برای همه ما پیش آمده که در زندگی روزمره خود در منزل، محیط کار، خودرو و ... به نوعی از انبر ها استفاده نمائیم. انبر ها در تمامی خانه ها، خودرو، تعمیرگاه و ... وجود دارند. احتمالا شما نیز در جعبه ابزار خود تعدادی از انبر ها را دارید و بر حسب شرایط از آنها استفاده می نمایید. در این مطلب ارائه شده در ابزار مگ فروشگاه اینترنتی ابزار  و کالای سیمرغ می خواهیم شما را با انواع انبر های متداول آشنا نماییم.

آشنایی با انواع مختلف انبر ها و کاربرد آنها Type of Pliers

انبر های سوکت زن

انبر های سوکت زن

انبر های سوکت زن همچنین با عنوان ابزار شیار زن نیز شناخته می شود. این انبرها دارای اهرمی هستند که درانتها شبیه یک فندق شکن است. ابتدا سیم ها داخل سوکت قرارداده می شود و سپس اتصال از طریق فک انبر انجام می شود. فشردن دسته ها باعث می شود که پوشش پلاستیکی برداشته شود و باعث شود که این دو بخش تغییر شکل دهند (یا چین بخورد) به گونه ای که به هم بچسبند و اجازه عبور داده ها را فراهم کند. انبرهای سوکت زدن به شدت در کارهای شبکه  و مخابراتی استفاده می شوند. انبرهای سوکت زن RJ45 معمولاً در صنعت رایانه مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که سوکت زنهای ترمینال سیم بصورت عمده برای مصارف خودکار هستند.

انبر مورب (سیم چین)

انبر مورب سیم چین

همچنین به این عناوین نیز شناخته می شود: انبرهای با تیغه برش مورب ، انبرهای برش صاف ، انبرهای برش کناره ، سیم بر. فکهای این انبر دارای لبه زاویه دار هستند که برای برش سیم ضخیم طراحی شده اند. آنها کاملاً قوی هستند و همچنین می توان از آنها برای بریدن میخ ها نیز استفاده کرد. بنابراین آنها در نجاری و همچنین کارهای الکتریکی مفید هستند.

انبر گیره شیلنگ

انبر گیره شیلنگ

همچنین به عناوین نیز شناخته می شود: انبر شیلنگ ، انبردست گیره فنر ، انبر شیلنگ رادیاتور. این انبردستها برای جمع کردن بستهای شیلنگ و فنر طراحی شده و اتصال را محکم تر می کند. در نتیجه ، آنها در طیف گسترده ای از طرح ها قرار می گیرند. متداول ترین مدل ها روی هر فک دارای دندانه گیره ای هستند که از آن برای محکم کردن گیره استفاده می شود. همچنین ممکن است برخی از مدل ها مستقیماً روی شیلنگ استفاده شوند.

انبر دم باریک

انبر دم باریک

همچنین به عنوان: انبردست با نوک بلند شناخته می شود. نوک این ابزار برای دقت بیشتر کشیده شده است و حاوی یک لبه تیغه برش در نزدیکی پایه است. ابزاری بسیار متنوع است که می تواند برای خم کاری ، شکل دهی و برش سیم مورد استفاده قرار گیرد. این انبرها در طیف گسترده ای از فعالیتهای تجاری بکار برده می شوند از جمله: مسلح سازی ، برقی ، ماهیگیری ، ساخت جواهرات و مهندسی شبکه استفاده می شود. بیشتر جعبه ابزارهای خانگی حداقل یکی از این موارد را دارند.

انبر اتصال مفصل

انبر اتصال مفصل

همچنین به عنوان: انبردست پمپ آب نیز شناخته می شود. این انبرها که نسبتا مشابه آچارهای قابل تنظیم (آچار فرانسه) هستند ، محور قابل تنظیم دارند و می توانند عرض فک ها را تغییر دهند. انواع مختلفی از شکافها در قسمت پیچ اهرم وجود دارد که وقتی فک ها باز می شوند، به شما این امکان را می دهد تا در یک عرض خاص قفل کنید. آنها اغلب برای کاربردهای لوله کشی استفاده می شوند و می توانند بسیاری از وظایف مشابه آچار فرانسه را انجام دهند.

انبر خار باز کن

انبر خار باز کن

همچنین به این عناوین نیز شناخته می شود: انبر نگه دارنده خار ، انبر چرخشی ، انبر گیره C ، انبر خار جمع کن. این انبرها دارای فک های کوتاه و گرد برای کمک به بستن فوری حلقه ها(خارها) هستند. این حلقه ها خارهای با حالت باز هستند که در شیارهای یک رولپلاک یا دور یک شیء دیگر قرار می گیرند. پس از بسته شدن ، حلقه می تواند آزادانه بچرخد ، اما قادر به کشیدن طرفین نیست. آنها معمولاً برای چرخ دنده ها در دوچرخه های کوهستانی و وسایل نقلیه مشابه استفاده می شوند.

انبر کلاغی

انبر کلاغی

همچنین به عنوان: قفل کانال شناخته می شود. این ها نوعی انبر قابل تنظیم با یک شیار دندانه دار در کنار دسته فوقانی است که باعث می شود فک پایین در تعدادی از موقعیت ها قفل شود. فک های زاویه دار این ابزار را برای چرخاندن پیچ و مهره مفید می کند. کمپانی محبوب چنل لاک نام خود را برای مطابقت با این ابزار در سال 1963 رسما تغییر داد ، که معروف ترین خط تولید آنها از زمان نامگذاری این شرکت در سال 1949 بود.

سایر انبر ها

در حالی که انبردست های قبلی معمولا در جعبه ابزار یافت می شوند ، تعدادی انبردست تخصصی تر وجود دارد که ممکن است هرگز در خارج از محیط مورد استفاده با آنها روبرو نشوید.

انبر حلقه ساز

انبر حلقه ساز

فک های این ابزار از دو میله تشکیل شده که یکی بزرگتر از دیگری است. سیم ها که در درجه اول در ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می گیرند ، به روی فک پیچیده می شوند تا بندها ، سیم های گوش و تعدادی دیگر از اجزای حلقه شکل را تشکیل دهند.

انبر باتری

انبر باتری

این انبردستها که در درجه اول در صنعت اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد برای نگه داشتن پیچ و مهره در باتری های اتومبیل و جامپر کابل ها است ، این انبر ها دارای فک های کوتاه و زاویه دار هستند. فک پایین کمی کوچکتر است و هر دو فک ضخیم هستند تا از دوام بیشتری برخوردار باشند.

انبر نوک خم

انبر نوک خم

این تغییر در انبرهای نوک سوزنی ، مجموعه ای از فک ها را دارد که در زاویه ای در قسمت میانی خم می شوند (معمولاً 45 یا 90 درجه). این امر به آنها اجازه می دهد تا در صورت نیاز به چندین انبردست ، سطح را نگه دارد و یا رسیدن به زاویه مورد نظر با دم باریک دشوار باشد. در نتیجه، آنها در ساخت جواهرات ، کارهای الکتریکی و مشاغل دیگری که با شکل دادن سیم سروکار دارند مفید هستند.

انبر فنر ترمز

انبر فنر ترمز

یکی دیگر از ابزارهای مفید خودکار ، این انبرهای در واقع ابزاری چند منظوره هستند که به طور خاص برای دستیابی به فنرهای موجود در ترمزهای استوانه ای طراحی شده اند. برای برداشتن فنرها ، نوک یک فک گرد شده است ، و دیگری خمیده است تا فنرها را به عقب برگرداند. بعضی اوقات ، یکی از دسته ها نیز دارای دسته ای برای برداشتن پین نگهدارنده کفش است.

انبر بوم

انبر بوم

همچنین به عنوان: انبردست کشش بوم شناخته شده است. ابزاری ارزشمند برای هنرمندان ، این انبردست ها با فک پهن و گسترده به شخص اجازه می دهد آنچه را که به طور معمول دو برابر طول می کشد انجام دهد. فک ها معمولاً برای جلوگیری از آسیب رساندن به سطح بوم زمانیکه بوم را روی قاب می کشند کمک می کند.

انبر نوک زنجیری

انبر نوک زنجیری

انبر های نوک زنجیره ای یکی از متعدد ابزارهایی است که در شکل دادن سیم و ساخت جواهرات به کار رفته است. طراحی فک امکان خم کاری ، موج دار کردن و شکل دادن سیم را فراهم می کند. هنگام کار با مهره ها ، نوک در بستن یا باز کردن مهره و حلقه های جامپر کمک می کند.

انبر های ترکیبی یا انبردست

انبر های ترکیبی یا انبردست

این ابزارهای چند منظوره دارای سه بخش جداگانه در فک ها هستند. از قسمت نوک ، قسمت اول یک سطح نگهدارنده دندانه دار است. قسمت دندانه دار در پشت باعث می شود گرفتن لوله ها و سایر اشیاء گرد ضخیم آسان تر شوند. نهایتا، بخش نزدیک به محور اهرم حاوی یک تیغه برش برای سطوح است. و غالباً با انبر سیم کش اشتباه گرفته می شود، که فاقد یک بخش گرد در وسط فک است.

انبر پانچ

انبر پانچ

یک جزء مهم در خیاطی ، پینه دوزی و سایر صنایع پوشاک ، باعث می شود که خط سوراخ ها به لباس اضافه شود. این سوراخ ها  بشکل حلقه ای و بلند هستند که باید از پایین کشیده شوند. اکثر انبردستهای پانچ مدرن دارای قالبهای قابل تعویض هستند که امکان سوراخ کردن را فراهم می کند ، اگرچه برخی از آنها فقط دارای سطح نگه دارنده یا چرخ در فک فوقانی هستند که حاوی قالبهای متنوعی است.

انبر فنس

انبر فنس

این شبیه به یک ابزار چند کاره است، وقتی از بالا به آن نگاه می کنید شبیه چکش با دو دسته است. شکاف های موجود در محور اهرم به شما این امکان را می دهد که سیم با گیجهای مختلف را برش دهید، در حالی که سمت چپ فک دارای سطح چکشی برای قلاب کردن است. از پنجه فک مناسب می توان برای برداشتن میخ هااستفاده کرد و خود فک ها دارای یک سطح نگه دارنده و یک سوراخ نگهدارنده گرد هستند.

دم باریک تخت

دم باریک تخت

همچنین به عنوان: انبر فک اردکی شناخته می شود. فک های مسطح و ضخیم این انبر ها برای گرفتن و پیچاندن فلز و همچنین پیچیدن سیم استفاده می شود. این یک ابزار رایج در کارهای الکتریکی و مکانیکی است. آنها به راحتی می توانند در سیم خم های تیز و زاویه ای ایجاد کرده و برای صاف کردن نیز کار کنند. و با نوک های کوتاه یا بلند در دسترس هستند.

انبر گرومت (سوراخ کن)

انبر گرومت (سوراخ کن)

از نظر شکل و عملکرد به انبر پانچ ، از انبرگرومی برای ایجاد سوراخ در مواد برزنتی و سایر مواد و همچنین چسباندن دسته ها استفاده می شود.گرومت ها نسبت به انبر پانچ بسیار سنگین تر هستند و این ابزار را برای صنایع دستی با مواد محکم مانند ساخت چادر مناسب می کند.

انبر گیره شیلنگ

انبر گیره شیلنگ

همچنین به عنوان: انبر قلاب معروف است. این انبردست های تخصصی به گونه ای طراحی شده اند که شیلنگ های کوچک را به راحتی در محل های تنگ و یا خارج از آن قرار دهید. فک های قلابی آنها به شکلی طراحی شده است تا از آسیب دیدن شیلنگ هایی مانند لوله های خلاء ، شیلنگ های بخاری و لوله های سوخت جلوگیری شود. به سادگی شیلنگ را باز یا بسته کنید. انبرهای شیلنگ همچنین برای گیره ها ، دوشاخه های برق و سایر اجزای کوچک دیگر بسیار عالی کار می کنند.

انبر سیم کشی برق

انبر سیم کشی برق

همچنین به عنوان: انبر سیم چین شناخته می شود. اگرچه ممکن است نام آن آشنا به نظر نرسد ، احتمالاً شما در بعضی جاها آن را دیده اید یا از آنها استفاده کرده اید. به راحتی از روی فکها ، که دارای سطح نگهدارنده کوتاهتری نسبت به نوک و یک سطح تیغه برش در وسط هستند تشخیص داده می شوند، این وسیله ای بسیار متنوع است که بیشتر در کار های الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل عملکرد چند گانه و مقاومت فک ها ، از این نیز می توان برای خم کاری ، پیچ و تاب و صفحات فلزی نیز استفاده کرد که ممکن است برای سایر انبردستها بسیار سخت باشد. در برخی موارد ، دستگیره های عایق قادر به محافظت از کاربر در برابر شوک های برقی هستند ، اگرچه بیشتر مدل ها در برابر شوک رتبه بندی نمی شوند.

انبر قفلی

انبر قفلی

همچنین به عنوان گیره نگهدارنده گیر نیز شناخته می شود. همانطور که از نام این محصول پیداست ، فک های این انبردست برای قفل شدن در محل طراحی شده اند و آنها را برای گرفتن پیچ و پیچ های محکم بسیار عالی می کند. طیف گسترده ای از شکل های فک برای این ابزار در دسترس است که به شما امکان می دهد طرحی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شما باشد.

گاز انبر و انبر میخ کش

گاز انبر و انبر میخ کش

از نظر ظاهری مانند انبر کلاغی است، نوک پنجه ای آن خم شده تا به آن اجازه دهد زیر سر میخ ها فرو رود و آنها را بیرون بکشد. برخی از تغییرات نیز برای ایجاد یک اهرم اضافی دارای یک پنجه در پشت فک راست هستند.

انبر فیلتر روغن

انبر فیلتر روغن

این انبرهای عجیب و غریب دارای یک جفت فک های دندانه دار به شکل C هستند که یکی از آنها بسیار بلند تر از دیگری است. آنها در صنعت خودرو برای باز کردن فیلتر روغن استفاده می شوند.

انبر رینگ پیستون

انبر رینگ پیستون

دو طرح اصلی انبر رینگ پیستون وجود دارد که هر دو برای برداشتن و تعویض حلقه های رینگ پیستون در موتورها استفاده می شوند.حالت  اول نوک دارای طرح خمیده ساده ای در فک است که می توان برای بازکردن آسان رینگ پیستون استفاده کرد. حالت دوم دارای یک فک خمیده بسیار بزرگتر با چندین بست برای ساپورت رینگ و کاهش ریسک پیچ خوردگی است.

انبر پین

انبر پین

نوک فک این انبردستها به شکل گوه هستند تا به آنها اجازه دهید زیر سری پین و مهارهای پلاستیکی قرار بگیرند. با فشردن انبر ، پین باز خواهد شد و امکان جدا سازی ایمن آنها را فراهم می آورد. این ابزار در کارهای اتومبیل و همچنین سایر صنایعی که از پینهای قلابی استفاده می کنند بکارمی رود.

 انبر نوک گرد

 انبر نوک گرد

همچنین به این عناوین نیز شناخته شده است: انبردست جواهر سازی ، انبردست رزاری. با انبردستهای مشابه اشتباه گرفته نشود ، فک های گرد روی این انبردست ها کمی آراسته شده و با هم جمع می شوند تا یک طرح فک مثلثی شکل بگیرد. از آنها برای ایجاد حلقه در جواهرات ، به ویژه روزاری و پروژه های مشابه استفاده می شود. برخی نیز دارای دستگیره عایق بندی شده برای استفاده در کارهای برقی هستند.

انبر روان (شیشه)

انبر دست روان

این انبردستها که در ساخت صنایع دستی شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرند ، یک شکاف تمیز در امتداد خطوط به دست آمده در شیشه ، ایجاد می کند. فک های پهن را می توان تنظیم کرد تا با ضخامت شیشه شما مطابقت داشته باشد و بیشتر آنها دارای یک خط وسط هستند تا از هم ترازی مناسب هنگام اجرا در امتداد خط اطمینان حاصل شود.

انبر ورق فلزی

انبر ورق فلزی

همچنین به عنوان: انبر درزگیر شناخته می شود. فکهای های گسترده و مستطیلی این انبر ها برای خم کردن ورق و فرم دهی درزها استفاده می شود. آنها معمولاً در مغازه های فلزی و صنایع دیگر که از فلز استفاده می شود یافت می شوند. اینها بعضی اوقات نسخه ای از انبر قفلی ها هستند که به طور خاص برای کارهای فلزی طراحی شده اند.

انبر حلقه تقسیم کن

انبر حلقه تقسیم کن

همچنین به عنوان: انبردست ماهیگیری شناخته می شود. انبر حلقه شکافی که شبیه به یک نسخه از انبر دم باریک یا انبر نوک زنجیری است ، یک نوک قلاب دار روی فک تحتانی دارد. این نوک مانند یک گوه عمل می کند و حلقه های کویل را از هم جدا می کند. حلقه های شکاف معمولاً در ایجاد قلاب های ماهیگیری و کلیدهای حلقه ای استفاده می شوند.

انبر فک نرم

انبر کلاغی فک نرم

انبر فک نرم می تواند شامل انواع بسیاری از انبردست های متداول باشد. تفاوت در این است که این انبردست ها برای جلوگیری از خراش روی کروم و سایر فلزات نرم یا سطوح از فک های پد دار استفاده می کند.

انبر شمع

انبر شمع

فکهای های باریک این انبرها با انبرهای عایق بندی شده یا یک نگهدارنده استوانه ای پیچ خورده است. همانطور که از نام این محصول پیدا شده است ، سر شمع را نگه میدارد تا به محل اصلی وصل می شوند و به تعمیرات خودرو کمک می کنند.

انبر جوش

انبر جوش

فکهای های انبر جوش شبیه به انبردست های ترکیبی است، با همان نوک مانند فک های دم باریک. این ابزار عملکردهای مختلفی از جمله حذف پاشش ، گرفتن سیم ، برش و حتی چکش زدن را انجام می دهد. همانطور که از نام این محصول پیداست ، این انبردستها به شدت در فعالیتهای جوشکاری استفاده می شوند.

انبر سیم پیچی

انبر سیم پیچی

این ابزار غیرمعمول دارای فک های کوتاه با لبه تیغه برش از محور اهرم است. بین دسته ها یک مکانیزم قفل استوانه ای و دستگیره نخ  وجود دارد. با قفل کردن یک قطعه سیم به داخل فک و عقب کشیدن بر روی دستگیره ، کل ابزار می چرخد ​​، و سیم را به همراه آن می پیچاند. این انبرها که بیشتر در ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد ، این انبرها همچنین اکثرا توسط برقکار ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کلیپ آموزشی -فیلم آموزشی آشنایی با انواع انبر ها

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد