خیاطی Taiolring & Sewing تلفیقی از فن، هنر و سلیقه می باشد. برای انجام خیاطی غیر از مهارت های مربوطه نیاز به انتخاب  و بهره گیری از ابزار  و لوازم مناسب برای کار می باشد. ابزار هایی مانند نخ چین، کاتر، بشکاف، قیچی و درفش جز لوازم برش در خیاطی محسوب می شوند که بهتر است جنس های مرغوب آن تهیه شود تا کیفیت کار به نحو مطلوب تامین شده و به عنوان مثال زود کند نشوند. زود کند شدن لوازم برش سبب اختلال در انجام کار و کند پیش رفتن کار می شود.

انواع ابزار و لوازم برش در خیاطی

یکی از ضروریات خیاطی، داشتن لوازم با کیفیت و جنس مرغوب است، بخصوص در مورد انواع ابزاری که برای برش پارچه و بریدن نخ بکار می رود. ابزار هایی مانند نخ چین، کاتر، بشکاف، قیچی و درفش جز لوازم برش در خیاطی محسوب می شوند که بهتر است جنس های مرغوب آن تهیه شود تا زود کند نشوند. زود کند شدن لوازم برش سبب اختلال در انجام کار و کند پیش رفتن کار می شود. در ادامه نکاتی را در خصوص آشنایی با ابزار برش در خیاطی، خرید، نحوه نگهداری و کاربرد انواع مختلف آن را در این نوشتار به طور خلاصه توضیح می دهیم.

میز خیاطی و دوزندگی

میز برش خیاطی

میز برش ابزاری ضروری برای خیاطی است که کار انجام برش پارچه روی آن انجام می شود. بنابراین لازم است این میز به اندازه کافی محکم باشد تا در نتیجه فشاری که در حین کار روی آن وارد می شود دچار لغزش نشود. لغزش میز برش می تواند منجر به ایجاد برش نامناسب در پارچه شود. بنابراین سعی کنید میزهایی با پایه های چوبی یا فلزی برای این کار تهیه کنید. ضمنا میز برش باید جایی برای قرار دادن پا داشته باشد تا در حین کار اگر خسته شدید پای خود را جهت استراحت روی آن بگذارید. یک میز برش استاندارد باید ارتفاع 100-90 سانتیمتر، طول 2 متر و عرض یک متر داشته باشد. چنانچه فضای اتاق کار شما کوچک است می توانید انواع میزهای تاشو را که در بازار وجود دارند تهیه کنید و یا حتی می توانید زیر میز برش را طبقه بندی کنید و لوازم کار خود را روی آن طبقه ها قرار دهید.

قیچی خیاطی

بعد از میز برش، قیچی در خیاطی بسیار پر کاربرد و با اهمیت است. هنگام خرید این ابزار  بهتر است چند تکه پارچه با خود به همراه داشته باشید تا آن را تست کنید و از خوب و خوش دست بودن آن مطمئن شوید. بهترین روش تست کردن این است که پارچه را در بین دو لبه آن قرار دهید و شروع به برش دادن پارچه کنید، چنانچه بعد از برش زدن پارچه، تارهای پارچه به خوبی جدا نشد باید بدانید که کیفیت مناسبی ندارد. بهتر است انواع قیچی فولادی تهیه کنید تا قابلیت تیز کردن داشته باشد. در ادامه به معرفی انواع این ابزار پر کاربرد خیاطی می پردازیم:

قیچی دندانه دار (زیگزاگ)

همانطور که از اسمش پیداست داراری لبه هایی با طرح دندانه دار می باشد. خیاط می تواند از نوع دندانه­ دار این ابزار برای طرح دار کردن پارچه استفاده کند. همچنین برای برش پارچه هایی که به راحتی ریش ریش می شوند نیز می توانید از این انواع استفاده کرد.

قیچی خیاطی زیگزاگی

قیچی خیاطی

این نوع برای صاف کردن سجاف ها و درزها بکار می رود. قیچی های خیاطی از یک پیچ برخوردار هستند که با استفاده از آن می توان برای تنظیم فشار مساوی دو تیغه از آن استفاده کرد.

قیچی دسته خمیده

دسته با بدنه در این انواع زاویه ای حدود 110 درجه دارد. این زاویه دار بودن یا به عبارتی بالاتر بودن دسته از لبه سبب می شود قیچی خیلی راحت تر بتواند روی پارچه حرکت کند و آن را برش دهد.

قیچی خیاطی دسته خمیده 

قیچی چرم

این نوع قیچیها دارای لبه های اره ای و ضخیم هستند، که برای برش در چرم و جیر مورد استفاده قرار می گیرند.

قیچی چرم

قیچی گلدوزی

بهتر است برای کارهای ظریفی چون گلدوزی از قیچیهای گلدوزی با نوک تیز و برنده استفاده کنید. این انواع دارای نوک گرد هستند که در زمانی که نمی خواهید برشی را تا انتها ادامه دهید می توانید از آن استفاده کنید.

قیچی جا دگمه

برای ایجاد یک برش با اندازه مورد نظر می توانید از این انواع استفاده کنید تا بتوانید فاصله مورد نظر را با استفاده از پیچ تنظیم روی آن تعیین کنید.

قیچی برقی عمود بر

چنانچه حجم کارتان زیاد است و می خواهید چند لایه پارچه با هم بریده شود بهتر است قیچی برقی عمود بر را تهیه کنید.

نخ چین

نخ چین برای بریدن نخ های موجود در بین درزها و برای باز کردن دوخت های ظریفی چون جادگمه های دوخته شده مورد استفاده قرار می گیرد.

 نخ چین خیاطی

نکته مهمی که در حین تهیه قیچیها باید به آن دقت داشته باشید این است که سعی کنید به دنبال تهیه انواعی از این ابزار باشید که با پیچ و مهره بهم وصل می شوند چون این قیچی ها وقتی شل می شوند می توان پیچشان را سفت کرد. انواع پرچ شده این ابزار خیلی مناسب نیستند. نکته ای که در حین کار با قیچی باید آن را رعایت کنید این است که بعد از هر بار استفاده آن را خیلی آرام روی زمین بگذارید تا به زمین نیافتند و آسیب نبیند چون با افتادن و ضربه خوردن ممکن است تعادل خود را از دست بدهد و درست کار انجام ندهد.

لوازم مورد استفاده جهت تیز کردن قیچی خیاطی

روش ها و ابزارهای مختلفی را می توان برای تیز کردن قیچیهای خیاطی مورد استفاده قرار داد که به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. یکی از این ابزارها چاقو تیز کن برقی است که جای مخصوصی هم برای تیز کردن قیچی دارد.
  2. یکی از راهکارهای ساده برای تیز کردن این ابزار، برش کاغذ سنباده با استفاده از آن است. برای قیچی های ظریفی مانند قیچی کاردستی و خیاطی می توانید، چند تکه کاغذ آلومینیوم ضخیم برای برش استفاده کنید.
  3. از یک ظرف یا لیوان شیشه ای که کهنه و بی استفاده در منزل شما وجود دارد ی توانید برای تیز کردن این ابزار استفاده کنید.
  4. سنگ های اکسید آلومینیوم معروف به سنگ چاقو تیز کن در بازار وجود دارد که می توانید تهیه کنید و چند بار روی تیغه های قیچی سنگ را بکشید و در نهایت لبه های آن را بشویید و خشک کنید.

انواع کاتر خیاطی

انواع کاتر خیاطی

در بازار دو نوع کارت وجود دارد که در خیاطی مورد استفاده قرار می گیرند که شامل تیغ موکت بری و کاتر غلطکی است. تیغ موکت بری دارای تیغه ای است که براحتی جمع می شود و برای برش الیاف خیلی ضخیم مورد استفاده قرار می گیرد. انواع کاتر غلطکی برای ایجاد برش صاف بدون برداشتن کاتر از روی پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. کاتر غلطکی بیشتر برای چهل تکه دوزی استفاده می شود. برای استفاده از این ابزار بهتر است صفحه برش داشته باشید.

صفحه برش خیاطی

صفحه برش در اندازه های مختلف (A1, A2, A3) با ضخامت های متنوعی در بازار وجود دارد. برای برش کاغذ و همچنین پارچه در خیاطی بهتر است صفحه برش با ضخامت 1/5 میلی متر تهیه کنید. با استفاده از صفحه برش می توانید برش های دقیق با خطوطی صاف روی پارچه ایجاد کنید. صفحه برش دارای درجه بندی اینچ و سانتیمتر است.

بشکاف خیاطی

بشکاف ابزاری برای باز کردن درز در خیاطی استفاده می شود، که دارای دو سایز بزرگ و کوچک است. بشکاف کوچک برای باز کردن دوخت های ظریف و بشکاف بزرگ برای باز کردن درزها مورد استفاده قرار می گیرد.

درفش خیاطی

 درفش خیاطی

درفش ابزاری برای سوراخ کردن یک نقطه مشخص از پارچه بکار می رود مثلا در سوراخ کردن پارچه برای جادگمه های فشاری بکار می رود. درفش نوک تیز و خطرناکی دارد که بهتر است در زمانی که مورد استفاده قرار نمی گیرد در آن بسته باشد.

فیلم آموزشی - آشنایی با قیچی خیاطی و اجزای آن

فیلم آموزشی - معرفی چند مدل قیچی خیاطی

فروشگاه جامع اینترنتی کالا و ابزار سیمرغ، ارائه دهنده ابزار، لوازم، خرده ریز و ملزومات عمومی خیاطی، گلدوزی و گلسازی با برند های مختلف و با قیمت های مناسب می باشد.

قیمت وسایل و لوازم خرازی

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد