به طور کلی استفاده مناسب و صحیح از ابزار و وسایل کار در عملیات بنایی و ساختمانی، ضمن افزایش ایمنی باعث بهبود اهداف پروژه همچون کیفیت، زمان و هزینه خواهد شد.

عملیات آجرچینی مشابه عملیات اجرایی سیمانکاری و گچکاری، از آن دسته از عملیات ساختمانی بوده که ابزارآلات مربوط به خود را نیاز دارد. در این نوشتار سعی بر آن است تا با وسایل استاندارد متداول و مخصوص آجرچینی آشنا شویم:

۱- ماله بنایی

ماله بنایی را همه می شناسند. در کارهای گچکاری و سیمانکاری، ماله بنایی نام آشنا می باشد. این وسیله اجرایی در حقیقت از یک پلیت فنری تخت که برای نگهداری دسته کلاف پشت مجهز شده، در انواع مختلف طراحی  و تولید می گردد. برای ساختن این ابزتر غیر از فلز از پلاستیک و چوب نیز استفاده می گردد. از ماله بنایی برای اندود گچ و خاک، پهن کردن لایه ملات، اندود ملات ماسه سیمان، اندود کاه گل،  گچکاری و موارد مشابه استفاده می گردد. در شکل زیر می توانید انواع ماله بنایی را ملاحظه بفرمایید:

فروشگاه اینترنتی کالا و ابزار سیمرغ - ماله بنایی

۲- تیشه

تیشه ابزاری است که برای شکستن، ضربه زدن و بعضا  تنظیم آجر روی ملات مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین تیشه ها برای قرار گیری موزاییک و برخی از کارهای کنده کاری نیز استفاده می شود.. در شکل زیر تیشه ها را ملاحظه می کنید:

فروشگاه اینترنتی کالا و ابزار سیمرغ - تیشه

ساختمان تیشه

 تیشه از دو قسمت تشکیل می یابد:

فروشگاه اینترنتی کالا و ابزار سیمرغ - تیشه

قسمت اول

قسمت اول تیشه، قسمت فلزی تیشه است که از فولاد ساخته می شود. قسمت فلزی تیشه دارای دو لبه تیز و چکش مانند می باشد. وزن یک تیشه بین ۴۵۰ تا ۹۰۰ gr است.

قسمت دوم

قسمت دوم تیشه، دسته  تیشه است که از جنس چوب می باشد. دسته تیشه معمولا دارای ۳۰ سانتیمتر و قطر  2.5 تا ۳ سانتی متر می باشد. 

۳- کمچه

کمچه، ابزاری ساختمانی است که برای پخش کردن و یکسان کردن ملات روی دیوار به کارگیری می شود. کمچه برای سایر عملیات بنایی به ویژه سیمان کاری استفاده می شود. کمچه دارای شکل های مختلف می باشد. کمچه دارای یک ورق فولادی به شکل مثلث یا ذوزنقه است که دارای یک دسته از جنس چوب یا پلاستیک می باشد. کمچه های دیگری همانند کمچه های بند کشی نیز موجود هستند.

۴- شمشه ملات

این ابزار نوعی ابزارآلات ساختمانی  و بنایی از جنس چوب یا فلز بوده که برای میزان کردن امتداد کار آجر چینی و گچ کاری و ... به کار می رود.

فروشگاه اینترنتی کالا و ابزار ساختمانی سیمرغ

قیمت های ابزارآلات دستی

کالا و ابزار ساختمانی سیمرغ، فروش و پخش انواع ماله، کمچه، تیشه و سایر ابزارآلات ساختمان

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد