تهیه یک لیست کامل از لوازم کمپینگ، از مهمترین ضروریات سفر به طبیعت و کمپینگ است که در بسیاری موارد نیز ممکن است تبدیل به امری چالش برانگیز شود. اما به چه دلیل به همراه بردن تجهیزات ضروری کمپینگ و طبیعت گردی تا بدین حد اهمیت دارد؟ اگر مقصد سفر شما یک شهر باشد، حتی در صورتی که برخی از اقلام مورد نیاز را فراموش کرده باشید، میتوانید به راحتی از فروشگاه­های شهر مذکور، خرید نموده و نیاز خود را برطرف کنید. اما در سفرهای طبیعت گردی و کمپینگ بخصوص اگر چندین روز به طول بیانجامد، این امکان یا وجود ندارد و یا بسیار سخت خواهد بود. اما اگر از قبل لیستی از لوازم ضروری کمپینگ را تهیه کرده باشید، علاوه بر اینکه دغدغه فراموش کردن وسایلتان را نخواهید داشت، مجبور به حمل لوازم غیرضروری نیز نیستید. در ادامه مقاله به شما کمک می­کنیم تا چک لیست لوازم کمپینگ خود را تهیه، بازنگری و بازنویسی کنید.

وسایل ضروری در لیست لوازم کمپینگ

تجهیزات و لوازم کمپینگ و طبیعت گردی

لوازم ضروری سفر، وسایلی هستند که بتوانند نیازی حیاتی و درجه اول را از شما برطرف کنند؛ بعبارت دیگه لوازمی که اگر نباشند شما در سفر دچار زحمت و دردسر خواهید شد. اگر وسایلی که در طبیعت گردی همراه میبرید، این ویژگی را ندارند آنها را از لیست خود حذف کنید. در ادامه به ضروری ترین وسایل طبیعت گردی اشاره می­کنیم.

کیسه خواب

تهیه کیسه خواب مناسب برای کمپینگ، اولین و مهمترین وسیله­ای است که باید مورد توجه قرار دهید. یک کیسه خواب غیر استاندارد و یا عدم استفاده از کیسه خواب در طبیعت گردی، علاوه بر ایجاد خستگی زیاد و کاهش کیفیت سفر، امکان افزایش احتمال سرماخوردگی، گرمازدگی و یا گزیدگی توسط حشرات و جانوران را به همراه دارد. انواع کیسه خواب در مدل­ها و کیفیت­های متنوعی در بازار وجود دارند؛ با توجه به بودجه، نیاز و نوع سفر خود میتوانید مناسبترین و بهترین کیسه خواب را تهیه کنید.

بطور مثال کیسه خواب مدل مومیایی مناسب افرادی که در هنگام خواب بر روی پهلو یا شکم دراز میکشند نیست؛ توصیه ما به این اشخاص استفاده از کیسه خواب های بدون زیپ است که جیب هایی مخصوص قرارگیری دست دارند و همچنین مجهز به دریچه تهویه هوا برای پاها هستند. همچنین کیسه خواب مخصوص کوهستان با کیسه خواب مخصوص جنگل و یا مخصوص بیابان، دارای تفاوت­های زیادی در طراحی، جنس پارچه و میزان نگهداری دما دارند.

زیرانداز خواب

انواع زیرانداز خواب سفری نیز بنا به نوع نیاز، میزان بودجه و نوع سفر شما در بازار موجود است؛ به دو مدل از پرطرفدارترین انواع زیرانداز خواب سفری اشاره می­کنیم:

زیرانداز خواب کوله گردی: یکی از پرفروش ترین مدل های زیرانداز سفری می­باشد. این محصول تقریبا در تمامی سفرها اعم از شهرگردی، طبیعت گردی، کوهستان و سطوح سفت و ناهموار قابل استفاده است. از مزایای زیرانداز مخصوص کوله گردی، حجم کم آن می­باشد؛ به صورتی که در حالت جمع شده، فضایی معادل یک بطری آب را اشغال می­کند و وزن بسیار کمی نیز دارد.

زیرانداز مخصوص کمپینگ و خودرو: اگر اهل سفر کوله گردی نیستید و با خودرو مسافرت میکنید، میتوانید از زیراندازهای حرفه ای سفر که دارای قطر بالاتری نسبت به زیراندازهای مخصوص کوله گردی هستند استفاده کنید. این زیراندازها دارای قطری تا 10 سانتیمتر بوده و به عنوان تشک بادی سفر نیز شناخته می­شوند.

لوازم سفر و گردش travel equipment

بالش بادی سفری

بالش سفری می­تواند تجربه­ای دلنشین تر از سفر را به برای شما رقم بزند. اغلب مدل های بالش بادی سفری بسیار سبک هستند. در زمان عدم نیاز به استفاده، باد آن را خالی کرده، تا کنید و در جیب لباس یا کیف خود قرار دهید. بنابراین برای حمل و نقل آن هیچ دغدغه­ای نخواهید داشت. توصیه می­شود که بالش بادی با روکش پلی استر تهیه کنید که نرم و لطیف باشند و خواب راحتتری را تجربه کنید. بالش بادی باکیفیت، ضد تعریق است؛ با کمترین انرژی باز شده، همچنین تخلیه شده و کارکرد مناسبی دارد.

چادر سفری

چادر سفر و کمپینگ Camping Tent

چه با کوله پشتی سفر کنید چه با اتومبیل، تهیه چادر سفری مناسب در طبیعتگردی و کمپینگ، یک نیاز اساسی و جدی است. برای خرید چادر مسافرتی به نوع سفر خود، بودجه، ظرفیت چادر و آب و هوای مناطقی که معمولا سفر میکنید، توجه داشته باشید.

صندلی سفری

اگر طبیعتگرد یا اهل کمپ هستید، حتما به ضرورت وجود صندلی های سفری آگاهید. نشستن طولانی مدت روی زمین یا ایستادن بطور مداوم شما را خسته می­کند. بنابراین از میان مدل های صندلی سفری موجود در بازار، با توجه به بودجه و نوع سفر خود (سفر با کوله یا ماشین) صندلی مناسب خود را انتخاب کنید. توصیه می­شود از صندلی سفری تاشو استفاده کنید که علاوه بر حمل و نقل آسان، دارای وزن کمی هم هستند.

چراغ قوه

چراغ قوه کمپینگ و سفر Camping Flashlight

انواع چراغ قوه برای سفر طراحی و عرضه شده­اند؛ از چراغ قوه های معمولی که با باتری های قلمی و نیم­قلمی کار می­کنند، تا چراغ قوه های شارژی که از یک تا 35 ساعت قابلیت ایجاد روشنایی دارند. برخی از چراغ قوه ها را نیز میتوانید بعنوان لامپ از سقف چادر آویزان کنید.

جستجوی قیمت چراغ قوه

  برای مشاهده چراغ قوه ها و اطلاع از قیمت اینجا را کلیک نمائید

شارژر خورشیدی

دغدغه شارژ کردن موبایل، تبلت، دوربین عکاسی و فیلمبرداری و سایر وسایل الکترونیکی در سفرهای چند روزه در طبیعت، یکی از دغدغه­های مهم است. برای شارژ کردن موبایل در طبیعت میتوانید از شارژر خورشیدی استفاده کنید. مدل های شارژر خورشیدی دارای تنوع بالایی در مدل، نحوه شارژ شدن، سایز و قیمت هستند.

کیف محافظ حیوانات

یکی از ضروری ترین وسایل کمپ، کیف محافظ وسایل از حمله و تهاجم حیوانات و جانوران است. میتوانید غذا، مواد خوراکی و سایر وسایل را درون کیف محافظ وسایل سفر قرار دهید. برای اطمینان خاطر بیشتر از امنیت کیف و وسایل، میتوانید آن را به یک تکیه گاه ایمن مانند درخت یا سنگ بزرگ و سنگین ببندید. از مزایای کیف محافظ خرس این است که بوی مواد غذاییِ داخل آن در محیط پخش نشده و حیوانات، جذب آن نمی­شوند.

لوازم آشپزی

kitchen Tools for Camping & Travel

آشپزی در طبیعت گردی از تجربیات بسیار دلپذیر است. چنانچه قصد کمپ چند روزه در طبیعت دارید، احتمالا تهیه غذا توسط خودتان به یک ضرورت هم تبدیل می­شود؛ زیرا علاوه بر صرفه جویی در هزینه­ها، میتوانید از مصرف غذاهای آماده و کنسروی نیز پرهیز کنید. ظروف آشپزی کمپینگ و کوهنوردی را میتوانید به راحتی از فروشگاه های لوازم کمپینگ تهیه نمایید.

اجاق گاز سفری

گاز کمپینگ از وسایل جذاب سفر است؛ فارغ از نوع، اندازه، برند و قیمت، معمولا اجاق گازهای سفری تاشو هستند و یک کیف برای حمل و نقل راحتتر.

قهوه فوری

همراه داشتن قهوه های فوری و در بسته بندی های تکنفره یا دو نفره می­تواند انرژی شما را تا حد بسیار خوبی تامین کند.

لیوان

اگر هر وسیله دیگری را بتوانید از لیست لوازم سفرتان حذف کنید، لیوان سفری از این قاعده استثنا بوده و به هیچ عنوان حذف شدنی نیست. انواع مدل های لیوان سفری در طرح و سایزهای بسیار متنوعی وجود دارند؛ اما پیشنهاد ما برای کمپینگ، لیوان سیلیکونی تاشو می­باشد؛ این لیوان ها وزن کمی دارند، فضای کمی را اشغال می­کنند و گزینه مناسبی برای نوشیدنی های داغ هستند.

بطری آب

قمقمه سفری نیز مانند لیوان سفری از اهمیت بسزایی برخوردار است. چنانچه قمقمه آب شما دارای عایق باشد، میتوانید با خیال راحت از نوشیدنی های گرم نیز در طول مسیر سفر استفاده کنید.

غذاهای آماده

اگر به هر دلیلی شرایط پخت غذا در سفر یا تمایل به آن را ندارید، میتوانید از غذاهای کنسروی و یا نیمه آماده استفاده کنید؛ غذاهایی که برای آماده شدن فقط نیاز به آب جوش یا سرخ شدن در کمی روغن دارند مانند انواع نودل، غذاهای نیمه آماده و منجمد (مانند ناگت، فلافل، کوکو، کتلت، انواع سوسیس و...) و همینطور انواع کنسروها.

نکته مهم این است که حتی اگر مجهز به لوازم آشپزی مخصوص کمپ نیستید با یک پیک نیک سفری، یک قابلمه یا ماهیتابه و یک کتری، میتوانید غذای خود را در سفر تهیه کنید.

لوازم بهداشتی

یکی از مسایل مهم و چالش برانگیز در سفرهای کمپینگ و طبیعت گردی، بحث نظافت شخصی است. با توجه به اینکه دسترسی به آب، دوش و حمام در این سفر به ندرت اتفاق می­افتد، به همراه داشتن بعضی از لوازم بهداشتی میتواند کمک بزرگی به شما بکند. در ادامه به سه مورد از لوازم بهداشتی ضروری در سفر اشاره می­کنیم:

دستمال مرطوب: استفاده از دستمال مرطوب برای تمیز کردن صورت و بدن از گرد و خاک و عرق بسیار موثر است. علاوه بر ایجاد حس طراوت و سبکی، بوی بدن را نیز از بین می­برد.

شامپو خشک: ویژگی چشمگیر شامپوی خشک این است که میتوانید موها و بدن خود را بدون نیاز به آبکشی بوسیله این محصول تمیز کنید.

ضدعفونی کننده دست: استفاده از ژل یا مایع ضدعفونی کننده دست بویژه اگر حاوی مقداری الکل نیز باشد در مواقعی که آب برای شستشوی دستها وجود ندارد، بسیار راهگشاست. میتوانید به راحتی قبل از تهیه غذا و پیش از خوردن آن و همچنین پس از استفاده از دستشویی از ضدعفونی کننده استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب: در سفر به طبیعت و کمپ کردن، در بیشتر موارد مسافران با سوختگی پوست صورت، دستها و بدن مواجه می­شوند. بنابراین لازم است تا حتما کرم ضد آفتاب همراه داشته باشید.

دوش کمپینگ

دوش نگرفتن حتی در سفر به طبیعت و کمپ کردن برای خیلی از علاقمندان به این سفرها غیرقابل تحمل است. برای این مسافران، دوش کمپینگ کاملا کاربردی و جالب توجه خواهد بود. انواع دوش صحرایی را میتوانید در فروشگاههای لوازم تهیه کنید. معمولا دوش های طبیعت گردی دارای یک کیسه یا مخزن استوانه­ای شکل با ظرفیت حدود 20 لیتر است؛ این محفظه دارای قابلیت گرم کردن آب با گرمای خورشید است. یک شلنگ بعنوان خروجی آب وجود دارد که روی سر آن میتوان سردوشی تعبیه کرد و بعنوان یک حمام صحرایی از آن استفاده نمود.

حوله

برای حوله سفری، پیشنهاد میشود که از حوله میکروفایبر استفاده شود؛ زیرا میزان جذب رطوبت این حوله ها حدودا 4 برابر بیشتر از حوله های معمولی است. علاوه بر این به دلیل سایز کوچک خود، حجم کمتری را نیز به خود اختصاص میدهد.

شوینده های تجزیه پذیر

بهتر است در سفرها مخصوصا گردش و کمپ در طبیعت از صابون، شامپو و سایر شوینده های قابل تجزیه استفاده کرد که کمترین خسارت به طبیعت وارد شود.

مسواک و خمیردندان

چنانچه قصد دارید مسواک و خمیردندان سفری از مسواک روزمره شما جدا باشد، میتوانید از ست مسواک و خمیردندان مسافرتی استفاده کنید. این محصولات غالبا در سایز کوچک و در بسته بندیهای تاشو و کم­جا طراحی شده­اند.

کیسه زباله

در سفر باید هرچیزی را که به همراه خود برده­ایم، عینا برگردانده و هیچ زباله­ای در طبیعت باقی نگذاریم. بنابراین کیسه زباله را فراموش نکنید.

محصولات ضد گزش حشرات

همراه داشتن پماد و اسپری ضد حشره در سفرهای طبیعت گردی به شدت توصیه می­شود. بویژه در هنگام پیاده روی و تماس پوست بدن با محیط و گیاهان، ریسک گزیدگی با انواع حشرات وجود دارد.

جعبه کمک های اولیه

برخی از وسایل ضروری بعنوان کمک های اولیه در سفر، بسیار کمک کننده خواهد بود. اقلامی همچون:

  • چسب زخم
  • الکل
  • پد الکلی
  • دستمال کاغذی
  • گاز و باند استریل
  • دستگاه بخیۀ دستی
  • بتادین
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد