چسب Glue ماده غیر فلزی است که با استفاده از آن، اتصال بین دو جسم یکسان یا غیر مشابه صورت می پذیرد. امروزه چسب در انواع و طرح های مختلف برای مصارف صنعتی، اداری و خانگی تولید می شود. چسب ها با توجه به فرمولاسیون مرتبط، برای چسبانیدن مواد فلزی، کاغذی، پلاستیکی، شیشه و ... به کار می رود. دامنه به کارگیری چسب ها بسیار وسیع می باشد، مانند: چسبانیدن موکت، بسته بندی کردن کارتن ها در اسباب کشی، درست کردن ترفند و کاردستی، چسباندن جلد کتاب، گلسازی و سایر موارد. یکی ازچسب های پرکاربرد و پر طرفدار، چسب حرارتی است، برخی به چسب حرارتی چسب تفنگی Hot Glue Gun هم می گویند که یک اصطلاح عامیانه می باشد.

چسب حرارتی و کاربرد آن

چسب حرارتی با دستگاهی شبیه تفنگ یا گان کار میکند که با متصل شدن دو شاخه به برق و زدن کلید، به خشاب های پلاستیکی Sticks حرارت داده و ذوب شده و سپس قابل استفاده برای چسبانیدن است. 

آشنایی با تفنگ چسب حرارتی

هنگامیکه این خشابها در حال ذوب شدن می باشند، می توانیم از آن برای چسباندن سطوح نرم استفاده کنیم. چسب حرارتی تفنگی قابل قیاس با چسب های ۱۲۳ موجود در بازار و چسب های  سیلیکونی نمی باشد، زیرا قدرت چسبندگی چسب های حرارتی نسبت به این چسب ها کمتر است. چسب های داغ در سطوحی که نرم هستند کاربرد بیشتری نسبت به سطوح سخت دارند. قابل توجه اینکه چسب حرارتی تفنگی به همان اندازه که سریع ذوب می شود به همان اندازه هم گیرش سریع داشته و خشک می شود، لذا هنگام استفاده از آن باید سرعت عمل بیشتری داشت تا نتیجه کار، مطلوب باشد.

مواد تشکیل دهنده ی خشاب های پلاستیکی یا استیک ها

خشاب چسب حرارتی

مواد تشکیل دهنده چسب حرارتی ماده ای به نام Granul می باشد. وقتی که این دانه های پلیمری با مواد دیگر ترکیب می شوند به شکل میله ی جامد پلاستیکی در می آیند که برای استفاده از این خشابها می بایستی از تفنگ مخصوص این چسب استفاده نمود. چسب حرارتی معمولا تفنگی مقاوم بوده که در برابر آب نیز عایق می باشد. چسب حرارتی به علت جامد بودن عمر بیشتری نسبت به سایر چسب ها داشته و نتیجتا دیرتر فاسد می شود. هنگامی که دسترسی به برق نداریم و می خواهیم از چسب حرارتی استفاده کنیم، می توان از مدل های شارژی موجود در بازار استفاده نمود.

موارد کاربرد چسب حرارتی تفنگی

کاربرد چسب حرارتی

چسب حرارتی به دلیل اینکه در مدت زمان کمی خشک می شوند دارای کاربرد متنوعی می باشد. از چسب حرارتی می توان برای چسباندن مواد زیر کمک گرفت:

  • قطعات از جنس پلاستیک
  • ساخت کاردستی
  • کاغذ و مقوا
  • عایق بندی و درزگیری
  • تزئینات
  • تولید انواع کارهای هنری.

نکته ی مهمی که باید یادآوری شود این است که چسب حرارتی تفنگی در دو قطر کوچک و بزرگ طراحی و تولید می شود. اگر می خواهید حجم زیادی از چسب حرارتی استفاده نمائید، باید سایز بزرگ تر آن را انتخاب نمائید و اگر خواستید حجم کمی از این چسب را استفاده کنید، باید از سایز کوچک تر آن استفاده نمائید.

نکات ایمنی هنگام کار با تفنگ چسب داغ

ابزارآلات-نکات ایمنی کار با چسب داغ Hot Glue Gun Working Tips

فیلم ۱ - آموزش ابتدائی کار با دستگاه چسب حرارتی

فیلم ۲ - نکات ایمنی کار با تفنگ چسب حرارتی

قیمت وسایل و لوازم خرازی

به روز رسانی شده در 07-05-1402

P5-02 C1357

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد