وسایل و تجهیزات جوشکاری

در انجام عملیات جوشکاری علاوه بر دستگاه های جوشکاری قوس الکتریکی، سایر متعلقات و تجهیزات لازم Welding Equipment & Tools برای جوشکاری که مورد استفاده قرار می گیرند عبارت اند از:

کابل جوشکاری Welding Cable

یکی از اجزای اصلی جوشکاری است که قطر آن با توجه به مقدار جریان مورد نیاز برای جوشکاری بدون ایجاد گرمای زیاد، انتخاب می شود. کابل جوشکاری باید ویژگی هدایت الکتریکی بالا و استحکام کافی را دارا بوده و در عین حال انعطاف پذیر باشد. به همین دلیل برای این منظرو از کابل افشان استفاده می شود.

کابل جوشکاری Welding Cable

طول کابل جوشکاری در حد امکان کوتاه انتخاب می شود تا باعث افت ولتاژ و آمپر نگردد. در جوشکاری از دو نوع کابل، یکی جهت اتصال به قطع کار و دیگری برای اتصال به انبر جوشکاری، استفاده می شود. برای اتصال کابل ها به ترمینال ها از کابل شوها و یا کفش کابل Cable Shoe استفاده می شود.

کابل شو Cable Shoe

انبر جوشکاری Welding Electrode Holder

از انبر جوشکاری برای نگه داری الکترود در زوایای مختلف در هنگام جوش کاری استفاده می شود. (شکل 3-2) جنس مغزی آن از آلیاژ مس بوده و روکش عایق آن از جنس کائوچو، لاستیک یا فیبر فشرده است. انبرهای جوشکاری براساس میزان آمپر عبوری از آن ها دسته بندی می شوند. فک های انبر دارای شیار هایی است که می توان الکترود را به صورت زاویه دار در آن قرار داد.

انبر جوشکاری Welding Electrode Holder

انبر (گیره) اتصال

از این انبر برای اتصال قطعه کار و تکمیل مدار جوشکاری استفاده می شود. انبر اتصال نیز باید دارای قابلیت هدایت الکتریکی بالا و استحکام بسیاری باشد و لازم است قدرت فنر نگه دارنده آن نیز زیاد باشد.

رابط کابل

به منظور اتصال کابل ها به انبر یا ترمینال های خروجی دستگاه و همچنین برای اتصال دو کابل به یکدیگر از رابط ها استفاده می شود. رابط (فیش) باید دارای استحکام کافی بوده و توان هدایت الکتریکی بالایی داشته باشد. به همین دلیل رابط عموماً از جنس مس، آلومینیوم یا فولاد ساخته می شوند. اتصال آن ها به کابل به صورت جوش کاری، لحیم کاری یا پرسی است.

موقعیت دهنده

یکی از تجهیزات کمکی است که به منظور قرار دادن و نگهداری قطعه کار در موقعیت دلخواه برای جوشکاری راحت تر و با کیفیت بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.

میز جوشکاری

برای قرار دادن قطعه کار و کابل اتصال زمین و برخی ابزارهای لازم و همچنین ایجاد عملیات جوشکاری در ارتفاع مناسب، از میز جوشکاری استفاده می شود. میز جوشکاری معمولاً فولادی بوده و آن را در کابین جوشکاری و با حفاظ های مناسب، قرار می دهند. میز جوشکاری باید دارای یک موقعیت دهنده ساده برای قرار دادن قطعه کار در حالت های مختلف برای جوشکاری و جعبه نگهدارنده الکترود و جعبه الکترود های مصرف شده باشد.

چکش شلاکه زن

از چکش شلاکه زن برای پاک کردن و برداشتن سرباره و جرقه جوش از روی قطعه کار (چکش جوش) استفاده می شود سطح قطعه کار را برای جوش های بعد آماده می کند.

یک سر چکس به صورت سنبه بوده که برای تمیز کردن شیارها و حفره ها به کار می رود و سر دیگر آن به شکل گوه تیزی است که برای شکستن سرباره جوش استفاده می شود.

برس سیمی Wire Brush

برای پاک کردن پس مانده های شلاکه و دوده در کناره های خط جوش مورد استفاده قرار می گیرد. برس سیمی به صورت دستی یا ماشینی به کار می رود.

برس سیمی Wire Brush

انبر قطعه گیر Welding Plier

برای نگهداری و جفت و جور کردن قطعات یا جابه جا کردن قطعات جوشکاری شده به کار می رود. انبرهای قطعه گیر در فرم ها و اندازه های مختلف و باتوجه به وضعیت قطعه کار ساخته می شوند. در شکل مقابل نمونه هایی از این انبرها آمده است.

انبر قطعه گیر Welding Plier

ویدئو آموزشی- آشنایی با مبانی و فرآیند های جوشکاری

ویدئو آموزشی - مقدمات جوشکاری قوس الکتریک

ویدئو آموزشی - آشنایی با فرآیند جوشکاری MIG

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد