به کارگیری لوازم و تجهیزات حفاظت فردی PPE - Personal Protective Equipment نقش بسیار مهم در پيش گيری از حادثه های ناشي از كار در پروژه های ساختمانی، عمرانی، صنعتی و حتی زندگی روزمره دارد. لوازم و تجهیزات ایمنی، شخص را در برابر خطرات ناشی از برق گرفتگی، آتش سوزی، عوامل فيزيكی و عوامل شيميايی زيان آور در محيط های كاری محافظت مي نماید. برخي از لوازم و تجهیزات حفاظت فردي و ایمنی عبارت اند از: لباس كار، كلاه ايمني، ماسك جوشكاري، ماسك هاي محافظ در برابر گرد و غبار، كفش ايمني، انواع دستكش، عينك ايمني، کمربند نجات، حفاظ گوش یا گوشي، علائم و تابلو های ترافیکی و خطر، نوار خطر و سایر موارد.

ویژگی لوازم و تجهیزات ایمنی و وسايل حفاظت فردی:

  • علاوه بر داشتن توان حفاظتی مناسب، می بایست حداكثر راحتي و حداقل وزن را دارا باشد.
  • براي حركت های متداول بدن برای انجام كار محدوديت حرکتی را به وجود نياورد.
  • در برابر صدمه های شيميايی و مكانيكی مقاومت لازم را داشته باشد.

لباس کار Safety Clothing

لباس کار Safety Clothing

لباس کار می بایستی دارای اندازه و مناسب بدن شخص استفاده کننده بوده و هیچ قسمتی از آن آزاد نباشد. جیب های لباسکار می بایست کوچک بوده، و تعداد جیب های آن کم باشد. هیچ بخشی از لباس کار باز و یا پارگی نداشته نباشد. توصیه می گردد، در زمان اجرای کار از بالا زدن آستین لباس کار خودداری کنید.

کلاه ایمنی  Safety Helmet

کلاه ایمنی  Safety Helmet

در محل و موقعیت هایی که احتمال و خطر سقوط اشیاء وجود دارد، به کار گیری از کلاه ایمنی الزامی است. حداکثر وزن کلاه ایمنی ۴۰۰ گرم بوده و می بایستی از متریال غیر قابل احتراق ساخته شود. در شرایطی که خطر برق گرفتگی برای شخص وجود دارد، باید جنس کلاه از عایق مناسب باشد. برای حفاظت سر، صورت و پشت گردن، دور تا دور کلاه می بایست لبه دار باشد. در داخل کلاه نوارهایی نگه دارنده از جمله نوار تنظیم، نوار عرق گیر و ضربه گیر داخلی باید وجود داشته باشد. نوارهای نگهدارنده در فاصله ای از کلاه قرار می گیرند که فاصله ای بین سطح بالایی سر و دیواره داخلی کلاه به وجود آورند. این فضا را فضای محافظ می نامند.

عینک ایمنی Safety Glass

عینک ایمنی Safety Glass

در هنگام انجام کارهایی که احتمال خطر برای چشم ها وجود دارد، باید از عینک های ایمنی استفاده گردد. به عنوان مثال در زمان کار با ماشین سنگ سنباده یا سنگ فرز و دریل از عینک محافظ با شیشه بی رنگ(شفاف)، و هنگام جوشکاری اکسی استیلن از عینک محافظ با شیشه سبز استفاده می گردد. شیشه عینک باید عاری از حباب هوا، ترک و یا موج باشد و در مقابل فعالیت مورد نظر، مقاومت لازم را داشته باشد. قطر شیشه عینک های ایمنی حداقل ۵۰ میلیمتر است. زه های عینک باید سبک، مقاوم و کاملا چسبیده به صورت باشند و در صورت لزوم به حفاظ های جانبی مجهز گردند.

محافظ گوش(گوشی) Safety Ear Muffs

محافظ گوش(گوشی) Safety Ear Muffs

در محیط هایی که میزان شدت صدا از ۹۰ دسی بل db بیشتر باشد باید از محافظ گوش یا گوشی ایمنی استفاده گردد. گوشی های ایمنی باید پیش از استفاده ضد عفونی شوند. مناسب ترین نوع گوشی ایمنی از نوع جفت بوده که بر روی سر قرار می گیرد. در این نوع محافظ گوش، دو گوشی آن، روی گوش ها را می پوشانند. معمولا این نوع گوشی قابل تنظیم می باشد. شایان ذکر است شروع سطح بحرانی صدا برای انسان، ۷۰ دسی بل می باشد. تردد خودروها شدت صدایی برابر با ۸۰ دسی بل و وقوع رعد صدایی با شدت ۱۲۰ دسی بل را ایجاد می کند.

دستکش کار  Safety Gloves

دستکش کار  Safety Gloves

دستکش های ایمنی و کار با توجه به نوع کار از جنس چرم، لاستیک، پارچه و برزنت طراحی و تولید می شوند. دستکش ها باید به گونه ای تولید شوند که برای حرکات انگشت های دست مانع و مزاحمتی ایجاد ننمایند. در هنگام کار با ماشین های مته و سایر ماشین هایی که دارای قطعات متحرک می باشند، نباید از دستکش استفاده نمود. ضمنا در هنگام کارهایی که با برق سر وکار دارند، باید از دستکش های مخصوص الکتریسته استفاده شود. مقاومت الکتریکی دستکش می بایستی با ولتاژ مورد نظر متناسب باشد. در کار با اسید ها و قلیاها می بایستی از دستکش هایی از جنس پلاستیک طبیعی یا مصنوعی نرم استفاده گردد.

کفش ایمنی Safety Shoes

کفش ایمنی Safety Shoes

انواع خطراتی که باعث آسیب دیدگی پاها می شوند، بر سه نوع می باشند: ۱- مکانیکی ۲- شیمیایی ۳- سرمایی و گرمایی. خطر های مکانیکی مانند سقوط اجسام بر روی پا، به خصوص بر روی انگشتان پا و یا فرو رفتن اجسام نوک تیز به پا می باشد. خطر های شیمیایی در زمان اجرای کار با اسید ها، قلیاها و روغن ها حادث می گردند و خطرات گرمایی و سرمایی در هنگام کار در محیط های سردی مثل سردخانه ها به وجود می آید. کفش ایمنی، پاها و انگشتان را در برابر چنین خطراتی محافظت می نماید. کفش های ایمنی باید دارای پنجه ای فولادی بوده و متناسب با نوع کار انتخاب گردند.

فروشگاه اینترنتی بزرگ کالا و ابزار سیمرغ ارائه دهنده انواع ابزار و تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی از قبیل ماسک های تنفسی، کفش ایمنی، لباس کار، دستکش ایمنی، عینک ایمنی، محافظ گوش، علائم و تابلو های ترافیکی و خطر، نوار خطر و ... با کیفیت متنوع و قیمت های مناسب و رقابتی برای مصرف کنندگان محترم می باشد.

اینفوگرافی لوازم و تجهیزات حفاظت فردی

اینفوگرافی لوازم و تجهیزات حفاظت فردی

  مطالعه بیشتر: ابزار و تجهیزات ایمنی و HSE

  مشاهده و دانلود: کلیپ کنترل وسایل و تجهیزات حفاظت فردی و ایمنی

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد