رعایت نکات و ملاحظات ایمنی در هر کارگاه و پروژه صنعتی، ساختمانی و عمرانی از الزامات کار کردنم ایمن می باشد. در این نوشتار از مجله اینترنتی سیمرغ مگز، مخاطبان محترم با نکاتی پایه ای در پيشگيري از حوادث از منظر ايمني و حفاظتي، در سطح مقدماتی و عمومی آشنا خواهند شد.

نکات مهم ایمنی در پیشگیری از حوادث

۱- هنگام بلندكردن بار ابتدا پاها را از زانو كاملاً خم كنيد و بدن را تاحد ممكن راست نگه داريد. براي جلوگيري از بروز عوارض جسماني، وزن بار نبايد از مقادير مجاز تجاوز كند. پيش از بلند كردن بار بايد اشياي دست و پاگير را از اطراف جمع آوري كنيد و هر اندازه كه ممكن است، بار را به بدن نزديكتر نگه داريد.

نکات ایمنی بلند کردن اشیا و اجسام

۲-در هنگام كار در محل هايي كه كف كاملاً صاف (نظير سراميك) دارند، از كفش مناسب استفاده كنيد تا از ليز خوردن و برزمين افتادن جلوگيري شود. استفاده از دمپايي در محيط كار به هيچ وجه مناسب نيست و زمينه بروز حادثه را ايجاد مي كند.

۳- كف محل كار خشك باشد و در صورت خيس بودن و يا وجود روغن و ساير مواد لغزنده، قبل از شروع به كار آن را خشك كنيد. اين كار از ليزخوردن در هنگام كار جلوگيري مي كند.

۴- به منظور نصب آب گرم كن برروي ديوار يا نصب دودكش آب گرم كن، استفاده از نردبان ضرورت دارد. در اين شرايط حتي الامكان از نردبان هاي دوطرفه استفاده كنيد و قبل از بالا رفتن از نردبان اطمينان يابيد كه اجزاي نردبان كاملاً سالم است.

پايه هاي نردبان بايد به طور كامل و بدون هيچ لقي روي زمين قرار بگيرد. در صورت استفاده از نردبان يكطرفه علاوه بر اينكه از سالم بودن نردبان مطمئن مي شويد در قرارگيري آن برروي زمين و تكيه آن به ديوار نيز دقت كنيد. پايه نردبان از ديوار بايد فاصله مناسبي داشته باشد، به نحوي كه شما در هنگام بالا رفتن از نردبان داراي تعادل باشيد و بتوانيد با اطمينان روي آن كار كنيد.

نکات ایمنی استفاده از نردبان

۵- از قراردادن ابزار در بالاي نردبان يا بالاي آب گرم كن هنگام پايين آمدن خودداري كنيد، زيرا امكان سقوط ابزار و برخورد آن با قسمت هاي مختلف بدن وجود دارد. همچنين پرتاب و سقوط ابزار باعث آسيب ديدگي ابزار و وسايل ديگر مي شود.

۶-در هنگام كار با دستگاه و تجهيزات الكتريكي و ابزاري كه با برق كار مي كند، نكات ايمني را با دقت رعايت كنيد. در صورت اتصال سيم فاز يا نيم فاز و نول به بدن انسان خطر بر ق گرفتگي وجود دارد. بدن انسان داراي مقاومتي بين ۱۳۰۰ تا ۳۰۰۰ اهم است كه درصورت اتصال به اختلاف پتانسيل ۲۲۰ ولتي جرياني در حدود 0.07 آمپر تا 17 آمپر از بدن انسان عبور مي كند.

۷-در هنگام نصب دستگاه هاي الكتريكي قسمت هاي فلزي بدنه دستگاه را به وسيله سيم ارت(زمين) به سيم ارت ساختمان متصل كنيد تا در صورت اتصال برق به بدنه دستگاه، جريان برق از طريق سيم ارت به زمين انتقال يابد. اگر شخصي با اين دستگاه تماس پيدا كند جريان برق از بدنش عبور نمي كند و بدين ترتيب خطر برق گرفتگي كاهش مي يابد.

۹- پيش از استفاده از ابزار الكتريكي نظير دريل، دوشاخه و سيم هاي آن را بررسي كنيد و از سالم بودن آن مطمئن شويد. دقت كنيد كه دو شاخه داراي شكستگي نباشد و روپوش عايق سيم ها زخمي نشده باشد.

۸-يكي از روش هاي حفاظت در برابر برق گرفتگي در هنگام كار با وسايل الكتريكي استفاده از دستكش و كفش عايق است.

نکات ایمنی برقکاری و استفاده از دستکش

۱۰-در هنگام كار با دستگاه ها و ابزارهاي الكتريكي دقت كنيد كه دست ها و زير پاهاي شما خشك بوده و از كاركردن با اين تجهيزات در محيط هايي با رطوبت زياد و در هواي باراني خودداري كنيد.

۱۱-از قرارگرفتن پايه نردبان و گيره لوله برروي سيم دستگاه ها، ابزار الكتريكي و سيم هاي سيار خودداري شود، زيرا باعث آسيب ديدن روپوش عايق سيم ها مي شود و خطر برق گرفتگي را به وجود مي آورد. قراردادن ابزار، پرتاب و سقوط ابزاري مانند چكش، آچارفرانسه، انبر دست و نظير آن ها نيز برروي سيم هاي برق خطرناك است.

۱۲-در هنگام كار با دريل آستين لباس كار باز نباشد و از لباس كار گشاد يا پاره استفاده نشود، زيرا امكان گيركردن قسمتي از لباس كار با مته يا سه نظام دريل وجود دارد كه بروز آن حادثه ساز است.

۱۴-پيش از تعيين محل و اقدام به سوراخ كاري براي نصب آب گرمكن به مسير لوله كشي آب و سيم كشي برق توجه كنيد تا از برخورد مته با سيم برق و لوله ها جلوگيري شود. برخورد مته با سيم برق علاوه بر آسيب رساندن به شبكه سيم كشي باعث بروز خطر برق گرفتگي نيز مي شود. لوله هاي پليمري(پلاستيكي) در مقابل برخورد مته بسيار آسيب پذير هستند.

۱۳-در هنگام كار با دريل برقي، سنگ فرز و ساير دستگاه هايي كه امكان پرتاب براده از سوي آن ها وجود دارد از عينك هاي محافظ استفاده كنيد. در غير اين صورت احتمال بروز حادثه و صدمه ديدن چشم بسيار زياد است و درمان و جبران آن درد ناك، زمان گير، هزينه بر و در بيشتر موارد غير ممكن است.

۱۵-پس از نصب آب گرم كن از آب بند بودن كليه محل هاي اتصال آب و گاز اطمينان پيدا كنيد. نشت آب، خساراتي را به دستگاه و ساختمان وارد مي كند و نشت گاز باعث بروز حادثه هايي همچون انفجار و آتش سوزي مي شود. به منظور نشت يابي گاز در محل هاي اتصال از كف صابون استفاده كنيد و هرگز از شعله فندک و كبريت استفاده نگردد.

۱۶-در صورت وجود گرد و غبار و گازهايي نظير گاز هاي ناشي از جوش كاري و مانند آنها، از ماسك ايمني و محافظ استفاده كنيد، زيرا تنفس اين هوا براي سلامتي مضر است و بروز ناراحتي در دستگاه تنفسي را باعث مي شود. استنشاق هواي آلوده در بلند مدت بيماري هايي نظير برونشيت، سل، آسم  و بيماري هاي قلبي و عروقي را در بدن ايجاد مي كند.

مطالعه بیشتر:  آشنایی با تجهیزات ایمنی

 فروشگاه ابزارآلات و کالای فنی سیمرغ، ارائه کننده و تامین کننده انواع تجهیزات و لوازم ایمنی برای پروژه های ساختمانی، عمرانی  و صنعتی به صورت عمده فروشی و خرده فروشی

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد