موکاپ، موکا پات‌ یا موکاپ، قهوه ‌جوش های خوش استایل، پرطرفدار و نسبتا با قیمت مناسبی هستند، که بی شک در فروشگاه‌ های وسایل آشپزخانه و لوازم خانگی به چشمتان خورده و شما را علاقه مند به خرید آن نموده است. در این نوشتار به معرفی اجمالی این وسیله تهیه قهوه و اسپرسو پرداخته و نکات مورد توجه قبل از خرید آن را مورد بررسی قرار می دهیم. در ابتدا مروری مختصر بر تاریخچه این ابزار تهیه قهوه می نماییم.

موکاپات یا اسپرسوساز روگازی چیست؟

طبق بررسی های به عمل آمده، موکاپات Moka Pot در سال ۱۹۳۳ میلادی توسط لوئیجی دِ پونتی ایتالیایی مورد ابداع واقع گردید. این نوآوری در میان مردم و قهوه دوستان منطقه بیالتی Bialettie ایتالیا، بسیار محبوب و پرطرفدار شد و دیری نپائید که در سراسر کشور ایتالیا نیز فراگیر شد. از دلایل محبوبیت موکاپات این بود که، قابلیت استفاده از این دستگاه در خانه، محل کار، کمپینگ و سفر وجود داشته، مضاف بر اینکه با موکاپ می توان قهوه ای با طعم نزدیک به خروجی اسپرسو ساز ها را تهیه نمود.

برند های موکاپات

امروزه برندهای بسیاری در بازار کشور وجود دارند که از آن جمله می توان به بیالتی Bialettie، رومکس Romex ، جنوا Genova، امپراطورEmperator، رومانتیک هوم Romantic Home و ... اشاره نمود. اما بیالتی Bialettie ایتالیا همچنان پرآوازه ترین و پرطرفدار ترین موکاپات در جهان می باشد.

موکاپ روگازی در مقابل موکاپ برقی

برای استفاده از موکا پات روگازی باید دما و شعله گاز را کنترل نموده و حواسمان به آن باشد تا بتوانیم یک قهوه حرفه‌ای با زمان و دمای پخت مطلوب را آماده نماییم. اما موکا پات‌ های برقی دارای تنظیم دمای خودکار هستند و دما را به درستی کنترل می‌کنند.

موکاپات یا اسپرسوساز روگازی چیست؟

انتخاب تعداد کاپ Cups Selection

قهوه جوش و موکاپ خود را با توجه به تعداد نفراتی که در منزل یا محیط کار و اجتماع قهوه می‌نوشند، انتخاب و خرید نمایید. اگر تنها خودتان هستید موکاپ های ۱ کاپ یا تک نفره انتخابی مقرون به صرفه و اقتصادی است، ولی در صورتی که بیش از یک‌ نفر هستید پیشنهاد می گردد موکاپ ۲ کاپ، ۳ کاپ، ۶ کاپ و ... را تهیه نمایید. ضمنا انتخاب ۱ یا ۱ سایز بزرگتر می تواند پیش بینی مناسبی برای حضور دوستان در منزل یا محیط کار ما بوده، تا نیاز نباشد فرآیند تهیه قهوه در ۲ دفعه صورت پذیرد.

انتخاب بین موکاپات های آلومینیوم و استیل

موکاپ های آلومینیومی گزینه ارزان ‌تر بوده ولی زیبایی موکاپ های استیل Steel را ندارند. پیشنهاد می گردد در شستشو و تمیز کردن موکاپ های آلومنیمی دقت لازم صورت پذیرفته تا ذرات خشک شده و چسبیده به جدار تاثیر نامطلوب بر روی طعم قهوه شما نداشته باشند. موکا پات‌های استیل بسیار بادوام و زیبا هستند اما قیمت کمی بالاتر نسبت به موکاپات‌ آلومینیومی دارند که پیشنهاد می‌شود، اگر از نظر بودجه برای خرید موکا پات محدودیت ندارید، موکا پات استیل را تهیه کنید. موکاپ های استیل به راحتی تمیز می‌شوند، زنگ نزده و اکسیده نمی شوند، در برابر خط خوردگی و خراش مقاوم هستند، بر روی طعم قهوه تأثیر ندارند و دوام مطلوبی دارند.

علت فروش زیاد موکاپات چیست؟

ممکن است شرایط خرید اسپرسوساز های حرفه ای و بسیار گران برای همگان میسر نباشد. با موکاپ که به آن اسپرسو ساز روگازی هم گفته می شود به همه اقشار اعم از دانشجو، کارمند، کارگر و ... فرصت لذت بردن از نوشیدنی های قهوه و اسپرسو به ویژه در محیط گرم دوستانه داده شده، مضاف بر آنکه چون این وسیله نیازی به برق ندارد از آن می توان در محیط های مختلف خانگی، اداری، سفر، کمپینگ، طبیعت گردی و ... نیز استفاده نمود.

بخش های اصلی موکاپات

قسمت های موکاات و قهوه جوش روگازی

همگی اسپرسو ساز های روگازی از ۳ قسمت اصلی تشکیل گردیده اند:

قسمت پایین Lower Part که از آب پر می گردد.

قسمت وسط Middle Part که جای ریختن پودر قهوه است.

و قسمت بالایی Upper Part که خروجی عصاره قهوه می باشد.

فرآیند تهیه قهوه در موکاپ

در ابتدا آب موجود در قسمت پایینی، در اثر حرارت گاز یا وسیله گرمایشی داغ شده و با گرما و فشار ایجاد شده به سمت ناحیه میانی حرکت کرده و با مخلوط شدن با پودر قهوه به سمت محفظه بالایی حرکت می کند تا مرحله نهایی آماده سازی را سپری نماید.

کیفیت و طعم قهوه تهیه شده با موکاپ

برای تهیه اسپرسوی واقعی و حرفه ای ترکیبی از آب داغ با فشار بالا حدود ۷ تا ۱۰ بار به کار گرفته می شود که این فشار بالا حدود ۴ تا ۶ برابر فشاری است که در موکاپ تولید می شود. نتیجتا مخاطبان محترم نباید از موکاپ انتظار تهیه اسپرسوی حرفه ای در حد اسپرسو سازهای برقی داشته باشند، اما همانگونه که گفته شد این ابزار آشپزخانه کار راه انداز بوده و قابلیت استفاده توسط همگان و در بیشتر فضا ها را دارد.

آموزش تهیه قهوه با موکاپ

  1. هر چند موکاپ های روگازی دارای محفظه آب می باشند، اما توصیه می گردد آب را در کتری جوش آورده تا درون قسمت مخزن آب موکا پات بریزید. درصورتیکه آب در همان موکاپات جوش آورده شود، ممکن است کنترل دما از دست‌ شما در رفته و چنانچه بدنه موکاپ بیش از حد داغ شود، طعم قهوه نامطلوب گردد.
  2. تا هنگامیکه آب درون کتری جوش بیاید، می توانید دانه ‌های قهوه را آسیاب نمایید.
  3. قسمت محفظه آب موکاپات را با آب جوش پر نموده و دقت نمایید، سطح آب نباید از دریچه تخلیه فشار بالاتر برود.
  4. سبد یا بسکت قهوه را با پودر قهوه پر و سطح آن را صاف نمایید. نیازی به فشرده سازی قهوه نمی باشد.

 مشاهده و دانلود کلیپ تهیه قهوه با اسپرسوساز روگازی

در زمینه آموزش تهیه قهوه و اسپرسو موسسات و انجمن های معتبری در سطح جهان فعال هستند که ما برای نمونه و آشنایی مخاطبان محترم و قهوه دوستان، دستورالعمل سایت Brewing را در زیر معرفی می نماییم:

آموزش و دستورالعمل تهیه قهوه و اسپرس Brewing

 برای مشاهده و اطلاع از قیمت انواع قهوه جوش اینجا را کلیک نمایید

لوازم آشپزخانه و آشپزی سیمرغ

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد