بازرسی تایر های خودرو

تایر یکی از کلیدی ترین اجزای خودرو به شمار رفته و نگهداری صحیح و مراقبت از آن‌ میتواند موجب کاهش هزینه‌های مالی شده و بهره وری خودرو نیز افزایش یابد. با مراقبت و بازرسی صحیح، غیر از اینکه عمر تایر خودرو ها افزایش می یابد، نیاز به تعویض آنها نیز دیر تر می گردد. بازرسی لاستیک ها یکی از بخش های مهم در سرویس های دوره ای اتوموبیل ها است. مراقبت مناسب از تایر خودرو و افزایش چرخه عمر آن، صرفه جویی مناسب اقتصادی برای خانوار خواهد بود. مراقبت از لاستیک خودرو موجب بالا رفتن کارایی خودرو در مصرف سوخت شده، که خود این موضوع نیز صرفه مالی را بهمراه خواهد داشت. بازدید و نگهداری از تایر ها، ایمنی رانندگان و مسافران را نیز بهتر تامین می نماید.

پیشنهاداتی برای نگهداری از تایر های خودرو

بازدید منظم تایر ها

تایر های خودرو را به طور منظم مورد بازرسی قرار دهید. در بازدید از تایر های خودرو، در صورت آسیب دیدگی و ساییدگی های شدید، احتیاط بیشتری نموده و در صورت شدت آسیب، نیاز است که لاستیک ها را به یک متخصص نشان دهید.

کنترل فشار باد مناسب لاستیک ها

فشار مناسب لاستیک ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. فشار باد خودرو ها می بایستی در حد مناسب باشد. قابل توجه اینکه در زمستان به دلیل سرمای هوا دمای هوای داخل تایر سرد تر بوده و فشار کمتری داشته و بالعکس در تابستان دمای هوای خودرو بیشتر بوده و دارای فشار بیشتری می باشد، که این موضوع می بایستی در تنظیم باد تایر ها مورد توجه قرار گیرد.

توجه به میزان بار خودرو

توصیه می گردد کاتالوگ و دفترچه راهتنمای خودرو را مطالعه و بررسی نمایید تا بدانید حداکثر بار مجاز روی لاستیک ها به چه میزان می تواند باشد. توجه به این نکته بسیار مهم است که بار بیش از حد روی لاستیک ها موجب فشار بالا و ترکیدگی لاستیک خودرو می گردد.

رانندگی با سرعت مجاز و مطمئنه

رانندگی با سرعت بیش از حد مجاز، عمر تایر ها را پایین آورده و ضمنا ایمنی سرنشینان را نیز به خطر می اندازد. برای افزایش طول عمر لاستیک با سرعت بسیار زیاد رانندگی نکنید.

پشت و رو کردن لاستیک های خودرو

به جهت متعادل نمودن پارگی ها و یا سائیدگی های روی لاستیک خودرو آن ها را سالی یک الی دو بار چرخانده یا به اصطلاح پشت و رو نموده تا متعادل گردد.

استفاده از لاستیک زاپاس

در صورتی که لاستیک خودرو دچار آسیب و یا پنچری شد، سریعا آن را تعویض نموده و از لاستیک زاپاس استفاده نمائید و در اسرع وقت به اولین استاد کار پنچری و آپاراتی نشان دهید.

بازدید آج لاستیک

آج لاستیک خودرو می بایستی به صورت دائمی مورد بازدید واقع گردد. صاف بودن لاستیک خودرو ها و از بین رفتن آج خودرو ها هم در زمستان و هم در تابستان خطرات خاص خود را به همراه خواهد داشت.

بازرسی پیچ های چرخ

توصیه می شود بطور ادواری روانکاری مناسب بین رینگ و اکسل خودرو صورت پذیرد. بهتر است برای روان کاری پیچ چرخ‌ ها، از یک روان کننده ضد گریپاژ، بعد از تعویض تایرها استفاده کنید.

میزان فرمان چرخ ها را از یاد نبرید

میزان فرمان و بالانس چرخ ها

توصیه می شود هر 50 هزار کیلومتر مبادرت به تنظیم چرخ‌ها و میزان فرمان نمایید. ذکر این نکته ضروری است که عدم تنظیم مناسب چرخ‌ها، منجر به هندلینگ ضعیف شده و عمر تایرها را کوتاه خواهد کرد. در صورتیکه فرمان خودرو سفت‌ تر از حالت نرمال بوده و یا خودرو به یک طرف کشیده شود، احتمالا در تنظیم چرخ‌ها و میزان فرمان مشکلی وجود دارد.

(این نوشتار در حال تکمیل و به روز رسانی می باشد)

1402-05-17-1-1

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد