مترهای دستی Measuring Meter Tapes از ابزارهای پرکاربرد و حائز اهمیت در صنعت، عمران و کاربرد های روزمره می باشند. انواع مختلف مترهای دستی هر کدامشان به نوعی به ما کمک می‌کنند تا فاصله بین نقاط را اندازه‌گیری نماییم. مترهای دستی با تنوع زیاد در اندازه گیری فاصله به عنوان یک ابزار عمومی در خدمت همگی استادکاران، تکنسین ها، مهندسین و حتی خانم های خانه دار می باشد. مترها انواع بسیار متنوعی داشته که هر یک اندازه‌گیری‌های دقیق فاصله ها را بر اساس نیاز کار انجام می‌دهند. در این نوشتار به برخی از انواع متر های دستی که کاربرد های متداول تری دارند پرداخته می شود.

  • متر دستی از جنس فایبرگلاس
  • متر دستی از جنس فلزی
  • متر دستی های با کاربرد تخصصی

مترهای دستی را بر اساس معیارهای مختلفی می‌توان دسته‌بندی کرد:

انواع متر دستی بر اساس جنس

انواع متر های دستی Mesuring Tapes

۱- متر دستی از جنس فایبر گلاس

فایبر گلاس یا Fiber Glass نوعی از ماتریال بوده که در برابر سایش مقاوم می باشند. بنابراین با توجه به نوع کاربرد متر دستی و این که مدام بر روی سطوح مختلف کشانیده می‌شوند، به کارگیری فایبر گلاس برای ساخت متر دستی ماتریال بسیار مناسبی می باشد. برای کاهش ریسک خطر تماس با برق و حتی مقاومت در برابر خوردگی، استفاده از متر دستی با جنس فایبر گلاس، خطرات ناشی از برق‌ گرفتگی را کاهش میدهد. محل قرار گیری نوار فلزی درون یک فریم پلاستیکی یا فلزی طراحی می گردد. از مزیت های مهم مترهای دستی فایبر گلاس، جمع شدن زیادتر تیغه ها نسبت به بقیه مدل ها است. این متر ها از نظر سهولت کارکرد و دوام نیز دارای مزیت مناسب می باشد.

۲- متر دستی فلزی

متر فلزی ساخته شده از یک نوار فولادی که مقاوم در برابر خوردگی و جذب گرد و غبار می باشد، که در داخل یک قاب فلزی یا پلاستیکی رول گردیده است. در مورد تنوع کاربرد متر های دستی فلزی می‌توانیم گفت که این نوع مترها به طور وسیعی در رشته ها و زمینه های مختلفی همانند پروژه های ساختمانی، عمرانی، صنعتی، نجاری، آهنگری، کارهای دکوراسیون و معماری داخلی و ... استفاده می‌شود. جهت آسانی در استفاده از این نوع متر در هنگام اندازه گیری، از نوار فلزی که دارای قابلیت قفل شدن توسط قاب را داراست. این خاصیت قفل شدن، مانع از جابجایی نوار و برگشت آن به داخل قاب می‌شود.

انواع متر دستی بر اساس طول قابل اندازه گیری

طراحی و ساخت مترهای دستی معمولا بر اساس طول های متنوعی از قبیل طول های ۲ متری، ۳متری ، ۵ متری تا ۱۰۰ متری و بعضا بیشتر صورت می پذیرد.

انواع مترهای دستی اندازه گیری

انواع متر دستی بر اساس کاربرد و حرفه (متر دستی تخصصی)

برخی از مترها برای منظور های خاص و کاربردهای ویژه ای طراحی و ساخته می شوند. که میتوان به مترهای مهندسی به عنوان نمونه اشاره نمود. این مترها مناسب استفاده، توسط توسط تکنسین‌ها، مکانیک‌ها و کارهای لوله کشی هستند. برخی از متر ها خاص تر بوده که توسط مهندسین به ویژه مهندسین و تکنسین های نقشه برداری مورد استفاده قرار می گیرند.

چگونه متر دستی مناسب انتخاب نماییم؟

برای اینکه یک متر دستی خوب و مناسب انتخاب نمائیم، ضمن دقت به متناسب بودن طراحی ظاهری و کاربردی با بهره گیری مورد نظر، توجه به کیفیت بدنه و نوار و سایر اجزای متر نیز مهم می باشد. برای مثال اگر کیفیت فنر بازگرداننده یا قفل مناسب نباشد، متر پس از کمی بهره برداری خراب شده و بهره برداری لازم را نخواهد داشت.

فروشگاه اینترنتی ابزار و کالای ساختمانی سیمرغ، ارائه دهنده انواع متر های دستی و مترهای مهندسی با برند های متفاوت و قیمت مناسب

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد