فلاسک از لوازم خانه و آشپزخانه بسیار پرکاربرد بوده که غیر از منزل در محیط کار، کوهموردی، ماهیگیری، کمپینگ و سفر نیز قابل کاربرد است. همه ما تجربه استفاده از فلاسک ها Flasks را به نوعی داشته ایم. تصور نوشیدن یک لیوان چای و یا نوشیدنی داغ بعد از رانندگی، هنگام کوهنوردی، ماهیگیری و سفر، بسیار دلچسب، دل انگیز و جذاب می باشد. برای اینکه در هر لحظه ای که اراده نمودید بتوانید، چای، نسکافه، قهوه و ... تهیه نمایید، نیازمند به وجود آب جوشیده است. فلاسک چای بر حسب نوع طراحی، متریال و تولید می تواند تا ساعت ها دمای آب جوش یا آب سرد را حفظ نموده تا در مواقع لزوم، مورد استفاده قرار گیرد. این نوشتار در مجله اینترنتی سیمرغ مگز به مروری مختصر بر آشنایی با فلاسک ها پرداخته و نکاتی را در زمینه معیار های انتخاب این محصول کاربردی بیان می نماید.

راهنمای انتخاب و خرید فلاسک

اینکه بخواهیم فلاسک را در منزل یا محل کار مورد استفاده قرار دهیم و یا اینکه در کوهنوردی و کمپینگ و طبیعت گردی مورد بهره گیری واقع شود، نیازمند به این است که انتخاب خوب، مناسب، با دوام و البته اقتصادی را برای خرید این محصول داشته باشیم.

آشنایی با فلاسک چای و راهنمای خرید tea flask

فلاسک ها از نقطه نظر جنس بدنه

فلاسک های چای موجود در بازار کشور از متریال متنوعی تولید می شوند که از جمله آنها می توان به شیشه، پلاستیک، استیل ضد زنگ اشاره نمود. از آنجائیکه شیشه در برابر ضربه بسیار حساس می باشد، لذا شکننده بوده و برای کوهنوردی، سفر و طبیعت گردی توصیه نمی گردد. فلاسک های پلاستیکی مقاومت مناسبی در برابر خوردگی داشته، زنگ نمی زنند و سبک می باشند، اما در برابر ضربه مقاومت کمی داشته و شکننده هستند. فلاسک های با بدنه فلزی از جنس استیل ضد زنگ Stainless Steel در برابر ضربات و فشارها مقاومت مناسبی داشته و برای به همراه داشتن خود در بیرون از منزل، گزینه مناسبی می باشند.

جنس عایق فلاسک چای

یکی از مهم ترین معیار های انتخاب فلاسک برای خرید، جنس عایق درونی آن می باشد. عایق داخلی فلاسک اولین و مهمترین جداره حفظ دما(گرما یا سرما) داخل این ظرف می باشد. در حقیقت فلاسک ها ظروف دو جداره ای هستند که با این دو لایه دمای مایعات محتوی را برای مدت نسبتا طولانی حفظ می نمایند. عملکرد فلاسک ها مانند پنجره های دو جداره ای است، که عایق سرما و گرما در فصل زمستان و تابستان می باشند. اگر فلاسک انتخابی دارای عایق و لایه خلا میانی با کیفیت مناسب تری باشد، تبادل دمایی کمتر بوده و کیفیت حفظ دما مطلوب تر می باشد. به طور معمول فلاسک های عایقدار بین 5 تا 20 ساعت دمای مایعات داخل خود را حفظ می نمایند. فلاسک های با کیفیت تر و حرفه ای تری وجود دارند که می توانند دمای نوشیدنی ها را بیشتر از اعداد بالا حفظ نموده، که بیشتر مناسب کوهنوردی بوده و معمولا چند لایه هستند و قیمت گرانتری نیز دارند.

فلاسک چای و راهنمای خرید

انتخاب ظرفیت فلاسک چای

حجم و گنجایش از عوامل مهم در انتخاب و خرید فلاسک برای منزل و مسافرت می باشد. فلاسک های چای موجود در بازار کشور عمدتا دارای حجم هایی بین 0.5 تا 2 لیتری می باشند. تعداد نفرات و دفعات مصرف و در کل حجم مورد نیاز عامل بسیار مهمی در انتخاب فلاسکها می باشد. در صورتیکه قرار است از فلاسک در خودرو و یا گردش تک نفره استفاده گردد، یا اینکه در پیک نیک و گردش خانوادگی مورد به کارگیری واقع گردند، اثر گذار روی حجم فلاسک انتخابی می باشد. انتخاب حجم فلاسک از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می کند که، معمولا هر چقدر حجم فلاسک بیشتر باشد وزن آن هم بیشتر می شود. لذا به ویژه در مواردی که فلاسک شما همراهتان در کوهنوردی، ماهیگیری و ... است، موضوع باید به دقت مورد بررسی واقع گردد.

فلاسک ها از نظر نوع درب

درب فلاسک در طرح های متنوع و کاربری های مختلف طراحی و تولید می گردد. درب فلاسک Flask Cap می بایستی کیفیت مناسبی داشته تا موجب تبادل حرارتی مایع داخل و هوای بیرون فلاسک نشده و زمان نگهداری دمای آب و یا سایر نوشیدنی ها کم نگردد. آب بند بودن و نشت نکردن مایعات از درون فلاسک به بیرون، هم از نقطه نظر حفظ نوشیدنی و همینطور ایمنی مهم است. برخی از فلاسک ها دارای لوله ها یا سری هایی هستند که توسط آنها نوشیدن به ویژه در گشت و گذار راحت تر می گردد. به طور خلاصه درب فلاسک ها را می توان به انواع زیر دسته بندی نمود:

انواع مختلف درب فلاسک چای

فلاسک با درب پیچی

 فلاسک های دارای درب ‌های پیچی، راندمان بهتری در حفظ دمای سرد و گرم داشته و در صورتیکه حفظ دمای نوشیدنی داخل فلاسک اولویت بالایی برای خریداران داشته باشد، پیشنهاد بر انتخاب فلاسک از نوع پیچ شونده می باشد.

فلاسک با درب دکمه فشاری

فلاسک هایی که از درب فشاری بهره می برند، نیاز به باز و بسته شدن نداشته و تنها با فشردن دکمه یا به نوعی شستی باز کننده مجرای خروجی، قابل بهره برداری می باشند. اگرچه کار کردن و استفاده از فلاسک با درب های فشاری راحت تر می باشد، ولیکن قابلیت حفظ دما در این نوع فلاسک، نسبت به درب پیچی کمتر می باشد.

سایر انواع درب فلاسک

غیر از موارد ذکر شده درب های دیگری برای فلاسک ها، وجود دارند که از آن جمله می توان به درب های سوپاپی، پمپی، درب های لیوانی و ... اشاره کرد که کاربرد معدود و خاص تری دارند.

قطر مناسب دهانه فلاسک

قطر گلویی یا دهانه فلاسک ها باید به اندازه ای بوده که اگر کاربر بخواهد از فلاسک برای مایعات و نوشیدنی های سرد استفاده نماید قطعات یخ داخل را بتوان از آن عبور داده و به داخل فلاسک ریخت.

تجهیزات جانبی و اکسسوری فلاسک ها

فلاسک های حرفه ای که در بازار کشور یافت می شوند معمولا دارای اکسسوری هایی مانند کاور، بند قابل تنظیم رو دوشی، بند مچ و ... می باشند که بر حسب کاربرد مورد نظر، می توانید آنها را انتخاب نمایید.

خرید فلاسک چای Tea Flask Shopping

شستشوی فلاسکهای چای

شستشوی فلاسک های چای بسیار ساده بوده و می توانید بدنه فلاسک ها را با یک اسفنج نرم و جدار داخلی آن را با با یک برس بطری شوی نرم، مورد شستشو قرار داده تا فلاسک شما به صورت تمیز و بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. نکته بسیار مهم اینست که فلاسک ها را در ماشین ظرفشویی قرار نداده، تا موجب آسیب دیدگی آن نگردد.

برند فلاسک های موجود در بازار

در بازار فروش لوازم خانه و آشپزخانه کشورف فلاسک ها را می توان با برند های اصلی و متفرقه متنوع چینی و ایرانی و معدود آمریکایی و اروپایی اورجینال مشاهده نمود. نکته قابل توجه اینکه عمده فلاسک های موجود در بازار، وارداتی و تولید کشور چین بوده که کیفیت های خوب، متوسط  و بعضا ضعیف دارند. شایسته است مشتریان محترم در این زمینه فریب سودجویان را، که اظهار می نمایند این کالا ها، اروپایی و آمریکایی هستند را نخورده تا موجوب ضرری اقتصادی خریداران محترم نگردد. از جمله این برندها می توان به موارد زیر اشاره نمود: دبیلو ام اف، پرنس هوم، پیکوک، پریموس، استنلی، فوما، هنری، استارباکس، یونیک، مکسی، احمد، یزدگل، رضا، شیزومی، همیلتون، ام جی اس، اس آی تی، ترموس، فورته، ایکیا، دوریکا، وی ام اف و ...

مشتریان و خریداران محترم می توانند انواع لوازم و وسایل خانه و آشپزخانه مورد نیاز خود را، با کیفیت و قیمت های متنوع، از فروشگاه بزرگ اینترنتی کالا و ابزار سیمرغ مورد بررسی و در صورت تمایل مورد خرید قرار دهند.

 برای مشاهده محصولات تهیه نوشیدنی های گرم اینجا را کلیک نمائید

(این مطلب در حال به روز رسانی می باشد)

1402-04-20

p1-5

لوازم آشپزخانه و آشپزی سیمرغ

قیمت لوازم و تجهیزات کمپینگ و سفر

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد