هر کاری ابزار مخصوص به خود را دارد و نجاری هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. هر صنعت گری این را می داند که در یک پروژه برای تولید یک محصول نهایی خوب و با کیفیت، ابزار مناسب و استفاده به موقع از آن بسیار مهم است. در اینجا برخی از مهم ترین ابزار نجاری آورده شده است که بهتر است هر نجاری آن را در دسترس خود داشته باشد. ابتدا لیست ابزار های ضروری دستی را عنوان می کنیم:

  • چکش میخ کش یا چکش پنجه ای یا پنجه چکش
  • متر نواری
  • کاتر
  • رطوبت سنج
  • مغار، اسکنه یا قلم
  • تراز
  • پیچ گوشتی
  • مرتب کننده میخ (جهت محکم کردن انتهای میخ در چوب)
  • گونیا ی کشویی
  • مربع چیدمان یا مربع طرح بندی

ابزارهای دستی قدرت خود را از عضلات و ماهیچه های شما دریافت می کنند. آنها معمولا ابزارهای قوی و محکمی هستند ، اما برقی نیستند. لیست کاملی از ابزارهای دستی را که هر صنعتگر، نجار و یا کابینت سازی باید در محل کار و یا فروشگاه خود در دسترس داشته باشد را مطالعه کنید:

1. چکش پنجه ای یا میخ کش

ابزارآلات نجاری و کارهای چوب - چکش پنجه ای یا میخ کش

اجازه دهید با ابتدایی ترین ابزار در هر خانه  و کارگاهی - چکش پنجه ای- شروع کنیم. پنجه چکش از یک طرف باید گرد باشد و کاملا با انتهای دیگر در یک سطح قرار گیرد. نوع دیگر آن داری سری صاف است که عمدتا در ساختمان سازی استفاده می شود، و هنگامیکه میخ را می کشید، اثر نوک پنجه چکش بر روی چوب باقی می ماند. البته این میخ کش برای کار نجاری مناسب نیست.

یک چکش پنجه ای ضعیف  در دست شما به سختی ثابت می ماند و میخها را به خوبی به داخل چوب نمی راند. شما معمولا چکش پنجه ای را طوری می گیرید که دسته به طرف عقب باشد و با وزن سر آن بیشتر کارها را انجام می دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سطح راندگی (میخ) را به سمت پنجه راست ( ناخن راست چکش) هدایت کنید، به این صورن فشار کمی به دست شما وارد می شود.

متداول ترین چکش پنجه ای خریداری شده 20 اونسی است. به اندازه ای سنگین است که ناخنهای (چکش) را به راحتی حرکت دهید اما هنگامیکه میخ ها را می کشید، براحتی می توان آن را کنترل کرد. چکش پنجه ای دسته چوبی بسیار زیبایی دارد اما اگر مجبور باشید میخهای زیادی را بکشید، این دسته در مقابل فشار دوام نمی آورد.  چکش با دسته فولادی و یا حتی فایبرگلاس قوی تر و محکم تر است. البته اینها لرزش حرکت میخها را درون چوب جذب نمی کند ولی قابل کنترل است. ضمنا باید مطمئن شوید که دسته های فایبرگلاس و فلزی دارای یک روکش لاستیکی برای کنترل  بهتر و استفاده راحت تر داشته باشند. اگر تعداد میخهایی که می خواهید بکوبید زیاد است، چکش پنجه ای دسته چوبی برای این کار بهتر است، زیرا مانع  وارد آمدن فشار زیاد بر روی دست و مچ می شود.

2. متر نواری

ابزارآلات نجاری و کارهای چوب - متر نواری 

ابزار مهم بعدی بعدی برای نجار، متر نواری  برای اندازه گیری دقیق است. متر نواری جمع شونده ای را بگیرید که حداقل 25 فوت (7 متر و 62/5 سانتی متر) طول داشته باشد. در اندازه های بلند تر، ممکن است هنگام جمع کردن آن ، دچار مشکل شوید. در اندازه گیری پروژه های بزرگ ، حتی به  کوچکترین تغییری حساس است، شما باید مطمئن شوید که "قلاب" یا زبانه آن در انتها کاملا چسبیده است بدون اینکه آن را با چیزی نگهدارید. هنگامیکه این مترها شل می شوند( کیفیت خود را از دست می دهند)، دقت اندازه گیری ها  به اندازه 1/8 اینچ (0/317 سانتی متر) تغییر خواهد کرد. که می توان این را به برخی از مشکلات مربوط به دقت آن در مدت زمان استفاده، اضافه کرد.

3. کاتر

 ابزارآلات نجاری و کارهای چوب - کاتر

یک کاتر خوب نیز از دیگر ابزارهای مورد نیاز نجار است. کاترها انواع مختلفی دارند ولی متداولترین نوع آن، کاتر با پره های یکبار مصرف است. تیغه برای ایمنی به داخل گیره می رود.  نجار هنگامی از کاتر استفاده می کند که بخواهد شیارهای اتصالات را تمیز کند و یا روی چوب حکاکی کند و خط بکشد و یا کارهایی از این قبیل.

4. رطوبت سنج

ابزارآلات نجاری و کارهای چوب - رطوبت سنج

وجود یک رطوبت سنج با کیفیت چوب برای موفقیت طولانی مدت  پروژه های نجاری که در کنار هم قرار داده اید ، بسیار مهم است. کارخانه های الوار تلاش می کنند تا  دسته های چوب خود را مطابق با مقصد نهایی محصول مورد نظر( طبق نظر مشتریان) خشک کنند. یعنی اگر چوب در شمال خیس و مرطوب جمع شود ، اما بخواهد به  جنوب غربی خشک ارسال شود ، بیشتر از چوب نگهداری شده در شمال شرقی برای استفاده توسط نجار، خشک می شود. موفقیت پروژه نجاری شما ، از کفپوش چوبی گرفته تا کابینت آشپزخانه گرفته و مبلمان خوب ، به میزان مطلوب رطوبت چوب های مورد استفاده در منطقه شما بستگی دارد.

برخی از رطوبت سنج ها دارای پین هایی هستند که به سطح چوب نفوذ می کنند. این کار سوراخ های ریز و درشتی ایجاد کند که سطح چوب را خدشه دار کرده و باید شوند. برخی هم بدون پین هستند. این دستگاهها صفحه های حسگری دارند که چوب را از زیر اسکن می کنند. با این حال ، همه رطوبت سنجهای بدون پین یکسان نیستند – به دنبال دستگاهی باشید که از تکنولوژی استفاده کند که تحت تاثیر رطوب سطح چوب قرار نگیرد، مانند رطوبت سنج واگنر با فناوری IntelliSense.

بهترین رطوبت سنج، دستگاهی است که تنظیمات متناسب با چوبهای مختلف را برروی خود داشته باشد. به عنوان مثال ، بلوط یک چوب سخت است، اما آبنوس چوبی با چگالی سخت تر می باشد. اگر قصد استفاده از هر دو نوع چوب را دارید ، باید میزان رطوبت هر یک از این دو گونه را بدانید تا اتصالات چسب داخلی شما دست نخورده باقی بماند. این گونه های مختلف چوب دارای وزن مخصوص متفاوتی هستند که باید از آن دررطوبت سنج استفاده یا برنامه ریزی شود. بنابراین شما باید قبل از رسیدن به محصول نهایی، رطوبت  انواع مختلف چوبی را که در کار نجاری تان استفاده می کنید را اندازه گیری نمایید تا کار شما به درستی تایید شود.

5. مغار، اسکنه یا قلم

ابزارآلات نجاری و کارهای چوب - مغار یا اسکنه 

یک مجموعه  از مغار ( در سایزهای مختلف) باید در هر کارگاهی وجود داشته باشد. مغارها فقط مخصوص کارگران نجاری و افرادی که با چوب سرو کار دارند نیستند. هر کسی که با چوب سروکار دارد برای تمیز کردن اتصالات و برش اره ها به مغار نیاز دارد. مغار های ساخته شده از فولاد آلیاژی با کربن بالا یا فولاد آلیاژی کروم-وانادیوم را انتخاب کنید.  مغارهایی که دارای دستگیره های چوبی می باشند، محکمتر هستند، بخصوص اگر روی آنها یک کلاه فلزی باشد. این کلاه سبب می شود تا انتهای دسته در هنگام چکش کردن، خراب نشود.

معمولا به یک مجموعه  مغاراز سایز ¼”   تا 1 ½” نیاز پیدا می کنید. برای کارهای ترمیمی بهتر است از کوچکترین سایز مغار استفاده  کنید. سایز ¾”   و 1” برای لولای درب بهتر است،  و البته سایز 1 ½” برای کارهایی نظیر بیرون ریختن ( یا ورقه ورقه  کردن) مناسب مباشد. حتی می توانید با استفاده از مغار گوشه ای  و ضربه چکش بر روی چوب یک سوراخ ایجاد کنید ، درست مثل سوراخ پانچ.

اکثر مغارها از هر دو طرف لبه برش خورده اند، اما مغار هایی هم هستند که فقط از یک طرف برش خورده اند که برای کارهای خاصی استفاده می شوند. دراین نوع مغارهای از یک طرف لبه یک برش با زاویه 20 تا 25 درجه ایجاد شده است و از طرف دیگر لبه، صاف است. طول این تیغه بین 4 تا 7 اینچ است. توجه کنید که مغار را باید محکم در مشت خود بگیرید. اگر مشت شما بسیار کوچک است، نمی توانید در زمان کار با مغار ، آن را روی چوب ثابت نگه دارید. حتما هنگام کار از یک پتک یا چکش چوب استفاده کنید تا سر مغار خود را خراب نکنید. هنگامیکه از مغار استفاده نمی کنید حتما درپوشهای لبه را بگذارید، آن را تیز نگه دارید، فلز آن را روغن بزنید و از مغار خود سالها استفاده کنید.  اگر درپوش لبه ندارید، بجای آن از یک رول استفاده کنید. این کار باعث می شود که از ضربه های ناشی از سایر ابزار درون جعبه ابزار محفوظ بماند و آسیبی نبیند.

هنگام استفاده از مغار، هر دو دست شما درگیر می شود. این امر سبب می شود تا در هنگام تراشیدن چوب، نیروی بیشتری  وارد شود، و کنترل آن هم راحت تر باشد. اگر لازم است که ( کار) پشت مغار کمی «براق» شود، به انتهای دسته ضربه وارد کنید ، یا اینکه هنگام کار با پتک به آن ضربه بزنید. چکش پنجه ای به لبه مغار شما آسیب می رساند، اگر از آن زیاد استفاده کنید، باعث ترک برداشتن مغارتان می شوید.

برای تیز کردن مغار بهتر از است بجای استفاده از تیز کن، از سنگ استفاده کنید. برای تیز کردن لبه های مغار به مجموعه ای از سنگهای ریز و درشت نیاز دارید. برای شروع تیز کردن بهتر از از سنگ درشت استفاده کنید و با سنگ ریز کارتان را تمام کنید.  برای نتیجه بهتر گرفتن ، می توانید سنگ را با روغن چرب کنید. دقت کنید که تیغه های مغار به بدن شما برخورد نکند.

6. تراز

ابزارآلات نجاری و کارهای چوب - تراز 

هر نجاری به یک جفت تراز نیاز دارد.  به احتمال زیاد شما به یک تراز  6 فوتی که در ساختمان سازی کار برد دارد، نیاز پیدا نمی کنید، اما یک تراز 48 اینچی در بسیاری از پروژه های نجاری ، کارآمد است. همچنین شما به یک تراز 8 اینچی که به تراز اژدر نیزمعروف است، نیز نیاز دارید. تراز و پلامب کارتان را چک کنید. تراز همان سطح افقی و پلامب ، سطوح عمودی است. اغلب ترازهای با کیفیت از چوب با لبه برنجی یا فلزی ساخته می شود. درروی تراز یک حباب برای خواندن سطح وجود دارد و حباب دیگربرای بررسی طول استفاده می شود.  هنگامیکه حبابها بین خطوط باشد شما یک سطح تراز یا پلامب دارید.  با این ابزار حتی می توانید تراز سیم یا تراز لیزر را نیز بدست اورید، اما نجارها از این ابزار فقط برای سطوح از آن استفاده می کنند.

7. پیچ گوشتی

 ابزارآلات نجاری و کارهای چوب - پیچ گوشتی

پیچ گوشتی ها  یکی دیگر از ابزارهای ضروری در مجموعه ابزارهای دستی هستند. شما علاوه بر پیچ گوشتی های چهارسو و شیاری یا لبه تخت، به پیچ گوشتی های ستاره ای و تورکس(Torx) نیز نیاز پیدا می کنید. کیفیت ساخت برای مجموعه ای از پیچ گوشتی بسیار مهم است. به همین خاطر بیشتر آنها از فلز نرم ساخته شده اند، و هنگامیکه شما برای اولین بار از آنها استفاده می کنید، و روکش آنها را خارج می کنید، کاملا بدون استفاده می شوند. شما به یک پیچ گوشتی بلند با تیغه مربعی شکل که سنگین هم باشد نیاز دارید. این نوع پیچ گوشتی نیروی پیچشی زیادی برای شما فراهم می کند. همچنین به پیچ گوشتی لبه کوچک و متوسط نیز ، احتیاج دارید. برای کار روی کابینت ها یا فضاهای باریک و  تنگ در کار نجاری ، به پیچ گوشتی با میله نازک احتیاج دارید تا بتوانید به پیچ هایی که داخل سوراخ های عمیق هستند برسید. این کار با پیچ گوشتی کابینت انجام می شود.  یک جفت پیچ گوشتی چهارسوی متوسط، و یک جفت پیچ گوشتی لبه زبر برای این فضاهای تنگ لازم می شود. همچنین ممکن است یک پیچ گوشتی چرخشی هم ضروری باشد.

اگر پیچ گوشتی های شیاردار شما از جنس مرغوب هستند، هنگامیکه خمیده می شوند، می توانید آنها را صاف کنید. توجه داشته باشید که گرمای بیش از حد، باعث تغییر کیفیت فلز می شود، آن را ضعیف می کند  و سبب می شود که بخوبی حرکت نکند و تاب بردارد یا خمیده شود.  به هرحال چند نکته پدرانه برای حداکثر استفاده از پیچ گوشتی ها را در زیر آورده ایم:

  • از پیچ گوشتی با اندازه تیغه مناسب استفاده کنید.
  • برای پیچ های محکم، ابتدا لبه پیچ گوشتی را در پیچ قرار دهید، فشار زیادی رو به پایین بر روی پیچ گوشتی وارد کنید و با چکش به انتهای آن ضربه بزنید. این کار سبب می شود که پیچ گشاد نشود، همچنین از این روش برای باز کردن پیچ هایی که خراب شده اند نیز می توان استفاده کرد.
  • قبل از پیچ کردن پیچ ها به چوب سخت ، موم زنبور عسل بر روی نخ های پیچ قرار دهید. اگر موم زنبور عسل ندارید ، از صابون استفاده کنید. این باعث می شود پیچ ها راحت تر پیچ بخورند.
  • شما با یک میله کوتاه نیروی محرکه بیشتری به دست خواهید آورد.
  • برای گرفتن گشتاور بیشتر از آچار هلالی روی تیغه استفاده کنید.
  • برخی از کاربران با استفاده از یک نوار فلزی که دور پیچ گوشتی می پیچند آن را مغناطیسی ( آهنربایی) می کنند. با این کار مولکولها طوری تنظیم می شوند که مغناطیسی گردند. البته ممکن است با این کار پیچ گوشتی خود را بشکنید، به هر حال مراقب باشید.
  • یک نوار خاردار بردارید. آن را با پیچ گوشتی های خود نگه دارید ، و هر بار که به یک نوار خاردار نیاز داشتید ، به جای آن  از پیچ گوشتی های خود استفاده کنید!

8. نیل ست یا مرتب کننده میخ

ابزارآلات نجاری و کارهای چوب - نیل ست یا مرتب کننده چوب 

ابزار دستی بعدی که هر نجاری باید داشته باشد یک مرتب کننده میخ است.  در واقع ، شما باید  مرتب کننده میخ  در اندازه های مختلفی داشته باشید. آنها درست شبیه به درفش هستند، و از آنها برای فروکردن سر میخ به داخل چوب استفاده می شود به طوری که یا بیرون باشند و دیده شوند و یا اینکه داخل سطح فرو بروند. به شما این امکان را می دهد که سوراخها را پرکنید تا برای لکه گیری و یا رنگ آمیزی آماده کنید.

9. گونیای کشویی

 ابزارآلات نجاری و کارهای چوب - گونیای کشویی

اگر می خواهید زاویه های مختلفی را اندازه بگیرید، یک گونیای کشویی یا گونیای T شکل ابزاری مفید می باشد. اینها قابل تنظیم هستند، و می توانید بوسیله آن اندازه زاویه ای که می خواهید را علامت بزنید و سبب می شود که برای اندازه گیری زوایای موردنظرتان زمان کمتری صرف کنید.

10. گونیا یا مربع طرح بندی

ابزارآلات نجاری و کارهای چوب - گونیا 

گونیا یا مربع طرح یا مربع ترکیب، در اندازه های 6" و 12” ارائه می شود. حمل مدل 6 اینچی راحت تر است به همین دلیل بیشتر نجاران از این مدل استفاده می کنند. البته شما هم در  بیشتر کارها از همان اندازه 6 اینچی استفاده خواهید کرد، بنابراین اندازه 12 اینچی ضروری نیست. مربع طرح یک مثلث است که می توانید از آن برای مشخص کردن برش های مربع در کارهایتان استفاده کنید. پس از اندازه گیری طول برش ، مربع طرح را با لبه تخته تنظیم کنید.  قسمت کوتاه یک برش مستقیم و مربعی در طول خانه انتهایی خواهد داشت. زاویه ها نیز با مربع طرح  قابل اندازه گیری هستند که به شما برای اندازه  گیری یک گونیا روی لبه اره، یا علامت گذاشتن یک برش برای ارائه تاجی شکل کمک می کند. حتی می توانید از مربع طرح خود برای تعیین زاویه موجود استفاده کنید. فقط دقت کنید که یک مربع طرح فلزی خریداری نمایید. مربع های طرح پلاستیکی نه تنها شکننده هستند، بلکه کج  شوند، و باعث می شود که بسیار بی فایده باشند.

نویسنده: ونگر میتر-ران اسمیت

ابزارآلات نجاری و ابزار کار چوب

فروشگاه اینترنتی ابزار و کالای ساختمان سیمرغ ارائه کننده و توزیع کننده ابزارآلات با قیمت مناسب جهت دست اندر کاران محترم صنعت چوب

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد