه بخشی از هزینه خرید طلا و جواهرات شیک و زیبا مربوط به اجرت ساخت می باشد، بازار زرگرهای تهران راسته مناسب برای خرید طلا و جواهرات با دستمزد های پایین و همینطور تنوع محصولات بالا بوده و مشتریان زیادی از جمله کارمندان، کارگران و ... از این راسته در بازار بزرگ تهران بازدید می نمایند.

بازار زرگرها تهران

  مشاهده بازار زرگر های تهران روی نقشه

بازار حاجب الدوله - لوازم خانگی و آَشپزخانه

در بازار حاجب الدوله گردشگران و مشتریان با طیف گسترده از لوازم آشپزخانه و کالاهای خانگی زیبا و شیک مواجه می شوند. تیمچه حاجب الدوله از معروف‌ترین و زیباترین تیمچه ‌های بازار بزرگ تهران، بوده که در اطراف سبزه میدان واقع شده است. تیمچه و بازار حاجب الدوله معماری زیبا و خیره‌کننده‌ای دارد. تیمچه حاجب الدوله در زمان ناصرالدین شاه توسط حاج علی خان حاجب الدوله ساخته شد.

تیمچه و بازار حاجب الدوله لوازم خانه و آشپزخانه

  مشاهده تیمچه و بازار حاجب الدوله تهران روی نقشه

سرای مشیر خلوت - بورس کیف، کوله پشتی و چمدان

گردشگران و مشتریان می توانند برای تهیه کیف، چمدان و کوله پشتی، سرای مشیر خلوت را برای خرید انتخاب نمایند. اگر چه ممکن است تعداد زیادی از فروشندگان انواع کیف و کوله پشتی در سرای مشیر خلوت، عمده فروش باشند و فروش تکی نداشته باشند، اما می توان در بین فروشگاه ها فروشنده کالای تک نیز پیدا نمود.

سرای مشیر خلوت بازار بزرگ تهران

  مشاهده سرای مشیر خلوت بازار تهران روی نقشه

بازار بین الحرمین - بورس لوازم تحریر و اداری

راسته ملزومات اداری و نوشت افزار در بازار بزرگ تهران بازار بین الحرمین می باشد. بازار بین الحرمین تهران، یکی از بزرگترین مراکز فروش و پخش نوشت افزار و ملزومات اداری ایرانی و خارجی به صورت تک فروشی و عمده فروشی در کشور می باشد. بر حسب نیاز مشتریان محترم، انواع لوازم التحریر و نوشت افزار را می توانید با تنوع زیاد و قیمت مناسب پیدا کنید. بر روی پیشخوان مغازه داران این راسته از بازار، انواع مداد، خودکار، تراش، دفتر، چسب، پاک کن، سوزن و دستگاه منگنه، ماژیک و مداد رنگی، زونکن و ... خود نمایی می کنند.

بازار لوازم التحریر و نوشت افزار بین الحرمین تهران

بازار عباس آباد - لباس زیر، جوراب و کلاه

برای خرید لباس زیر، جوراب، کلاه در بازار تهران از بخش های مختلفی می توان نام برد. یکی از بورس های فروش لباس زیر عمدتا زنانه، در بازار تهران مناطق و حوالی بازار عباس آباد می باشد. بازار عباس آباد در شمال غربی بازار بزرگ تهران و در محدوده خیابان پشت سرای رشتی ها و خیابان امامزاده زید واقع شده است. برای رفتن به بازار عباس آباد می توان تا محدوده ای از مترو، اتوبوس و یا تاکسی استفاده نمود. نزدیکترین ایستگاه مترو به این مکان، ورودی جنوبی متروی ۱۵ خرداد و نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به این مکان، ایستگاه اتوبوس گلوبندک می‌باشد که دسترسی به این مکان را برای کاربران حمل ‌و نقل عمومی آسان می‌سازد. بازار عباس آباد، دارای طرفداران بیشماری بوده و از مهمترین دلایل استقبال گردشگران و خریدان از این بازار قیمت های مناسب پوشاک راحتی زنانه، جوراب، کلاه و لباس زیر می باشد که به صورت تک و عمده فروشی توسط مغازه داران ارائه می گردد.

بازار عباس آباد بازار بزرگ تهران

بازار پاچنار - لوازم و ابزار کفش و کفاشی

برای تهیه و تدارک ابزار و لوازم کفش و کفاشی در تهران می توانید سری به بازار پاچنار بزنید. بازار پاچنار تهران یکی از 100 بازار مطرح و تاریخی در تهران بوده که مورد توجه دست اندر کاران صنعت کفش و کفاشی ها در کل کشور می باشد. در بازار پاچنار تهران می توان لوازم و ابزار کفش و کفاشی و انواع مختلف مارک ها را مورد بررسی و خرید قرار داد.

بازار پاچنار بازار بزرگ تهران - لوازم کفش و کفاشی

بازار حضرتی

بازار حضرتی یکی از راسته‌های بازار بزرگ تهران بوده که ضلع شمالی خیابان مولوی و ضلع غربی خیابان مصطفی خمینی واقع گردیده است. با توجه به اینکه نامگذاری هریک از راسته‌ها و تیمچه‌های بازار وجه تسمیه‌ ای دارد، بازار حضرتی نیز از این قاعده مثتثنی نمی باشد. اما چرا نام حضرتی برای این بازار انتخاب شده است؟ در زمان های قدیم یکی از دروازه‌های چهارگانه حصار طهماسبی در دهانه بازار حضرتی بود. دروازه‌ای که به سمت جنوب شهر تهران می‌رفت و اسامی مختلف از جمله دروازه اصفهان و دروازه حضرت عبدالعظیم(ع) داشت. به همین دلیل این بازار، حضرتی(دروازه حضرت عبدالعظیم(ع)) نامیده می شد. بازار حضرتی از خیابان مولوی تا سبزه‌ میدان ادامه داشته و مسقف است. بازار حضرتی شامل طیف گسترده ای از کسبه بوده که از آن جمله می توان به فروش اسباب بازی، مواد غذایی، لوازم خرازی، لوازم سیگارت و دخانیات و ... نام برد.

بازار حضرتی تهران

بازار چهل تن

بازار چهل تن از بخش‌های مهم و قدیمی بازار بزرگ تهران می باشد. این منطقه از بازار به دلیل قرار گرفتن آرامگاه چهل تن از نوادگان امام موسی‌کاظم(ع) به نام بازار چهل تن شهرت یافته است. امروزه این بازار از بازار غریبان تا تقاطع بازار نجارها با بازار سیداسماعیل امتداد دارد. مسیر های دسترسی به این بازار عبارتند از: خیابان پانزده خرداد - بازار آهنگران - بازار چهل تن و یا چهارراه مولوی - بازار حضرتی - بازار نجارها - بازار چهلتن. بازار چهل تن مرکز فروش آجیل و خشکبار، شکلات، اسباب‌بازی و پوشاک است. در این بازار مشاغل مختلفی رونق دارد؛ از عطاری و لوازم خانگی گرفته تا مغازه‌های فروش اسباب‌بازی و پوشاک، آجیل، خشکبار. بازار چهل‌تن مسقف بوده و با مغازه‌هایی قدیمی و دیوارهای آجری می باشد. اسمش را از بقعه‌ای وام گرفته که همه کسبه نشانی‌اش را می‌دانند، اما اغلب آنها با قصه و علت نامگذاری آن ناآشنا هستند. این بقعه، نرسیده به کوچه غریبان قرار دارد و درب کوچک سبز رنگ دارد. آستان آن وسعت چندانی ندارد، اما موقوفه‌های زیادی دارد که شامل خانه، حجره و کاروانسراست. اینجا پیکر ۴۰ نفر از نوادگان امام موسی کاظم(ع) دفن شده اند.

بازار چهل تن تهران

بازار نجارها

بازار نجارها از قدیمی‌ترین قسمت های بازار بزرگ تهران می باشد. این بازار قدیمی و پر رفت و آمد، مرکز فروش انواع پوشاک، لوازم خانگی، لوازم خرازی و اسباب‌بازی است. بازار نجارها در امتداد بازار حضرتی شروع شده و در تقاطع بازار چهل تن با بازار سید اسماعیل پایان می‌یابد.

بازار نجارها تهران

بازار آهنگران

بازار آهنگران بازار بزرگ تهران از خیابان پانزده خرداد به سوی بازار چهل تن بوده و عمدتا کسبه فعال در این بازار، به فروش پوشاک مردانه مشغول می باشند.

راسته بازار آهنگران بازار تهران

بازار آهنگران بازار بزرگ تهران

کوچه رشتی ها

کوچه رشتی ها در محدوده چارسوق کوچک بوده و راسته فروش پوشاک مردانه مانند شلوار، پیراهن، تیشرت و ... می باشد.

کوچه رشتی ها در بازار تهران

بازار صندوق سازان

سردر بازار صندوق سازان

سرای قزوینی ها

سرای قزوینی ها بازار تهران

راسته آجیل فروشان بازار سرای قزوینی ها

موقعیت اماکن تاریخی، سرا، بازار و تیمچه های بازار بزرگ تهران

برای آشنایی با موقعیت قرارگیری اماکن تاریخی(بقعه ها، مساجد و ...)، موزه و بقعه ها، بازار ها، سرا ها، تیمچه های بازار بزرگ تهران، می توانید نقشه با کیفیت زیر را دانلود نموده و با کمک کد های داده شده، و برای مطالعه و پژوهش، گردش و یا خرید، موقعیت این عناصر را روی نقشه پیدا نمائید. 

دانلود نقشه بازار بزرگ تهران Tehran Grand Bazar Map Download

برای دانلود رایگان نقشه با کیفیت بازار بزرگ تهران اینجا را کلیک نمائید.

1- مسجد جزایری(حاج ابراهیم)

2- مسجد سید عزیزلله

3- مسجد جامع بازار

4- بازار تهران

5- مسجد و مدرسه حاج ابولفتح

6- سرای کهنه

7- سرای قزوینی ها

8- سرای نواب

9- بقعه امامزاده زید

10- سرای غفاری

12- بقعه چهل تن

13- بقعه امامزاده هفت تن

14-خانه هفت تن

15- سرای طالقانی

16- سرای ضرابی

17-سرای شیخ جعفر

18- سرای مشیر خلوت

19- سرای شیخ هادی

20- سرای رشتی ها

21- سرای دلگشا(وزیر نظام)

22- سرای خوانساری ها

23- سرای حاج حسن

24- سرای جمهوری

25- بازار گونی فروش ها

26- سرای توکل

27- سرای امین اقدس

28- سرای ناد علی

29- سرای امیر

30- سرای روحانی نو

31- حمام کدخدا

32- تیمچه ملا علی کنی

33- تیمچه حاجب الدوله

34- تیمچه اکبریان

35- تیمچه مهدیه

36- تیمچه قیصریه

37- آب انبار سید اسماعیل

38- آب انبار بازار پاچنار

39- کوچه هفت تن

40- ساختمان سابق کلانتری

41- چهار سوق کوچک

42- چهار سوق بزرگ

43- میدان مال فروش ها

44- کوچه حمام چال

45- کوچه کبابی ها

46- بازار کفاش ها

47- بازار زید

48- بازار امیر

49- بازار عباس آباد

50- بازارچه حاج قاسم

51-

52- بازار دروازه نو

53- بازار سید اسماعیل

54- بازار چهل تن

55-بازار آهنگرها

56- بازار مسجد جامع

57- بازار ماهوت فروش ها

58- بازار مسگرها

59- بازار طوس

60- بازار نجار ها

61- بازار شیرازی

62- بازار چاقو سازها

63- بازار حضرتی

64- بازار زرگرها

65- بازار سلطانی

66- بازار کویتی ها

67- بازار بین الحرمین

68- بازار فرش فروشان

69- بازار کاشفی

70- مسجد ملک التجار

71- موزه شهید چمران

72- مسجد امام

73-

74- مسجد پاچنار

75- بازار بزرگ تهران

76-سرای عبدالوهاب

77- بازار صحاف ها

78- سرای یزدی ها

79- امامزاده ابراهیم

80- بازار حضرتی

81- مدرسه علمیه خان محمدیه

82- دروازه محمدیه

83- سرای محمودیه

84- مسجد و مدرسه شیخ عبدالحسین

85- طادئوس بارتقیموس مقدس

86- سرای گردن کج

87- مسجد و مدرسه فیلسوف الدوله

88- سرای وهابیه

89- سرای فروردین

90- بقعه امامزاده سید ولی

این مطلب در حال تکمیل و به روزرسانی می باشد

منابع:

  • ستاد گردشگری شهرداری تهران
  • وب سایت سیر و گشت
  • مجله اینترنتی آموزشی سیمرغ مگز
  • ویکی پدیا
  • گوگل مپ
  • روزنامه همشهری
  • سایت hamshahrionline.ir
  • سایت تهرانیکا
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد