امروزه در بخش های مختلف صنعت، پروژه های ساختمانی، عمرانی و کارخانه های فرآیندی ابزار و تجهیزات متنوعی در زمینه اندازه گیری و مهندسی توسط مهندسین، تکنسین ها و استادکاران به کار گیری می شود. معمولا ابزار و تجهیزات اندازه گیری برای سنجش یکی از پارامتر های طول، زاویه، وزن، فشار، دبی، دما،  و .. به کار می روند.

مقدمه ای بر ابزار و تجهیزات اندازه گیری

در این مطلب از مجله اینترنتی سیمرغ مگز در خصوص تجهیزات اندازه گیری در صنعت که به دو نوع کلی تجهیزات اندازه گیری معمولی و دقیق طبقه بندی می شوند را، به طور خلاصه مورد مرور قرار می دهیم.

ابزار و تجهیزات اندازه گیری و سنجش Measuring Tools

ابزار و تجهیزات اندازه گیری معمولی

از جمله این ابزار های سنجش Measuring Tools می توان به ابزار های سنجش عمومی و مهندسی زیر اشاره نمود: انواع مختلف متر مانند متر دستی، متر لیزری، و مترهای مهندسی که برای اندازه گیری فاصله بین دو نقطه به کار می رود. دوربین نقشه برداری، دوربین تراز یاب، ترازیاب لیزری، ژالن و ... که برای برداشت و پیاده سازی مسطحاتی و ارتفاعی نقاط مختلف در پروژ ها به کار برده می شود. از دیگر ابزار اندازه گیری و سنجش می توان به گونیای مدرج، خط کش، گونیای مساحی، قطب نما، شیب سنج، تراز، تراز بنایی و ... اشاره نمود. با به کارگیری ابزار و تجهیزات اندازه گیری و سنجش، کار و محصول تولید شده بسیار دقیق تر شده و از کیفیت مناسب تری برخوردار خواهد بود. 

ابزار و تجهیزات اندازه گیری معمولی

ابزار و تجهیزات پایش و کنترل دقیق

در صنایع مختلف اعم از صنایع غذایی، نیروگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی نیازمند به مانیتورینگ، کنترل کردن و سنجش متغیر های مختلف مرتبط با پروسه تولید هستیم. برای اینکه این اندازه گیری و پایش با دقت و کیفیت مناسب صورت بپذیرد از سیستم های اندازه گیری دقیق استفاده می شود. از جمله این ابزار آلات دقیق می توان به دما سنج Thermometer، رطوبت سنج Humidity Meter، فشار سنج Pressure Gauge و ... اشاره نمود. از ابزار های اندازه گیری دقیق پر استفاده در صنعت می توان به کولیس، میکرومتر، ساعت اندیکاتور، ساعت شیطونکی، تراز، گونیا و متر لیزری اشاره نمود.

در بازار ابزار اندازه گیری و دقیق در کشور برند های متنوعی وجود دارند که از جمله معتبر ترین آنها، می توان به میتوتویو Mitutoyo ژاپن و برند های اتریشی اینسایز Insize و آکاد Accud، استارت Starret، تولسید Toolsid و ... اشاره نمود.

فروشگاه اینترنتی بزرگ کالا و ابزار سیمرغ، ارائه دهنده انواع ابزار و تجهیزات اندازه گیری و مهندسی عمومی مورد نیاز مهندسین، تکنسین ها، استادکاران، دانشجویان و دانش آموزان رشته های فنی و مهندسی با قیمت مناسب و اقتصادی می باشد.

لوازم و تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق

مطالب بیشتر برای مطالعه

مطالب مرتبط جهت مطالعه بیشتر:

۱. متر های دستی و بررسی انواع آنها

۲. متر لیزری

۳. تراز لیزری چیست ؟

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد