فرهنگ واژگان ابزارآلات Tools Terminologies

در بخش ابزار پدیا - Abzar Pedia - مخاطبان گرامی می توانند با تعاریف کوتاه از انواع ابزار صنعتی و ساختمانی آشنا گردند.

آچار Wrench

آشنایی با ابزارآلات - ابزار دستی - آچار Wrench

آچار وسیله‌ای است که برای باز و بسته کردن پیچ ها به کار می رود. دسته بلند این ابزار اهرمی برای زیاد شدن گشتاور می باشد. آچارها هم مانند بسیاری از ابزارهای دستی دیگر انواع  بسیار متنوع و مختلفی دارند. اندازه و ابعاد اختصاص‌ یافته برای طراحی و ساخت این ابزار هم دارای تنوع می باشد. کاربرد آچارها معمولا برای باز و بسته کردن انواع پیچ‌ ها و مهره ها می باشد. آچارها در سایزهای مختلف و مشخصی ساخته می‌شود. آچارهای رینگی،تخت، شلاقی، کلاغی، لوله گیر، فرانسه و بکس ازجمله‌ی گونه‌های مختلف آچار هستند.

آچار آلن Allen Wrench

آشنایی با ابزارآلات - ابزار دستی - آچار Allen Wrench

آچار آلن در واقع آچاری هگزاگون است که به شکل نری ساخته شده و پیچ های آنها به شکل مادگی میباشد. نام آلن برگرفته از نام یک سیاست مدار آمریکایی به نام آلن کیز بوده که بر روی این آچار گذاشته شده است.

از کاربرد های مهم این آچارها بیشتر بر روی خودروها و دستگاه های صنعتی می باشد. امروزه در بسیاری از لوازم خانگی بزرگ نظیر ماشین لباسشویی، ظرف شویی و حتی یخچالها از این پیچ ها استفاده می گردد.

آچارهای آلن معمولا در چهار شکل در بازار یافت میشوند: آلن چاقویی، آلن حلقه ای، آلن کمربندی و آلن پیچ گوشتی. تمامی این آچارهای آلن در واقع به یک سایز و شکل هستند و اختلاف آنها در کاور و دسته های آنها می باشد.

آچار تخت Flat Wrench

آشنایی با ابزارآلات - ابزار دستی - آچار Flat Wrencj

آچار تخت آچاری یک تکه‌ است که دهانه آن به شکل u است و ممکن است یک سر یا هر دو سر آن دهانه پیچ خور داشته باشد که این دهانه با دسته آچار یک زاویه حدودا ۱۵درجه می‌سازد. این زاویه به استفاده کننده اجازه حرکت و مانور بیشتری می دهد.

آچار جغجغه ای Ratchet Wrench

آشنایی با ابزارآلات - ابزار دستی - آچار جغجغه Flat Wrencj

آچار جغجغه ای نوحی آچار رینگ است که داخل حلقه آن یک چرخ جغجغه به کار رفته. معمولا شبیه آچار‌بکس سری‌های قابل تعویض دارد و برای فضاهای بسته که امکان چرخش به راحتی وجود ندارد و همچنین در هر جای دیگری برای بالا بردن سرعت کار استفاده می شود.

آچار رینگ Ring Spanner

نام ابزارآلات به انگلیسی - آچار رینگ Ring Spanner

آچار رینگ شبیه آچار‌ تخت بوده با این تفاوت که انتهای آن به جای شکل u، به شکل یک حلقه بسته است که پیچ داخل آن می شود. این حلقه از داخل شش ضلعی است تا قابل کار روی مهره ها و های شش ضلعی باشد.

آچار فرانسه Adjustable Wrench

نام ابزارآلات به انگلیسی - آچار فرانسه Adjustable Wrench

از نظر تاریخچه، آچار فرانسه در سال ۱۸۴۲ میلادی توسط مهندسی از کشور انگلستان به نام ریچارد کلابرن ابداع شد، از این رو بسیاری از کشورهای اروپایی(ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان) این آچار معروف به آچار انگلیسی می باشد. آچار فرانسه نیز آچاری با سر تخت بوده و فقط یک انتهای آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از آچار فرانسه استفاده‌های گوناگونی می‌شود. بیشتر استفاده‌ی آچار فرانسه برای باز کردن پیچ یا مهره‌هایی با سری شش‌گوش و چهارگوش است. میزان باز شدن دهانه آچار فرانسه متغیر بوده و می‌تواند بر حسب اندازه‌ی پیچ و مهره تنظیم گردد. آچار فرانسه می‌تواند برای پیچ و مهره‌هایی با اندازه‌های گوناگون به کار روند و مزیت آنها نسبت به آچار های تخت و رینگی این است که می توانند برای سایز های مختلف استفاده شوند. اما استفاده آچار فرانسه در فضاهای بسیار محدود، می تواند دشوار باشد.

ابزار Tools

نام ابزار به انگلیسی - ابزارآلات tools

ابزار وسیله‌ای است که برای انجام کاری یا تولید چیزی استفاده می‌گردد اما در طی فرایند تولید، مصرف نمی گردد. به ‌طور ساده یک ابزار می‌تواند یک فرآیند یا روند استفاده شده برای رسیدن به یک هدف ویژه باشد. ابزار هایی که در زمینه ‌های خاصی به کار برده شده‌اند ممکن است نام‌های متفاوتی نیز داشته باشند از قبیل افزار، آلت، ظرف، دستگاه.

انبردست Combination Plier

انبردست گونه‌ای از خانواده انبر ها است که برای چرخاندن، نگه داشتن، بریدن،‌ خم کردن سیم و کابل یا حتی بیرون کشیدن میخ از چوب و همینطور خم کردن و بریدن قطعات فلزی کوچک استفاده می‌شود. انبر دست از دو اهرم به هم متصل شده و نوک انبردست ایجاد می شود. نوک انبردست برای نگه داشتن اشیا به کار می رود. نوک انبر دست دندانه دندانه است تا وسیله ای که توسط انبردست گرفته شده از آن سر نخورد. دسته‌های انبردست دارای یک روکش لاستیکی بوده تا در دست گرفتن آن راحت‌تر باشد. لاستیکی بودن دسته های انبردست موجب عایق شدن انبردست در برابر جریان برق می گردد.

انبر قفلی Locking Plier

انبر قفلی برای اولین بار در سال ۱۹۲۴ در امریکا ساخته شد. انبر قفلی نوعی از انبر است که قابلیت قفل شدن فک های آن پس از بسته شدن وجود دارد. روی یکی از دسته‌های انبر قفلی پیچی وجود داشته که میزان باز شدن دهانه انبر قفلی را تنظیم میکند. روی دسته دیگر انبر قفلی یک گیره به کار رفته که با فشردن آن قفل فک ها باز می‌شود. به وسیله پیچ روی دسته انبر قفلی، دهانه طوری تنظیم میشود که مقداری تنگ‌تر از چیزی باشد که انبر قفلی در حالت عادی آن را میگیرد. سپس با فشار دادن دسته، دهانه انبر قفلی دور وسیله مورد نظر سفت شده و با بسته شدن کامل دسته‌ها دهانه انبر هم به صورت کامل قفل میشود.

انبر کلاغی Crow Plier

انبر کلاغی  یا آچار کلاغی یک نوع انبر بوده که دارای دو آرواره می باشد. انبر کلاغی برای اولین بار در سال ۱۹۳۴ ساخته شد. بر خلاف سایر انبر ‌ها، یکی از آرواره ‌های انبر کلاغی می تواند در طول دسته نسبت به دیگری حرکت کند و به این ترتیب آرواره‌های انبر کلاغی با دسته یک زاویه ۴۵ تا ۶۰ درجه می‌سازند. حرکت آرواره انبر کلاغی، موجب ایجاد مجموعه‌ای از سایز‌های مختلف برای دهانه انبر کلاغی می گردد، بدون اینکه لازم باشد دسته انبر کلاغی باز یا بسته شود.

از انبر کلاغی می توان برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها و لوله ها و همچنین سفت کردن و نگه داشتن اشیاء و وسایلی با شکل‌های غیر معمول استفاده شود.

بر اساس کاربرد‌های مختلف، انواع مختلف انبر قفلی وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود: انبر قفلی دهانه صاف، انبر قفلی خم یا گرد، انبر قفلی دهانه V، انبر قفلی دم باریک، انبر قفلی دهانه بزرگ، انبر قفلی دماغه طوطی، انبر قفلی C، انبر قفلی جوشکاری، انبر قفلی زنجیری و انبر قفلی برای نگهداشتن ورق های فلزی.

پیچ‌ گوشتی Screw Driver

پیچ گوشتی جزء ابتدایی ترین ابزارهای دستی می باشد. می توان گفت در تمامی مشاغل حداقل نمونه‌ای از پیچ گوشتی به کار می رود. پیچ گوشتی ابزاری برای باز و بسته کردن پیچ ‌ها می باشد. پیچ گوشتی به طور ساده دارای یک دسته و یک میله بوده که قسمت انتهایی میله داخل پیچ قرار میگیرد و با چرخاندن دسته توسط فرد، پیچ بسته یا باز می شود. میله پیچ گوشتی باید از فلز مقاوم ساخته شده باشد تا در برابر خم شدن و پیچیدن مقاومت داشته باشد. دسته پیچ گوشتی از پلاستیک، چوب یا فلز و به شکل لبه دار ساخته شده تا از لیز خوردن در دست جلوگیری کند. انواع مختلف پیچ گوشتی بر حسب کاربرد عبارتند از: پیچ گوشتی تخت، پیچ گوشتی چهار سو، پیچ گوشتی تخت کابینتی، پیچ گوشتی دسته T، پیچ گوشتی ۹۰ درجه، پیچ گوشتی همه کاره، پیچ گوشتی جغجغه ای، پیچ گوشتی عایق، پیچ گوشتی تقویت پذیر، پیچ گوشتی چکش خور، پیچ گوشتی ساعتی و ...

چکش Hammer

چکش جزء ابتدایی ترین وسایلی بوده که توسط بشر ساخته شده است. اولین استفاده از چکش های دسته دار به حدود ۳۰ هزار سال قبل از میلاد بر می گردد. چکش ابزاری برای اعمال ضربات ناگهانی و وزین به یک جسم می باشد. عمده استفاده چکش برای کوبیدن میخ، آهنگری فلزات، ضربه زدن به انواع قلم و همچنین شکستن اجسام مختلف است.

چکش که در انواع گوناگونی هم ساخته میشوند در بسیاری از مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد. چکش ها از یک قسمت سری از جنس فلز و یک دسته معمولا غیر فلزی (برای جذب ضربه وارده) تشکیل شده اند که با چسب یا یک گوه مخصوص و یا سایر روش های اتصال به هم متصل می گردند. قدرت و توان یک چکش از وزن قسمت سر چکش و همچنین طول دسته چکش منتج می گردد.

دسته چکش ها معمولا از جنس فلز، فایبر گلاس یا چوب می باشد. کله چکش ‌ها حسب کاربرد معمولا از فلزهایی مثل فولاد، برنز، برنج، تیتانیوم، چوب، کائوچو، چرم و یا پلاستیک ساخته می شود.

با توجه به تنوع کاربری چکش ها، انواع چکش عبارتند از: چکش نجاری، چکش سر گرد، چکش جوش زدا، چکش آجر، چکش برق کاری، چکش پونز، چکش نرم، چکش آلومنیمی، چکش مس و چرم، چکش آهنگری و چکش زمین شناسی.

پتک sledge hammer

پتک نوعی چکش بوده که دارای سر صاف می باشد. سایز پتک بزرگ ‌تر از چکش های معمولی است. سر پتک سنگین تر از سر چکش بوده و دسته پتک هم بلندتر از دسته چکش است. به دلیل سنگین تر بودن سر پتک در مقایسه با سر چکش و همینطور بلند تر بودن دسته، ضربات وارد آمده توسط پتک بسیار محکم تر از چکش می باشد. سر پتک صاف بوده و ضربه وارده را به سطح بزرگی وارد می کند.

پیچ آلن Allen Wrench

پیچ آلن نوعی از پیچ می باشد که روی یک سرش حفره‌ای شش‌ضلعی داشته که نوک آچار آلن موقع استفاده در آن قرار می‌گیرد.

دریل دستی Manual Drill

دریل ابزاری برای ایجاد سوراخ روی سطوح مختلف است. امروزه عمده دریل های مورد استفاده در صنعت و کاربردهای عمومی دریل های برقی می باشد. در مواردی که عملیات سوراخکاری سبک مد نظر بوده و یا دسترسی به برق محدود باشد، می توان از دریل دستی برای منظور سوراخکاری استفاده نمود.

دم باریک Nose Plier

دم باریک نوعی دیگر از خانوده انبر‌ ها می باشد. دم باریک دارای دو آرواره بوده که این آرواره‌ها در مقایسه با آرواره های انبر‌دست بلند‌تر هستند. شکل آرواره های دم باریک شبیه مخروط است. کاربری دم باریک شبیه انبردست بوده، اما به دلیل شکل خاص دم باریک، می‌توان از آن‌ در فضاهای محدودتر که دهانه کوتاه انبردست به آن نمی‌رسد، یا جای کافی برای وارد کردن زبانه‌های انبردست وجود ندارد از آن استفاده نمود. از دم باریک می توان برای خم کردن، نگه داشتن و بریدن معمولا سیم و کابل استفاده نمود.

سیم چین Cutting Plier

سیم چین نوعی انبر است که برای بریدن سیم استفاده می شود. برخلاف انبر‌دست و دم باریک، سیم چین برای نگه داشتن چیزی بین آرواره هایش به کار برده نمی شود. عمل بریدن درسیم چین مانند قیچی نبوده بلکه به شکل یک گوه صورت می پذیرد. آرواره ‌های سیم چین،‌ سیم را در محل مورد نظر به مانند یک تبر کوچک قطع می کند. به طور معمول سیم چین ‌ها دارای روکش عایق می باشند. از سیم چین ها برای قطع کردن سیم‌هایی از جنس آلومنیم، فولاد، مس، برنج و آهن استفاده میشوند. اگرچه دم باریک و انبردست هم توانایی بریدن سیم را دارند اما سیم چین به این دلیل که به صورت ابزار تخصصی برای همین کار طراحی شده قدرت بیشتر و عملکرد بهتری دارد و سیم را راحت تر میبرد.

فازمتر Electrical Tester

فازمتر ابزاری برای آزمون وجود یا عدم وجود جریان الکتریسته می باشد. فاز متر فقط مشخص می‌کند اختلاف پتانسیلی وجود دارد یا نه، درحالیکه برای اندازه گیری اختلاف پتانسیل الکتریکی، معمولا از دستگاه مولتی متراستفاده می‌شود. با توجه به اینکه فاز متر ارزان، قابل حمل و سبک‌ می باشد، در کاربردهای عمومی  و صنعتی به صورت گسترده مورد استفاده می باشد.

فازمتر ها حسب شکل و کاربرد انواع مختلفی داشته که می توان به موارد زیر اشاره نمود: فازمتر معمولی، فازمتر یک تماسه یا یک سر، فازمتر دو تماسه یا دوسر و فازمتر غیر تماسی.

گاز انبر Wire Cutter Reinforcement

از گاز انبر ها برای گرفتن یا نگه داشتن یک شیء یا بریدن چیزی استفاده می‌شود. گاز انبر ها گونه ای از انبر ها می باشند که دو آرواره آنها درست در انتهایی‌ترین نقطه نوک آن به هم می‌رسند. تمام نیروی گاز انبر روی نوک آن متمرکز شده و به همین دلیل فشار زیادی را می‌تواند به جسم مورد نظر وارد کند.

نوک گاز انبر به دلیل شکل خاص آن می تواند به سطح مورد نظر بسیار نزدیک بشود. این ویژگی باعث میشود وقتی قصد داشته باشیم اشیاء زائده مانندی، مثل میخ را که از یک سطح بیرون زده، ببریم، بتوانیم این کار را از نزدیک‌ترین نقطه به سطح انجام بدهیم. گاز انبر ها بر حسب شکل و کاربرد می توانند انواع مختلفی داشته باشند از جمله گاز انبر های معمولی، گاز انبر های آرماتور بندی و سایر موارد.

فروشگاه ابزار و کالای ساختمان سیمرغ، فروش و پخش عمده و خرده انواع متنوع ابزار دستی

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد