جوشکاری ذوب یک فلز برای اتصال دو قطعه فلزی مشابه است. جوشکاری با روشهای متفاوتی انجام می شود و هر کدام استحکام خود را دارد. درباره انواع جوشکاری و چگونگی جوشکاری با استفاده از فرآیند جوشکاری میگ (MIG) بیشتر بدانید.

انواع جوشکاری:

- جوشکاری فلز با گاز بی اثر یا جوشکاری میگ (MIG) به راحتی قابل یادگیری است. جوش پیوند با استحکام بسیار بالا ایجاد می کند و در فلزات ضخیم و نازک قابل استفاده است.

- جوشکاری با الکترود میله ای پرکابرد و مقرون به صرفه است و فقط می تواند در فلزات با ضخامت 18 میلیمتر و بالاتر مورد استفاده قرار بگیرد. این ماشین های جوشکاری با ولتاژهای 120 و 240 ولت موجود هستند..

- جوشکاری با گاز تنگستن یا جوشکاری TIG امکان کنترل و دقت بیشتر در کار را با وجود سختی و کندی در یادگیری دارد. این ماده روی طیف وسیعی از فلزات کار می کند.

- بریزینگ و لحیم کاری با جوش متفاوت است، برخلاف جوشکاری، بریزینگ و لحیم کاری فلز پایه را ذوب نمی کند. بطوریکه لحیم کاری پیوند محکمی مانند جوشکاری ایجاد نمی کند، اما هنوز هم اتصال خوبی ایجاد می کند و فلزات متفاوت را باهم پیوند می زند. اگر  فلز در دمای بالای 840 درجه فارنهایت ذوب شود بریزینگ اتفاق می افتد و اگر فلز زیر این دما ذوب شود لحیم کاری می گویند.

چگونه از یک دستگاه جوش میگ MIG استفاده کنیم؟

جوشکاری MIG نوعی جوشِ قوسی فلز گاز است .یک دستگاه جوش MIG دارای منبع تغذیه، انبر جوش (تفنگ جوشکاری)، فیدر سیم، بست (گیره)زمینی و مخزن گاز است. سیم جوش از انبر جوش (تفنگ جوشکاری)  تغذیه می شود و دارای بار الکتریکی قدرتمندی است که در آن جریان دارد. زمانی که سیم جوش با قطعه ای از فلز متصل به گیره زمینی در تماس باشد، مدار کامل می شود و  سیم جوش و بخشی از فلز را ذوب می کند .گاز بی اثر از آلودگی هنگام جوشکاری محافظت می کند.

برای استفاده از دستگاه جوش کاری MIG این مراحل را دنبال کنید:

- یک قطعه فلز را برای تمرین خود انتخاب کنید.

- گیره را به قطعه فلزی وصل کنید.

- دستگاه جوش خود را با توجه به موادی که با آن کار می کنید تنظیم کنید.

- برای شروع، گیره را بر روی تفنگ جوشکاری بکشید و آن را به صورت یک حلقه کوچک یا الگوی زیگ زاگ حرکت دهید تا یک سطح صاف از جوش ایجاد شود.

- سعی کنید تفنگ جوشکاری را به نرمی و بدون توقف حرکت دهید تا از ایجاد گِل بیش از حد جوش جلوگیری کنید. به صدای جرقه زنی پیوسته گوش دهید.

- سیم تغذیه و سرعت حرکت تفنگ جوشکاری و ولتاژ را در صورت لزوم تنظیم کنید.

- اگر در حال جوشکاری قطعه ای مانند یک لوله مربعی هستید، اتصالات جوش را تمیز کرده و لبه ها را سنباده بزنید تا مطمئن شوید که پیوند محکم برقرار خواهد شد.

- قطعات جوش را در جای خود با جوش های کوچک تکی محکم کنید تا از حرکت آن جلوگیری شود.

- بقیه اتصالات را با جوش پر کنید.

- هرچه جوش شما تمیز تر باشد، سنباده زدن و تمیز کردن آن در پایان کمتر خواهد بود.

نکات ایمنی هنگام جوش کاری:

- همیشه از کلاه جوشکاری و دستکش های آستین بلند استفاده کنید.

- کفش های جلو بسته از جنس چرمی یا الیاف طبیعی بپوشید.

- اطمینان حاصل کنید در محلی که جوشکاری می کنید تهویه هوای مناسب داشته باشد.

- هرگز فلز گالوانیزه را جوشکاری نکنید. چون بخارات و دود سمی و خطرناک از آن آزاد می شود.

 مشاهده و دانلود فیلم: آموزش مقدماتی جوشکاری قوس الکتریک

فروشگاه اینترنتی ابزار و کالای ساختمانی سیمرغ، فروش و پخش حضوری و آنلاین ابزارآلات صنعتی و لوازم ساختمانی با قیمت و تخفیف مناسب در تهران و سراسر ایران. لطفا کالا و ابزار ساختمانی سیمرغ را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام، آپارات، یوتیوب، لینکدین،  فیس بوک، توئیتر دنبال بفرمائید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد