میخ های به کار گرفته شده در نجاری و کارهای چوبی، یکی از قدیمی ترین و مهم ترین وسائل و ابزارآلات این صنعت می باشند. میخ های مورد استفاده در صنعت چوب از زمان های گذشته تا به امروز دچار تحولات زیادی گردیده اند. امروزه بر خلاف زمان قدیم، میخ کوب های پنوماتیک و مکانیکی جایگزین چکش های قوی  برای کوبیدن شده اند. امروزه با پیشرفت دانش بشر و تکنولوژی در ساخت، میخ ها در جنس و سایز های مختلفی طراحی و تولید می گردند. نجاران و سایر فعالان در حوزه ساخت مصنوعات چوبی با توجه به گوناگونی سایز ها و مدل های میخ، می توانند میخهای مناسب محصول خود را انتخاب نمایند. در این نوشتار به انواع مختلف میخ ها جهت معرفی اولیه پرداخته می شود. مدل میخهای معرفی شده در این نوشتار، غالبا در بازار ایران موجود می باشد.

ابزارآلات - کاربرد میخ در نجاری

جنس میخها

امروزه در ساخت میخها از فلزات مختلفی استفاده می شود. معروف ترین ماتریال ساخت میخها فولاد، برنج، مس، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم می باشند. همانگونه که فولاد معمولی بیشترین فلز مورد استفاده در صنعت می باشد، میخ های آهنی و فولادی نیز بیشترین کاربرد را دارند. در برخی مواقع بعد از تولید، با ماده ای روان کننده به نام وینیل که بر روی سطح میخ مالیده می شود به روان کنندگی میخ هنگام ورود به چوب کمک می کنند. برای ساخت میخ های ضد زنگ در کارخانه از روش فسفاته کردن بهره می گیرند. در این روش فسفات روی یا منگنز را با کارهای گرم، سرد و یا الکتریکی بر روی میخ های آهنی پوشانیده تا میخ را در برابر خوردگی، اکسیده شدن مقاوم کنند.

میخ هایی که در هوای آزاد و فضای باز به کار گیری می شوند، معمولا بهتر است که از نوع ضد زنگ و گالوانیزه و ضد زنگ باشند. فلز روی در پوشش میخ ها برای گالوانیزه نمودن میخ استفاده می شود. از میخ های فولادی ضد زنگ نیز می توان در فضاهای باز استفاده نمود اما به دلیل قیمت بالای آن استفاده از آن در تعداد بالا مقرون به صرفه نخواهد بود.

ابزارآلات - انواع میخ در نجاری

اندازه گیری انواع میخ

میخ ها به طور معمول از سایز 4 تا 250 میلی متر تولید می گردند. متد اندازه گیری میخ هم از قسمت تحتانی گل میخ تا نوک تیز میخ می باشد. طول بدنه باید متناسب با نوع کار انتخاب گردد تا هم فشار وارده را تحمل نموده و هم از طرف دیگر قطعه خارج نگردد.

آشنایی با انواع میخ ها

میخ ها از نظر نوع کاربرد در نجاری و صنایع چوب به دسته های مختلفی تقسیم شده که ما در اینجا به ذکر برخی از متداول ترین آنها اشاره می کنیم:

 میخ قدیمی

میخ کف پوش قدیمی

میخ سر پهن

میخ بدون سر

میخ دو سر

میخ حلقه ای

میخ مارپیچ

میخ فولادی

میخ پوششی

میخ بست موج دار

میخ پرچ

میخ پرچ توپر

میخ پرچ آلومینیومی ضد زنگ

میخ نواری

میخ پرداخت

میخ بنایی

میخ سر بیضی

میخ دیوار

میخ بست

میخ روفینگ

میخ شانه ای

میخ و چاشنی

منبع: مرجع مشاغل ادکس

فروشگاه ابزار و کالای سیمرغ تامین کننده و فروشنده انواع مختلف میخ های آهنی، فولادی، ام دی اف و ... با قیمت مناسب به صورت عمده و خرده می باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد