نکات جادویی برای نظافت و خانه داری

در این نوشتار از مجله اینترنتی سیمرغ مگز، راهکارهایی ساده و مقرون به صرفه برای امور خانه داری Housekeeping بهتر در منزل و یا اقامتگاه های عمومی ارائه می گردد. بسیاری از خانم های کدبانو وقت خود را صرف امور جاری منزل مانند آشپزی، نظافت و شستشو نموده که با مرور نکات ارائه شده در زیر، کارایی بهتری در انجام کارهای متداول منزل برایشان محقق می گردد. شاید باور این نکته سخت باشد که اقلام ساده ای مانند فویل، جوش شیرین، سرکه، آبلیمو و ... در جای خود می توانند کمک شایان و قابل توجهی به برخی از موضوعات تمیزکاری، نظافت، شستشو، اتو نمودن و ... بنمایند. با ما همراه باشید تا با برخی از این نکات آشنا گردید:

1- رفع بوی بد کفش با کمک جوش شیرین

جوش شیرین Baking Soda دارای فرمول شیمیایی NaHCO3 بی‌کربنات سدیم بوده که واکنشی جوشان دارد و دی اکسید کربن تولید می‌کند. از جوش شیرین در نوشیدنی‌های گازدار و درمان‌های ضداسیدی استفاده می‌شود و این درست همان واکنشی است که به عمل آمدن خمیر نان و شیرینی کمک می کند. هنگامی که بکینگ پودر را به خمیر کیک یا نان اضافه می کنیم، حباب های کوچک کربن دی اکسید در خمیر گیر می افتند و باعث برآمدن و پف کردن میشوند. خواص جوش شیرین و بکینگ پودر فقط در شیرینی پزی نیست بلکه در موارد پزشکی ، پوست و مو، دندان و استفاده های خانگی کاربرد دارد. در اینجا می خواهیم استفاده از جوش شیرین را برای رفع بوی بد کفش ها به مخاطبان محترم، به طور ویژه پیشنهاد بدهیم. فقط کافیست تنها یکبار امتحان کنید تا به معجزه آن پی ببرید.

رفع بوی بد کفش با کمک جوش شیرین

2- استفاده از سرکه، برای تمیز کاری دوش حمام:

سرکه دوست خوب شما در نظافت و تمیزکاری است. تنها کافیست که، دوشی حمام را درون مخلوطی از سرکه و آب جوش خیس کنید، با این کار، به راحتی تمام کثیفی های آن را از بین خواهید برد.

استفاده از سرکه، برای تمیز کاری دوش حمام

3- پاک نمودن پرز و موی حیوانات خانگی با دستکش لاستیکی

در صورت عدم دسترسی به پرزگیر لباس و موی حیوانات، یک راه حل بسیار آسان و ارزان استفاده از دستکش لاستیکی مرطوب است. شما می توانید برای تمیزکردن موی حیوانات خانگی، یک دستکش تمیز را روی وسایل مانند پرده، مبل، کاناپه و حتی لباس خود بکشید.

 4-استفاده از روغن لاک ناخن برای پوشش پاکت

آیا یک پاکت خوراکی و یا بهداشتی آرایشی فاسد شدنی دارید که مهروموم نیست؟ و یا پاکت نامه باز شده دارید که علاقه مند هستید آن را باز نشده نگه بدارید؟ از لاک ناخن برای بسته نگه داشتن آن استفاده کنید. برای اینکه عجیب به نظر نرسد برق ناخن هم بر روی آن بکشید.

 5-تمیز کردن آینه یا شیشه را به راحتی با کمک فیلتر قهوه

قهوه نوشیدنی پرطرفداری است که بعضا ما را از رختخواب بیرون می کشد، اما آیا با کمک این نوشیدنی شگفت انگیز، کارهای بیشتری را می توان انجام داد؟ پاسخ مثبت است. پنجره های کثیف را، بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی و به راحتی، تمیز کنید. برای انجام این کار، یک جاروب با یک صافی قهوه تمیز را به شیشه بمالید، این، مثل یک جادو عمل کرده و باعث شگفتی شما می شود.

میز کردن آینه یا شیشه را به راحتی با کمک فیلتر قهوه

6- روغن بچه برای حذف اثر انگشت روی استیل ضد زنگ

از روغن بچه Baby Lubricating Oil، صرفا برای لطافت پوست و ماساژ، استفاده نمی شود. مقداری روغن بچه را بر روی یک پارچه تمیز، ریخته  و کاپوت ماشین یا دیگر وسایل استیل ضد زنگ را که  با اثرات انگشت لکه شده باشند، را به راحتی پاک کنید.

روغن بچه برای حذف اثر انگشت روی استیل ضد زنگ

7-استفاده از جوراب برای پیشگیری از ورود سکه ها به داخل کیسه جارو

جوراب هایتان را دور نیندازید! چرا؟ یک جفت جوراب به سر لوله و نازل نگهدارنده جاروبرقی متصل کنید. اشیاء کوچک باارزش، سکه ها، کش های مو و همه قطعات دیگر با این کار گرفته خواهد شد.

استفاده از جوراب برای پیشگیری از ورود سکه ها به داخل کیسه جارو

8- پاک کردن اسفنج های نظافتی با  کمک مایکروویو

به نظر می رسد، شما برای تمیزکردن آشپزخانه و دستشویی، به طور مداوم، بسته های جدیدی از اسفنج های تمیز کننده خریداری می کنید. این کار، نه تنها باعث افزایش هزینه ها شده،  بلکه برای محیط زیست هم، اصلا خوب نیست. اسفنج های نظافت Cleaning Sponge را  به مدت یک یا دو دقیقه درون مایکروویو با دمای بسیار بالا قرار دهید. این کار هم باعث مرگ باکتری های درون اسفنج ها شده و هم اینکه، می توانید مدت زمان بیشتری از اسفنج های تمیز کننده استفاده کنید.

پاک کردن اسفنج های نظافتی با  کمک مایکروویو

9-تمیز کاری ماکروویو با استفاده از یک فنجان آب

درصورتی که بعد از انفجار های غذایی داخل مایکروویو شما خیلی زیاد آلوده و غیر بهداشتی به نظر می رسد، و در صورتی که به تمیز کننده ماکرویو مانند آنگری ماما Angry Mama دسترسی ندارید، نگران نباشید. شما به سرعت و بدون کمترین هزینه می توانید داخل آن را تمیز کنید. تنها کافی است که  نصف لیمو و عصاره آن را در یک فنجان آب ریخته و برای مدت یک یا دو دقیقه داخل مایکروویو قرار دهید. این مخلوط را داخل مایکروویو به مدت 5 دقیقه بگذارید تا بخار شود، سپس داخل مایکروویو را به راحتی پاک کنید. با این کار، عطر لیمو نیز، تمام فضای آشپزخانه را پر خواهد کرد!

  تمیز کاری ماکروویو با استفاده از یک فنجان آب

10-نظافت دستشویی با یک مسواک کهنه

اگر تاکنون مسواک های کهنه را دور می انداختید، دیگر این کار را نکنید! به این دلیل که، می تواند یک ابزار واقعاً مفید و کاربردی در نظافت خانه باشد. شما می توانید مسواک کارکرده را درون آب جوش قرار داده تا هر گونه میکروب آن از بین برود. سپس، از آن، برای تمیز کردن جاهایی که جاروبرقی به آن دسترسی ندارد، استفاده کنید. به ویژه، در دستشویی، با کمک این مسواک های کهنه، می توانید برای تمیز کردن جاهایی که دسترسی خوبی ندارند، مثل اطراف شیر آب و یا فاضلاب، استفاده کنید.

نظافت دستشویی با یک مسواک کهنه

11- جلوگیری از بوی بد سطل زباله با کمک ورقه نرم کننده پارچه

برای برخی اشخاص، یکی از کارهای سخت خانه داری، خالی کردن سطل زباله است. البته تخلیه نمودن سطل زباله، بیشتر آزاردهنده است تا سخت! اما یک کار جالب، شما می توانید یک ورقه نرم کننده پارچه را به همراه کیسه زباله در کنار سطل آشغال قرار دهید و از انواع مختلف معطر، هم  برای این کار استفاده کنید. با این کار، از شر بوی بد آن، خلاص می شوید.

12- تمیز کردن برس مو با کمک مایع شستشو و آب

مقداری مایع شستشو و آب گرم را با هم مخلوط کرده و از آن برای تمیز کردن برس مو استفاده کنید و با این کار مواد باقیمانده از اسپری مو، و یا هر نوع محصولی که مربوط به مو باشد را، پاک کنید.

 13- ترکیب سرکه سفید و آب برای ایجاد بوی طبیعی برای خانه

سرکه سفید و آب را با نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و به عنوان اسپری خانگی برای رفع بوی بد ماهی و چیپس و هرچیزی که نمی­توانید بوی آن را تحمل کنید استفاده کنید. این اسپری در حضور اشخاصی که دچار آلرژی هستند، بسیار مناسب تر از خوشبو کننده های شیمیایی است. ضمنا می توانید کمی گیاهان تازه نیز به این مخلوط اضافه کنید.

ترکیب سرکه سفید و آب برای ایجاد بوی طبیعی برای خانه

14- برطرف کردن لکه ماژیک بر روی چوب با کمک خمیر دندان

فرزندانتان عاشق نقاشی و کشیدن ماژیک بر روی میز و لوازم چوبی خانه هستند؟ دیگر نگران نباشید ما به شما پیشنهاد می دهیم کمی خمیردندان بر روی مالیده و به راحتی شاهکار هنری فرزندانتان را پاک نمائید.

15- استفاده از جوش شیرین برای رفع گرفتگی لوله ها

برای رفع گرفتگی لوله ها Pipe Clogging با مواد غذایی و یا موی سر، می توانید از مخلوط سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. چطوری؟ خیلی ساده! فقط کافیست که یک نسبت از جوش شیرین را به همراه یک نسبت از سرکه درون لوله های مسدود شده بریزید و سپس با یک پارچه مرطوب آن را بپوشانید. بعد از گذشت پنج دقیقه، آب گرم برروی محل ریخته و معجزه آن را تماشا کنید. سرکه و جوش شیرین باهم واکنش داده و به طور طبیعی لوله ها را تمیز می کنند.

16- پاک کردن کفش های سفید با خمیر دندان

می توانید با مالیدن کمی خمیردندان برروی کفش های ورزشی سفید، از شر لکه های کثیف روی آنها راحت شوید. تنها کافیست یکبار آن را امتحان کنید.

17-تمیز کاری قفسه و کشو های آشپزخانه با کمک مایع شوینده

برای تمیز کردن قفسه های غذا که پر از چربی و آلودگی هستند از مخلوط آب گرم و مایع شستشو استفاده کنید.

18-استفاده از آب لیمو برای تمیز کردن تخته آشپزی

تخته های آشپزی از وسایل پرکاربرد آشپرخانه ها هستند. استفاده مکرر از آنها برای خرد کردن گوشت، مرغ ، ماهی و سبزیجات باعث ایجاد لکه و بوی بد روی آنها می شود. اما پیشنهاد ما برای شما چیست؟ درست حدس زدید، استفاده از لیمو برای رهایی از شر لکه ها و بوی بد آنها، معجزه می کند. اگر هنوز تغییری مشاهده نمی کنید، کافیست، مقداری جوش شیرین به آن اضافه کنید.

 19-مالیدن خمیردندان روی قطعات و لوازم نقره ای

مخلوط آب و خمیردندان را بر روی قطعات نقره ای خود بزنید. بگذارید تا خشک شود و سپس با پارچه نرم تمیز کنید. حال، از درخشش آنها لذت ببرید.

20-استفاده از مایع شستشو برای تمیزکردن وسایل حیاط و باغچه

کثیفی و آلودگی محوطه ی حیاط و باغچه  خود را بااستفاده از مقداری مایع شستشو و سطلی از آب ولرم، تمیز کنید.

 21-سس گوجه فرنگی و پاک کردن زنگ آهن از  لوازم و میز و صندلی باغ

اسباب و مبلمان باغ شما دچار اکسید و زنگ زدگی شده است؟ نگران نباشید! مقداری سس کچاپ را برروی پارچه ریخته و آن را برروی وسایل زنگ زده بمالید. حالا نتیجه را مشاهده کنید.

22- بسادگی و با کمترین هزینه لکه های روی لباس را با مایع شستشو تمیز کنید

لکه های روی لباس در اثر غذا یا نوشیدنی، حس بدی را به شما منتقل می کند؟ جای نگرانی نیست. پیشنهاد ما به شما استفاده از یک مایع شستشو و ریختن آن به طور مستقیم روی لکه لباس و سپس شستن آن با آب است. این نکته به ویژه برروی اکثر پارچه های ابریشمی و پشمی ظریف عمل می کند.

23-باز هم استفاده از سس کچاپ، این بار برای درخشش تابه های مسی

ظروف مسی به زیبایی آشپزخانه کمک می کنند. اما چگونه بعد از استفاده، دوباره آنها را تمیز و درخشان کنیم؟ سس گوجه فرنگی پیشنهاد ما به شما برای تمیزکردن این ظروف، است. بعد از یک مالش سس کچاب به تابه و قابلمه های مسی، این ظروف مجدد درخشان و زیبا خواهند شد.

 24-برای کل خانه خود، یک محصول تمیز کننده فوری بسازید:

چهار قاشق سوپ خوری جوش شیرین را درون یک لیتر آب گرم ریخته، آن گاه این مخلوط را برروی سطوح، کف و هر جای دیگری که نیاز هست، استفاده کنید. این مخلوط، هم ارزان و مقرون به صرفه است و هم طبیعی.

25-از بین بردن ساییدگی لوازم چوبی مثل مبلمان با کمک گردو

اگر بر روی مبلمان چوبی خود، خراشیدگی و ساییدگی مشاهده می کنید، راه حل آن استفاده از گردو به همراه پوست آن برروی سطوح خراشیده شده است. تعجب کردید، نه؟!

26-تمیز کاری و ضد عفونی دستشویی با الکل

ظروف چینی را می توانید با الکل تمیز و ضدعفونی کنید. پارچه ای را با الکل خیس کرده و برروی آنها بمالید.

27-خوشبو کردن کمدها با کمک جوش شیرین

بله، بازهم جوش شیرین! حتما تا حالا متوجه بوی بد ورق ها و حوله های مانده در انبار یا کمدهایتان شده اید. کافیست یک جعبه باز جوش شیرین را داخل کمد یا انباری قرار دهید تا از شر بوهای بد آن ها خلاص شوید.

28-تمیزکردن لکه های روش فرش ها با کمک مایع شستشو

برای پاک کردن لکه های روی فرش ها، یک قاشق سوپ خوری از مایع شستشو را داخل دو فنجان آب گرم بریزید. سپس مخلوط را روی لکه ریخته و بمالید تا ان ها ناپدید شوند. در نهایت اینکه، فرش را با آب سرد و اسفنج خشک بشورید و خشک کنید.

29- رفع بوی بد یخچال با کمک لیمو

حتما تا حالا اتفاق افتاده که، غذایی را درون یخچال گذاشته اید و مدتی بعد بوی یخچال را به خود گرفته است؟ پیشنهاد ما، گذاشتن نصف یک لیمو در قفسه بالای یخچال و نصف دیگر در قفسه پایین است. لیمو بوی نامطبوع یخچال را به خود می گیرد.

30-کم کردن بوی بد سوختگی با نمک

اگر خانه بوی بد سوختگی غذا به خود گرفته، مقدار کمی نمک را روی تابه یا ظرف سوخته بریزید تا بوی بد آن را کاهش دهد.

 31-تمیز کردن تابه با کمک فویل آلومینیومی

فویل آلومینیومی کاربردهای زیادی دارد. از جمله این که، می توانید آن را به شکل توپ بیرون بیاورید و تابه و قابلمه خود را با آن تمیز کنید.

32- سروصدای آزاردهنده کفپوش را با استفاده از پودر بچه متوقف کنید

صدای جیرجیر کفپوش چوبی را با کمک پودر بچه یا پودر تالک، متوقف کنید. مقدار کمی از پودر بچه را روی کفپوش چوبی ریخته تا وارد شکاف شود، آن گاه مازاد آن را پاک کنید.

33-حذف موی حیوانات خانگی با استفاده از یک دمپایی پلاستیکی

درصورتی که هیچ نوع دستکش شستشو ندارید یا در دسترس نمی باشد، می توانید از یک دمپایی لاستیکی تمیز استفاده کنید، دمپایی لاستیکی تمیز نیز همان کار دستکش را انجام خواهد داد.

 34-لکه های چای و قهوه را با استفاده از خمیردندان تمیز کنید

همان طور که رنگ قهوه ای روی دندان را با استفاده از خمیردندان پاک می کنید، برای تمیز کردن لکه چای و قهوه روی کابینت نیز می توانید از خمیردندان کمک بگیرید.

 35-باز هم جوش شیرین، و این بار برای تمیزکردن ماشین ظرفشویی

حفظ و نگه داری ماشین ظرفشویی برای طولانی مدت، کمک زیادی به کاهش هزینه ها خواهد کرد. برای این کار، مقداری جوش شیرین را برروی اسفنج مرطوب ریخته و آن را روی لبه های ماشین ظرفشویی بکشید، تا از مواد غذایی باقیمانده، پاک شود.

36-تمیز کردن لکه های چربی روی لباس با کمک نوشابه کولا

حتما تا حالا برای شما اتفاق افتاده که با لذت، مشغول خوردن غذاهای چرب و خوشمزه هستید، اما ناگهان، لکه چربی روی لباس شما ظاهر می­شود. نگران نباشید. تنها کافیست، کمی کولا را به همراه مقداری مواد شوینده وارد ماشین لباس شویی خود کنید و آن را بشورید. اسید موجود در نوشابه کولا باعث پاک شدن لکه های چربی روی لباس می شود.

37-تمیزکردن توالت با نوشابه

یک قوطی نوشابه کولا را، شب هنگام  درون توالت ریخته و صبح روز بعد، با برس روی آن بکشید و بشورید.

 

38-باز هم فویل و این بار تیز کردن قیچی

برای تیز کردن قیچی از فویل آلومینیومی استفاده کنید، خواهید دید که قیچی در یک لحظه و خیلی سریع تیز می شود.

 

39-پاک کردن آهک از روی آهن با کمک سرکه سفید

ظرفی را با نسبت مساوی از سرکه سفید و آب پر کنید. آهن را گرم و بذارید کمی خنک شود و سپس درون ظرف حاوی سرکه و آب قرار دهید. آنگاه آن را آبکشی کنید. با این کار به سادگی آهک اضافه را از روی آهن پاک کنید.

40-توپ تنیس و محافظت از کفپوش لمینتی یا چوبی

می خواهید کفپوش لمینت یا چوبی را از خراشیدگی، محافظت کنید؟ توپ تنیس را نصف کرده و آن را زیر پایه های مبل و دیگر وسایل قرار دهید.

منبع: وب سایت نمناک

قیمت ابزار و لوازم نظافت و شستشوی منزل و خودرو

مطالعه بیشترچگونه کابینت های چرب آشپزخانه را تمیز کنیم؟

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد