پوشش چربی روی کابینت آشپزخانه شما ممکن است به سختی با روش های تمیز کردن معمولی پاک شود. با اسپری کردن سرکه روی کابینت ها ، چربی های سبک و کم را می توانید از بین ببرید. چربی در حد متوسط ​​را با صابون یا مواد شوینده لباس شویی می توانید پاک کنید. با خمیری که از جوش شیرین و روغن نباتی تهیه شده است، چربی زیاد را می توانید از بیم برده و پاک کنید.

نظافت و خانه داری - پاک  کردن کابینت چرب

روش 1 - از بین بردن چربی سبک با سرکه

1- محلول سرکه درست کنید. سرکه سفید رقیق نشده را در یک بطری اسپری آب پاش بریزید. اگر کابینت‌های شما روکش ظریفی دارند، با اضافه کردن قسمت‌های مساوی سرکه و آب گرم به بطری اسپری آب پاش، محلول پاک‌کننده سرکه رقیق تری را درست کنید.

اگر بطری اسپری آب پاش در خانه ندارید، می‌توانید در اکثر خواربارفروشی‌ها، ابزار‌فروشی‌ها، و خرده ‌فروشی‌ های عمومی یکی از آنها را خریداری کنید. سرکه مخصوصاً در از بین بردن لایه چسبناکی که گاهی اوقات توسط دست باقی می ماند خوب است. اگر بچه‌های کوچکی دارید که روی کابینت‌هایتان رد دست‌های چرب باقی می‌گذارند، از سرکه استفاده کنید.

2- محلول را روی نقطه کوچکی از کابینت خود تست کنید. محلول سرکه را فقط روی قسمت کوچکی از کابینت خود اسپری کنید و بگذارید بماند. بعد از حدود 5 تا 10 دقیقه، کابینت را با یک پارچه پاک کنید و ببینید که آیا تغییر رنگی وجود دارد یا خیر. در صورت عدم وجود تغییر رنگ کابینت، می توانید با محلول سرکه به تمیز کردن ادامه دهید.

اگر کابینت تغییر رنگ داده است، محلول شما ممکن است خیلی قوی(غلیظ) باشد. محلول دیگری را با آب بیشتر و سرکه کمتر مخلوط کنید و دوباره امتحان کنید.

3- کابینت های چرب خود را با محلول سرکه آغشته کنید. هنگام اسپری کردن دقیق باشید. تمام سطوح کابینت را با یک لایه رقیق از محلول سرکه بپوشانید. پس از استفاده از محلول، اجازه دهید حدود 5 تا 10 دقیقه بماند. کابینت های خود را با محلول بیش از حد اشباع نکنید. این کار می تواند باعث آسیب به چوب، پوسته شدن رنگ، یا زنگ زدگی فلز شود.

4- کابینت ها را دوباره خیس کنید و پاک کنید. بعد از اینکه سرکه را اسپری کردید، کابینت ها را دوباره به همان شکل قبل محلول اسپری کنید. سپس از یک دستمال تمیز و نرم استفاده کنید تا چربی و کثیفی ایجاد شده را پاک کنید.

5- از یک پَد اسفنجی در مناطق کثیف تر استفاده کنید. کابینت های به شدت کثیف ممکن است نیاز به تمیز کردن با یک پَد تمیز کننده غیر ساینده داشته باشند. پَد را به آرامی با حرکات دایره ای روی مناطقی که دارای چربی غلیظ تر هستند مالش دهید.

استفاده از ابزارهای تمیز کننده ساینده ممکن است به سطح کابینت شما آسیب برساند. قبل از استفاده، پَد اسفنجی را روی قسمتی از کابینت که از دید خارج است، آزمایش کنید.

6- کابینت های تمیز شده را خشک کنید. از یک پارچه تمیز، نرم و بدون پرز برای پاک کردن کابینت خود استفاده کنید. وقتی کابینت ها خشک شدند، باید بتوانید چربی باقی مانده را ببینید یا احساس کنید. این فرآیند را در صورت لزوم تکرار کنید تا کابینت‌های شما بدون چربی باشد.

روش 2 - پاک کردن چربی در حد متوسط ​​با مواد شوینده

نظافت و خانه داری - تمیز کردن کابینت

1- محلول شوینده را آماده کنید. یک سطل را با آب گرم پر کنید و مقدار کمی مایع  یا صابون ظرف شویی به آن اضافه کنید. اگر قصد دارید از مواد شوینده لباسشویی استفاده کنید، در بیشتر موارد باید به ازای هر 2 فنجان (473 میلی لیتر) آب، یک فنجان (237 میلی لیتر) مواد شوینده اضافه کنید. محلول را هم بزنید تا صابون در آب پخش شود. برخی از مواد شوینده یا صابون ها ممکن است به صورت غلیظ باشند. در این موارد، ممکن است لازم باشد مقدار مصرف را کاهش دهید. دستورالعمل های برچسب پاک کننده خود را برای بهترین نتیجه دنبال کنید.

2- مواد شوینده را به سطح با یک دستمال ظرفشویی بمالید. یک پارچه ظرف نرم و بدون پرز را در محلول شوینده خود فرو کنید. محلول اضافی را در سطل فشار دهید. تمام سطوح کابینت خود را با پارچه مرطوب پاک کنید تا یک پوشش سبک از محلول روی کابینت ها پخش شود. برای چربی زیاد، اجازه دهید محلول حدود پنج دقیقه بماند. مراقب باشید که فقط به آرامی پاک کننده را روی سطح کابینت خود بمالید. استفاده بیش از حد از محلول ممکن است به پایان کابینت شما آسیب برساند.

3- کابینت ها را از چربی پاک کنید. دستمال ظرف را دوباره در محلول شوینده خیس کنید و رطوبت اضافی را از بین ببرید. کابینت ها را به طور کامل با پارچه پاک کنید تا چربی و هر گونه تجمع دیگری از بین برود. هنگامی که پارچه شما کثیف شد، آن را با غوطه ور کردن در آب و فشار دادن مجدد بشویید.

چربی های سرسخت ممکن است برای پاک کردن نیاز به پاک کردن با دستمال داشته باشند. فقط از دستمال هایی استفاده کنید که ساینده نیستند. همیشه قبل از تمیز کردن قسمت های قابل مشاهده، دستمال ها را روی قسمتی از کابینت که مشخص نیست امتحان کنید.[13]

4- رطوبت باقی مانده روی سطح را از روی کابینت ها پاک کنید. از یک پارچه تازه و بدون پرز برای پاک کردن محلول یا آب باقیمانده مواد شوینده استفاده کنید. پس از آن، کابینت های خود را از نظر چربی یا کثیفی از دست رفته بررسی کنید. برای از بین بردن چربی باقیمانده، محلول تمیزکننده را مجدداً در فرآیندی که توضیح داده شد، استفاده کنید.

روش 3 - پاک کردن چربی سنگین(زیاد) با جوش شیرین

پاک کردن کابینت های چرب با جوش شیرین Baking Soda

1- با جوش شیرین و روغن نباتی خمیر درست کنید. در یک کاسه کوچک، دو قسمت جوش شیرین را با یک قسمت روغن نباتی ترکیب کنید. در یک ظرف ، نوشابه و روغن را مخلوط کنید تا خمیر غلیظ و خوب مخلوط شود. آنقدر خمیر درست کنید که تمام سطوح چرب کابینت شما را کمی بپوشاند.

به عنوان مثال، اگر قصد دارید از 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن استفاده کنید، باید از 4 قاشق غذاخوری (59 میلی لیتر) جوش شیرین استفاده کنید. می توانید نفت را به جای روغن گیاهی جایگزین کنید. این خمیر را در جای دور از دید کابینت خود تست کنید. برخی از روکش‌ها ممکن است به خواص سایشی ملایم جوش شیرین واکنش منفی نشان دهند.

2- ناحیه زیر کابینت خود را بپوشانید. خمیر تمیز کننده باید کاملا غلیظ باشد. در حین تمیز کردن کابینت‌ها، احتمالاً مقداری از این خمیر به همراه چربی و کثیفی جذب شده روی قسمت زیر آن‌ها می‌ریزد. پوششی مانند روزنامه، پارچه یا حوله ای کهنه را زیر کابینت های خود قرار دهید تا خمیر در حال ریختن روی آن بریزد.

3 خمیر را با انگشتان تمیز خود روی کابینت ها بمالید. مقدار کمی از خمیر را با انگشتان خود بردارید. خمیر را به آرامی روی تمام سطوح کثیف کابینت در یک لایه نازک بمالید. به دستگیره ها، جایی که چربی و رسوب به طور طبیعی جمع می شوند، دقت کنید.

4- خمیر را تمیز کنید تا چربی پاک شود. از یک اسفنج غیر زبر یا یک پارچه نرم و بدون پرز استفاده کنید تا خمیر را به آرامی روی کابینت های خود بمالید. آن را در گوشه ها، شکاف ها بمالید. برای فضاهای باریک یا تمیز کردن جزئیات، از مسواک استفاده کنید.

5- خمیر را تمیز کنید و کابینت ها را خشک کنید. اسفنج یا دستمال ظرفشویی خود را با شستشو در آب تمیز کنید. وقتی تمیز شد، آن را فشار دهید تا مرطوب شود. با اسفنج یا پارچه، خمیر باقی مانده روی کابینت های خود را پاک کنید. سطح کابینت ها را با یک پارچه خشک کن نرم و بدون پرز خشک کنید.

اگر چربی باقی ماند، آن را با خمیر باقیمانده به روشی که توضیح داده شد تمیز کنید. هنگامی که کابینت شما تمیز است، باقی مانده خمیر را می توان دور انداخت.

قیمت ابزار و لوازم نظافت و شستشوی منزل و خودرو

لوازم آشپزخانه و آشپزی سیمرغ

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد