لیوان های سفری یا تراول ماگ از ضروری ترین لوازم سفر به شمار می­روند. اگر ساعتهای طولانی در جنگل، کویر و یا شهرها قدم میزنید؛ اگر چند روزی در دل طبیعت کمپ کرده اید، مطمئنا به ضرورت داشتن یک لیوان مسافرتی پی برده­اید. در این مقاله بطور خلاصه با تراول ماگ، نوع کارکرد و همچنین انواع لیوان مسافرتی آشنا می­ شویم.

تراول ماگ چیست؟

لیوان مسافرتی، لیوانی است که دمای مایع داخل آن (گرم یا سرد) را به مدت نسبتا طولانی، ثابت نگه میدارد. در واقع بدنه تراول ماگ به نوعی عایق شده است؛ بنابراین به سرعت و مانند لیوان­های معمولی، دمای مایع داخل لیوان، تغییر نخواهد کرد. مدت زمان حفظ دمای مایع داخل این لیوان­ها با توجه به برند سازندۀ لیوان، قیمت، نوع مادۀ بکار رفته در تولید آن و همچنین مکان و فضایی که لیوان سفری در آنها استفاده می­شود، متفاوت است. بطور مثال لیوان های سفری کوهستان، در برابر سرمای شدید بسیار مقاوم هستند. طبیعتا قیمت این لیوان نسبت به انواع دیگر لیوان­های سفری ممکن است گرانتر باشد.

حجم لیوان سفری نسبت به لیوان­های معمولی بیشتر بوده و در طرح، مدل، سایز و حجم­های مختلفی طراحی و تولید می­شوند. علاوه بر امکان استفاده برای انواع نوشیدنی های سرد و گرم، میتواند بعنوان ظرف سوپ نیز بکار گرفته شود.

چگونه لیوان مسافرتی، نوشیدنی را گرم نگه میدارد؟

آشنایی با تراول ماگ Travel Mug

آیا میدانید که یک مایع، چگونه سرد یا گرم می ­شود؟ به زبان ساده، هرچه میزان حرکت و جنبش مولکول­های مایع بیشتر باشد، آن مایع دمای بالاتری دارد. پس زمانی که مایع به نقطه جوش میرسد، یعنی مولکول های آن در حداکثر میزان جنبش و حرکت خود هستند. در حالت معکوس، هرچه حرکت مولکول های مایع کمتر شود، دمای آن کم شده و بنابراین در حالت انجماد، مولکول های مایع در کمترین حالت جنبش و حرکت خود قرار دارند. زمانی که یک نوشیدنی داغ در مجاورت هوای معمولی یا سرد قرار میگیرد، برخورد مولکول های مایع و هوا باعث کند شدن حرکت مولکول داغ مایع میشود. این فرآیند تا مرحله­ای پیش میرود که دمای مایع و محیط، با یکدیگر برابر شوند.

کار لیوان سفری این است که فرآیند سرد شدن یا گرم شدن نوشیدنیِ داخل آن را بسیار آهسته نموده و تا حد ممکن دمای مایع را همانگونه که هست حفظ کند. عایقِ بدنۀ تراول ماگ، مانع از تبادل دما بین نوشیدنی و هوای محیط بیرون می ­شود.

همچنین اکثر مدل های لیوان مسافرتی، دوجداره هستند؛ یعنی بین محفظۀ نگهدارندۀ نوشیدنی و جدارۀ بیرونیِ لیوان، یک فضای خالیِ بسیار نازک وجود دارد. در این فضای توخالی، خلاء جریان داشته و این فضای خلاء بین دوجداره در حفظ دمای نوشیدنی، تاثیر دوچندان دارد. محفظه نگهدارنده نوشیدنی، معمولا از استیل ضد زنگ تولید شده و دیواره خارجی میتواند از استیل، پلاستیک و... ساخته شود.

نکته قابل ذکر این است که درب لیوان مسافرتی دارای عایق خلاء نیست. بنابراین در هنگام خرید، توجه داشته باشید که بهتر است تراول ماگ با درب قفل دار انتخاب کنید تا دمای نوشیدنی شما به مدت طولانی­ تری حفظ شود.

نکات کاربردی برای خرید لیوان سفری مناسب

نکات کاربردی برای خرید لیوان سفری مناسب

با توجه به اینکه تراول ماگ شما، موارد کاربرد فراوانی داشته و بسیار مورد استفاده اتان قرار می­ گیرد، در زمان خرید باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. انواع لیوان مسافرتی با طرح ها و مدل­های متنوعی در بازار وجود دارند که شما را وسوسه می­کنند تا تنها با توجه به زیبایی، شیک بودن و فرم ظاهری، خرید کنید. اما یک تراول ماگ باکیفیت علاوه بر زیبایی ظاهری باید دارای ویژگی­های زیر نیز باشد:

قابلیت شستشوی آسان: اجزای تشکیل دهنده لیوان مسافرتی باید به راحتی با دست شسته شوند و نیاز به ابزار خاصی برای شستشو نداشته باشند. باید بتوان آن را در هر موقعیت و با هر امکاناتی به راحتی تمیز کرد.

درپوش مناسب: درب تراول ماگ باید دارای قفل محکم یا اتصال مستحکم با بدنه یا امکان بسته شدن به صورت پیچ باشد؛ بصورتی که اگر آن را داخل کیف و یا کنار سایر وسایل خود قرار دادید، نوشیدنی به راحتی از آن خارج نشود.

عایق بودن بدنه: مهمترین وجه تمایز لیوان سفری با لیوان معمولی در حفظ دمای نوشیدنی تا مدت زمان طولانی تری نسبت به مواقع معمولی است. بنابراین دقت داشته باشید که جنس بدنه تراول ماگ چه از شیشه ساخته شده باشد چه پلاستیک و یا استیل، باید دارای عایق بندی مناسب باشد.

تراول ماگ در کمپینگ و سفر

قیمت ماگ مسافرتی و ظروف سفر

  برای مشاهده تراول ماگ و طروف سفری و اطلاع از قیمت اینجا را کلیک نمائید

لوازم آشپزخانه و آشپزی سیمرغ

قیمت لوازم و تجهیزات کمپینگ و سفر

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد