آشپزها از اهمیت داشتن یک چاقوی خوب آگاه هستند، اما بسیاری از همه کاره بودن قیچی آشپزخانه اطلاعی ندارند. دو نوع قیچی کوچک و بزرگ برای کارهای آشپزخانه وجود دارد. قیچی های بزرگ دارای تیغه ‌های دندانه ‌دار هستند که باعث می‌شود گوشت را بهتر بریده و سلاخی کنند. هر دوی آنها برای بریدن انواع غذاها، از جمله نان، گیاهان، میوه ها و سبزیجات مفید هستند. علاوه بر این، بسیاری از قیچی‌ ها دارای دسته هایی در انتها بوده که برای ایجاد شکاف بر روی صدف ‌ها  و هم‌ چنین جدا کردن درب بطری‌ ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیچی، یک جایگزین ایمن‌تر و ساده‌تر برای چاقو به شمار می‌رود.

کاربرد ۱ - برش غذا با قیچی آشپزخانه

۱- قطعات گوشت را با بریدن از هم جدا کنید. گوشت‌های لغزنده از جمله گوشت ماهی و تکه های کوچک گوشت با کمک قیچی آشپزخانه راحت تر از چاقو برش داده می‌شوند. نوک قیچی را در شکم ماهی نزدیک به دم فرو کنید و در امتداد شکم تا سر ماهی برش دهید. از قیچی برای جداکردن سر و باله‌ های ماهی استفاده کنید. اکنون می‌توانید به ‌راحتی و بدون کثیف‌کردن تخته برش، گوشت ماهی را برش دهید.

 قیچی آشپزخانه و آشپزی - برش مرغ و گوشت

برای بریدن گوشت مرغ، ستون فقرات یا قفسه سینه را برش دهید تا پرنده از وسط باز شود. بال‌ها و ران‌ها را از محل اتصال به بدن جدا کنید. مفاصل مرغ کوچک هستند، بنابراین برای بریدن و جداکردن آنها می توان از قیچی به جای چاقو استفاده کرد. برش دادن و تکه‌تکه کردن بیکن نیز با قیچی آسان‌تر است.

۲- گیاهان و ادویه جات تازه را خرد کنید. کار کردن با با قیچی آشپزخانه ایمن‌تر بوده و خطر سر خوردن ابزار و بریدن دست در آن کمتر است. گیاهان برگ‌دار مانند ریحان و پونه کوهی به‌راحتی با کندن برگ‌های ساقه برداشت می‌شوند. برای جدا کردن برگ‌ها، آنها را در ظرفی بریزید و برش دهید تا به اندازه‌ای که می خواهید کوچک شوند. با استفاده از قیچی آشپزخانه می‌توانید بدون صدمه زدن به برگها برش‌های تمیزی انجام دهید.

قیچی آشپزخانه و آشپزی - برش سبزیجات

گیاهان سخت و محکم و ادویه جاتی مانند سیر و زنجبیل نیز به راحتی با قیچی آشپزخانه تکه تکه می شوند.

۳- ریشه و ساقه میوه‌ها و سبزیجات را جدا کنید. با قیچی آشپزخانه به‌راحتی و بدون دردسر می‌توان رویه‌های برگ‌دارگیاهانی مانند هویج و توت‌فرنگی را کوتاه کرد. هم‌چنین، این قیچی به بریدن ریشه یا ساقه‌های چوبی پیازچه و قارچ کمک می‌کند. از این ابزار می‌توانید برای جداکردن گلچه‌ها از ساقه کلم بروکلی، استفاده کنید.

قیچی آشپزخانه و آشپزی - برش کلم و کاهو

از تیغه تیزتر نیز می‌توان برای تراشیدن و جداکردن لکه‌های تیره و سایر زدگی‌ها استفاده کرد.

۴- اطراف خمیر را پس از وردنه کردن بتراشید و پیرایش کنید. قیچی آشپزخانه یک ابزار مفید در پخت و پز به‌شمار می‌رود. فیلو یا خمیر پفکی را  بعد از پهن کردن، به اندازه مناسب برش دهید. قیچی آشپزخانه برش‌های تمیز و یکنواختی ایجاد می‌کند. برای درست کردن خمیر کلوچه میوه‌دار پای، پس از قرار‌دادن خمیر در قالب پای، اطراف آن را برش دهید تا مقدار اضافی آن گرفته شود.

قیچی آشپزخانه و آشپزی - برش خمیر نان، کلوچه و کوکی

با قیچی آشپزخانه می‌توانید خمیر را به صورت نوار برش داده و روی کلوچه پای خود قرار دهید و به این طریق یک فرم مشبک برای کلوچه طراحی کنید. قیچی آشپزخانه، ابزاری کارآمد برای ایجاد برش‌های دقیق بر روی خمیر ماکارونی، به هنگام تهیه وعده‌های غذایی مانند راویولی است.

۵- محتوای غذا را در داخل قوطی کنسرو برش دهید تا ترکیب آن به هم نریزد. قیچی آشپزخانه برای برش‌دادن به گوجه‌ فرنگی‌های کنسرو شده مفید است، چرا که وقتی از قوطی خارج می‌شوند ظاهر بسیار نامرتبی دارند. بدون اینکه گوجه فرنگی‌ها را از داخل قوطی کنسرو بیرون بیاورید، با استفاده از قیچی آشپزخانه آنها را برش دهید تا به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم شوند. اکنون می‌توانید بدون اینکه آب آنها از دست برود، آنها را در تابه بریزید. این روش را می‌توانید برای سایر غذاهای کنسرو شده مانند حلقه‌های آناناس و فلفل نیز به کار ببرید.

۶- نان را به قطعات کوچکتر برش دهید. قیچی آشپزخانه برای برش دادن و درست کردن هر غذایی در اندازه یک لقمه عالی عمل می‌کند، اما برای بریدن نان بسیار کارآمد است. اطراف نان را طوری برش دهید که بقیه نان کامل بماند. نان باقیمانده را می توان بوسیله قیچی آشپزخانه به‌طور مساوی به قطعات مکعبی شکل برای پرکردن، پودینگ نان، کروتون یا سایر سفارشات غذایی برش داد.

قیچی آشپزخانه و آشپزی - برش و اسلایس نان

قیچی آشپزخانه هم‌چنین به شما این امکان را می‌دهد که نان‌های پیتا را به اندازه‌های یکسان برش دهید. قیچی آشپزخانه حتی می‌تواند برای برش دادن به پیتزا ها، لازانیا و ... بعد از پختن مورد استفاده قرار گیرد.

۷- از قیچی آشپزخانه برای بریدن میوه ها و سبزیجات خشک استفاده کنید. این محصولات خشک شده کوچک و لغزنده هستند و برش آنها با چاقو کار دشواری است. آنها را بین تیغه های قیچی قرار دهید و از وسط نصف کنید. این یک روش بدون دردسر برای خرد کردن مواد غذایی مانند کشمش یا گوجه فرنگی خشک است.

۸- برای تمیز کردن سریع صدف‌ها، آنها را با قیچی آشپزخانه از وسط باز کنید. قیچی آشپزخانه چنگال‌هایی بین دسته‌های خود دارد که به اندازه کافی برای شکافتن پنجه‌ها و پوسته خرچنگ قوی هستند. تیغه‌های قیچی آشپزخانه برای ایجاد برش تمیز و مرتب بر روی پوسته‌های نازک تر مانند پوسته‌های روی میگو کارآمد هستند. انجام این کار با چاقو دشوار است و به یک صدف شکن نیز نیاز دارید. [7]

تیغه های قیچی آشپزخانه را زیر پوسته میگو قرار داده و فشار دهید. در امتداد رگ برش دهید، سپس پوسته را با دست جدا کنید. رگ نیز به طور سالم بیرون خواهد آمد.

کاربرد ۲- استفاده از قیچی آشپزخانه بر روی اقلام غیر خوراکی

۱- بسته‌های مهر و موم شده را باز کنید. اگرچه قیچی آشپزخانه برای غذا در نظر گرفته شده است، اما بسته‌بندی‌ها را به خوبی قیچی معمولی باز می‌کند. این ابزار برای کار در آشپزخانه و زمانی که دستان شما لیز هستند یا بسته‌بندی به درستی پاره نمی‌شود بسیار مفید است. هم‌چنین از این وسیله می‌توانید برای باز کردن گره‌های بسته‌بندی استفاده کنید.

قیچی آشپزخانه برای بازکردن بسته‌بندی‌هایی که بدون ورود هوا مهر و موم شده‌اند و با دست پاره نمی‌شوند، قابل استفاده است.

۲- درب بطری‌های پلاستیکی را با دسته‌های قیچی بچرخانید و باز کنید. قیچی آشپزخانه دارای دندانه های انبر مانند بین دسته‌ها می‌باشد. یک درپوش پلاستیکی، مانند درپوش روی بطری سس تند را بین دسته‌ها قرار دهید. بطری را روی میز بگذارید تا محتویات آن به بیرون نریزد. قیچی آشپزخانه را مماس با سطح میز نگه دارید، سپس آن را بچرخانید تا مهر و موم پاره شود. [8]

برای برداشتن درپوش‌های بزرگ، قیچی آشپزخانه را به سمت بالا و در زاویه‌ای قرار دهید که دور از بدن‌تان باشد. سپس درپوش را بین دسته ها گرفته و بچرخانید.

۳- درب بطری‌های فلزی را با کمک دسته قیچی آشپزخانه جدا کنید. نیازی نیست که به دنبال درب بازکن بطری بگردید. درب بطری را بین دسته‌ها قرار دهید و بفشارید. نوک قیچی آشپزخانه باید به سمت بالا و دور از بدن شما باشد. دسته قیچی را به سمت بالا بکشید تا درپوش جدا شود. [9]

۴- ریسمان مخصوص بسته بندی غذا را ببرید. قیچی آشپزخانه بریدن یک تکه نخ یا ریسمان را آسان می کند. برای محافظت از محتویات غذایی درون ظرف یا کیسه، ریسمان را محکم دور آن ببندید. از ریسمان برای بستن و محکم کردن مرغ و بوقلمون نیز استفاده می شود. این کار باعث پخت یکنواخت آنها می شود.

شستن قیچی آشپزخانه

۱- قیچی آشپزخانه را بعد از استفاده بشویید. با این قیچی مانند سایر وسایل آشپزخانه رفتار کنید. هر بار که از قیچی آشپزخانه استفاده می‌کنید، باکتری ها روی تیغه‌ها مینشینند و به غذای بعدی که برش می‌دهید منتقل می‌شوند. بعد از هر بار استفاده از قیچی آشپزخانه برای بریدن گوشت خام، حتماً آن را بشویید.  هر بار که از قیچی آشپزخانه استفاده می‌کنید، برای اطمینان از تمیز ماندن آن را بشویید. پس از برش گوشت، قبل از استفاده از قیچی آشپزخانه روی هر غذای دیگری، حتماً آن را بشویید.

۲- تیغه‌های قیچی را از هم جدا کنید. به محلی که تیغه‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند نگاه کنید. اگر تیغه‌ها با پیچ به هم وصل شده اند، سعی نکنید  آنها را از هم جدا کنید. سایر قیچی‌های آشپزخانه که تیغه‌هایشان به‌هم پیچ نشده اند را می‌توان از هم جدا کرد. این نوع قیچی‌های آشپزخانه ممکن است دارای تیغه‌های کشویی باشند که به وسیله یک دکمه روی دسته از هم جدا شوند. برای جزئیات دقیق نحوه جداکردن تیغه‌ها به دفترچه راهنمای قیچی آشپزخانه مراجعه کنید. حتماً نباید تیغه‌ها را باز کنید تا بتوانید قیچی آشپزخانه را بشویید. جدا کردن آنها فقط تمیزکردن را آسان می‌کند.

۳- تیغه‌ها را با آب و صابون بشویید. قیچی آشپزخانه هم مانند سایر وسایل آشپزخانه باید شسته شود. برای شستن قیچی آشپزخانه از مواد شوینده ظروف معمولی به همراه آب داغ استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که  محل تلاقی تیغه‌ها و به دسته‌ها به صابون آغشته شوند. بسیاری از باکتری‌ها می‌توانند در این محل ها رشد کنند، به‌خصوص اگر تیغه‌های قیچی شما قابل جدا شدن نباشند. برخی از قیچی‌های آشپزخانه برای شستن در ماشین ظرفشویی طراحی شده‌اند. بسته بندی یا دستورالعمل‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به مشکلی برای شستن برنخورید.

۴- قیچی را با دست خشک کنید. یک پارچه تمیز بردارید و تیغه های آن را پاک کنید. آب باقیمانده را از جاهایی مانند نزدیک دسته‌ها که دسترسی به آن‌ها سخت است خشک کنید. آب باعث زنگ‌زدن فلز می‌شود و مایه شرمساری است که یک قیچی آشپزخانه گران‌قیمت و با کیفیت قهوه‌ای و شکننده شود. حتی اگر قیچی آشپزخانه را در ماشین ظرفشویی می شویید، برای جلوگیری از زنگ زدگی، بهتر است آن را با دست خشک کنید.

۵- تیغه‌ها را در هوای آزاد خشک کنید. اگر یک قفسه خشک‌کن در اختیار دارید، تیغه‌ها را روی آن قرار دهید. هم‌چنین می‌توانید یک دستمال کاغذی یا یک تکه روزنامه روی پیشخوان خود بگذارید و تیغه‌های قیچی آشپزخانه را روی آن قرار دهید. قیچی را ظرف مدت چند دقیقه در آنجا بگذارید تا رطوبت باقیمانده خشک شود.

۶- تیغه‌ها را دور از اجسام فلزی نگهداری کنید. تماس با فلزات دیگر تیغه‌ها را کدر می‌کند، بنابراین آنها را در کشوی ظروف خود قرار ندهید. جعبه مخصوص چاقو مکان مناسبی برای نگهداری قیچی آشپزخانه است. اگر قیچی شما در جعبه جا نمی‌شود، آن‌ را در یک کشوی جداگانه دور از ظروف دیگر نگهداری کنید. [10]

لوازم آشپزخانه و آشپزی سیمرغ

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد